Hjälp, röntgen vid import !? (snabbt svar tack :))

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 887
M

M_Q

Har precis ringt och bekräftat att vi vill köpa en häst i holland under förutsättning att den går igenom komplett vet. besiktning.
Nu behöver jag råd om vi ska ta friröntgen el. exportröngen samt vad det heter på eng. då jag ska maila henne och berätta vilken typ jag vill ha innan hon bestämmer tid.

Vad hade ni gjort? Spelar det någon roll ur försäkringssynpunkt? (hästen är ingen dyrgrip utan en 3-åring)

tack för hjälp!!!

Sv: Hjälp, röntgen vid import !? (snabbt svar tack :))

Jag köpte ett holländskt 4årigt sto förra året osedd. (såg endast bild på hästen). Jag fick förfrågan om jag ville ha hästen röntgad, ja sa att en veterinärbesiktning på klinik räckte för mig, alltså ingen röntgen. Tyckte att det var en sån billig häst och ur försäkringssynpunkt så räcker ett vanligt veterinärintyg. Fast iof beror det ju på hur mycket du vill försäkra hästen i, jag hade lätt fått försäkra min häst till 40.000 utan röntgen, frågade inte om mer så jag vet inte hur mycket du får försäkra upp till utan röntgen.

Anledningen till att jag inte valde att ta röntgen är att jag kände att hur ska jag veta att det verkligen är min hästs röntgenbilder då jag inte kunde närvara. Sen kan jag ärligt säga att jag hade inte tagit röntgen på en svensk häst för den summan heller. Visst är röngten alltid en trygghet så man vet att allt verkligen är ok. Vet inte vad fri eller export röntgen heter på engelska, men kan man inte säga "complete x-ray"?

Visserligen har min häst haft lite problem med sina hovar ( en hög o en låg trakt på frambenen) och varit lite halt i vintras, men jag är kanon nöjd med henne! Ångrar inte köpet för 5öre och allt de sa om hästen har stämt. De tom sa att hon krubbet och har lätt få kolik, vilket inte är så kul,men man var ju förberedd på det.

Lycka till med hästköpet!

Sv: Hjälp, röntgen vid import !? (snabbt svar tack :))

Grejen är att hon är 3, skulle jag köpa en 3-åring här skulle jag röntga också. samt att det finns en baktanke att hon en dag skulle kunna bli avelssto då hon har väldigt fin stam och då vill vi veta att hon är fri från OCD el. liknande.
Plus, holländare vet ofta vad dom har och "säljer bort skiten" och jag vill bara göra så mkt jag kan så att jag sen inte står där med en totalt värdelös häst för att jag inte gjorde de jag kunde.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 338
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31