Hjälp ryggproblem!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare buztifa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 507
B

buztifa

sto 7 år vbl
när man drar handen över ryggen så lägger hon sig nästan eller "knäar" när man kommer längre bak oftast bara vid ryggslutet men ibland också från manken, har provat olika "rygg experter" dom säger att allt sitter i hennes muskler och det tror jag med det är bara när man drar handen som hon reagerar. inte när man "dunkar handen mot musklerna. och inte själva ryggraden. det knepiga är att det är inga som helst problem att rida henne hon hoppar glatt och går lätt i form. glad och framåt, inga dumheter när man kommer med sadeln. sommrarna är alltid bättre och då är problemmet nästan borta, då sjunker hon pyttelite som om att hon bara tror att det ska göra ont just där.. men så fort det blir lite ruggigt så är det kört igen! (hon har alltid täcke vår höst och vinter, regn täcke när det behövs hela året. vet inte vad jag ska prova, köpt ny sadel nu som hon inte reagerar alls på när man rider, men knäar ofta just när man klättrar upp..för att sedan räta till sig och med spetsade öron vilja ut i skogen på en ridtur. inga problem alls under själva ridturen...

vet inte vad jag ska prova, hon blir ännu värre om jag inte rider och håller hennes muskler i trimm.. då faller hon ur totalt oavsett vad hon får att äta. masserar henne jämt och ständigt, alltid med värmande.

vet inte hur jag ska beskriva mer nu men fråga gärna!

Sv: Hjälp ryggproblem!

Jag skulle säga grundlig veterinärbesiktining på klinik först och om de inte hittar felet anlita ET - vi är rätt bra på att hitta muskel och skelett problem.

Jag skulle inte rida en häst som knäar när jag sitter upp innan jag kollat den.

Lycka till!

Min tösa, också ett varmblod, har nästan exakt samma problem (har hört att många varmblod har det problemet?). Hon sjunker ihop om man trycker och klämmer vid ländryggen, hon har även ömmat vid manken tidigare men det har gått över. Hennes problem är också bara synliga på vintern, på sommaren finns dem knappt. Nu har hon inte ens varit ridbar. Vi ska ta ut en eqiterapeft imorgon. Borde jag vara nervös :angel:

Mitt varmblod hade också ryggproblem förut. Åkte o rönkade honom o dom hitta inga fel.. Så jag började tömköra honom mkt så att han ändå gick i form. börja använda back on track täcke (men ej varje dag, någon dag i veckan) o håller honom varm så gott som det går. Det har hjälpt mkt.. Men först o främst tycker jag att du ska åka o rönka din så att det inte e nått fel.. som ex lösa benbitar eller sträckningar eller så.
Hoppas allt slutar bra :rofl:

Min travare och alla andra travare jag träffat har reagerat precis likadant på ländryggen.
Min häst gör det bara där bak och inte där sadel och jag sitter (som tur e).
Travhästar använder bakmuskelaturen när dom drar och springer. Dom anstränger oftast dom musklerna som blir spända när dom blir nervösa. Detta sitter i och är svårt att bli av med. Ha varma täcken på vintern. Min häst blev bättre.
Det är svårt nu... Det är inte så kallt så jag ser till att hon håller sig torr alla fall. Sen när de blir minusgrader så åker vintertäcket på. Jag tror värme är den bästa behandligen och massage.

Vet en häst som hade asont i nacken. Det drörjde ett ag med efter ett par massagebehandlingar med ström och lite mer saker försvann symtomen.
Min häst fick sådan behandling (jag ägde henne ej) oxå o det hjälpte för hennesländparti oxå.

Men som sagt det kommer nog sitta i... men rid inte om den har ont där sadeln ligger. tror inte de e så lämpligt...

hej! tack för alla svar! problemmet är inte där sadeln sitter och på sätt och vis verkar det som om att hon är mest rädd för att det ska göra ont, om hon är koncentrerad på något annat kan man i princip ta i hur hårt som helst! utan att hon reagerar.. hon blir dessutom sämre om jag inte håller igång henne:confused: men om det var något i själva skelettet skulle hon väl inte vara symptomfri på sommaren?

Det kan visst vara skelettet. sommaren är oftast varm och gynsam för muskler leder mm. KS hästar mår ofta bättre på sommaren tex.

Och det är oxå ganska logiskt att problemet minskar när hästen hålls igång eftersom muskelaturen då hålls spänstig och trycket på skelettet då minskar eftersom hästen då bär mer med musklerna än skelettet.
ett par plåtar på ryggraden skadar ju inte för att se att där inte finns några sammanväxta kotor exempelvis.

hon är bättre på sommaren även då jag inte rider henne..:confused:

som jag tidigare skrev så mår även en häst med KS bättre på sommaren.. Så gör även jag med mina ledproblem mm.. säger sig självt igentligen.. med kylan kommer spänningarna vilket påverkar både mjukdelar och skelett.

Hej, har ett 10 årigt vbl sto som även hon har problem med ryggen. Dom 2 första höstarna jag hade henne blev hon dålig i ryggen men fungerade bra vår och sommar. Förra hösten (vår andra höst) åkte jag till klinik med henne. SI-leden på högersida var problemet, den var sned och musklerna runt var stenhårda och inflamerade. Efter lång och långsam uppbyggnad hade vi kommit till trav under ryttare denna höst. Ryggen kändes mjuk och fin men så började hon ömma igen, ville inte trava och jag blev helt förtvivlad, vi hade ju gjort allt som skulle göras för att hålla henne fräsch och ändå gick hon sönder så fort hösten kom. Jag ringde upp den kiropraktor som lagt hennes led tillrätta tidigare . Jag berättade olyckligt att hon blev dålig i ryggen varje höst och att jag inte kunde förstå varför. Han kollade igenom hästen och konstaterade att hon skadad sig ihagen. Si-leden hade dragits ur läge men gått tillbaka rakt. Behövde sjävlfallet sjysteras. På hösten är hagen oftast lerig och hal vilket ökar risken för att hon skall skada sin dåliga led. Hon rejsar gärna och gör slidestop innan staketet. Hästen blev alltså inte automatiskt dålig på hösten utan skaderisken ökade. Att hon sedan är frusen av sig gör ju att musklerna är stelare på hösten. Har henne dock vältäckad. Ursäkta virrigt inlägg men Si-leds problem är ju vanligt hos vbl så jag tänkte vår historia kansek kunde hjälpa.

Kan det inte vara så att hon har haft ont, men inte har det nu? Min häst har punkter när hon reagerar om någon hon inte känner trycker - själv kan jag ta i en hel del utan att hon säger halv sju. Jag bad min sambo hastigt göra en ansats mot en punkt, och då sjönk hon ihop - trots att han aldrig rörde henne. ET och vet har kollat henne. Ingen hittar något, för när hon lär känna personerna slutar hon reagera :D .

Kanske om du tar ut en massör som knådar lite nån gång i veckan, och ser hur det blir efter ett tag när hon känner personen ifråga?

Har oxå ett varmblod som har haft mycket problem med ryggen. Ryggontet sitter oxå alltid långt bak, men min reagerade positivt på byte av sadel trots att ingen kunde se att sadeln låg fel?!. Jag kan tillägga att han är genomgången med både röntgen, scintografi (stavning?) och termografi utan att hitta några som hellst fel. Alla stod och kliade sig i huvudet... Jag har gått igenom hela sadelsortimentet på ett stort sadelutprovarställe här i sthlm men inget har hjälpt, tillslut så tog jag en chansning och köpte hem en Bates Caprilli med luftstoppning och den fungerade utmärkt ca 1 år, nu i höstas så kom problemet tillbaka och jag blev jätteförtvivlad och tänkte inte nu igen!! Ringde en kompis som är agronom och frågade om det finns något som man kan tillsätta i fodret förutom B-vitamin och E-vitamin som han redan får.. Och då sa hon att vissa hästar behöver extra protein vid pälssättning/fällning, för dom "tillverkar" den nya pälsen av protein och jag provade och det hjälpte sedan så har jag också investerat i en lammullspad som jag har under sadeln och nu är han helt problemfri, inga spända muskler eller ömheter någonstans!! Jag tycker inte att man ska ge upp, hästar är ganska duktiga på att bedöva sig själva med hjälp av rörelse men när dom sedan vilar så kommer smärtan fram. Jag skulle prova en annan sadel, även om du tycker att den du har ligger bra, jag skulle oxå investera i en lammullspad, annledningen till att jag gjorde det var ett test i ridsport som tydligen visade att dom är överlägsna i fråga om tryckfördelning, dessutom så ger dom ju värme utan att det blir tätt. BOT ryggvärmare pratar ju många gott om, har själv funderingar på att investera i en, just in case of, så att säga.. Kan oxå tillägga att min visade heller aldrig någon smärta när jag red honom, det kom bara som en otrevlig överraskning efter ridpasset. Lycka till och ge inte upp, gör oxå som någon föreslog tidigare att tömkör mycket och kanske bara ett tag för att bli av med "smärtminnena" det är svårt att prova ut en ny sadel på ett område som redan är ömt, det är ju ungefär som att prova ett par nya skor med redig skoskav, inget sitter skönt;)

tack för alla olika historier! ska gå igenom henne hos en massör igen nu till veckan, det käns lite som om att hon tror mest att det ska göra ont, ska leta rätt på en pad och sätta under sadeln (stötdämpande) dessutom får hon krossad linfrökaka varje dag och citron ifall det skulle vara något med njurarna.. försöker med allt=P:idea:

Jag hade åkt till veterinären och gått igenom hästen noga och röntgat. Jag hade INTE ridit på en häst som reagerar för handen eller knäar när jag sitter upp.
Om det är bättre på sommaren så kanske hästen blir kall och stel i musklerna på vintern. Provat tjockare täcke? Min häst som har känslig rygg går i tjockt täcke redan nu, blir ännu tjockare när det blir kallare. Om jag skulle råka ha för tunt täcke blir han spänd i ryggen. Bra att du masserar men vet och ET, osteopat el liknande hade jag anlitat innan jag suttit mer på hästen.

känner en häst med samma symptom, den har när liggande tornutskott, tycker att du ska röntga först, för att vara på den säkra sidan vad det gäller skellett, är det ua, ta ut en et

Du får ursäkta men jag tror inte att någon häst bara tror att det ska göra ont och om det vore så, så borde det släppa efter några gånger när hon upptäcker att det verkligen inte gör ont. Jag är heller inte så säker på att en massör kan göra underverk, visst dom kan känna om musklerna är spända och massera dom, men det tar ju inte bort orsaken till smärtan, du måste ju utreda vad det beror på!! Om det är sadeln så måste du ju byta ut den, då hjälper det inte bara med en pad, sadeln måste ligga bra från början men sedan kan en lammullspad (inga andra paddar är lika effektiva) hjälpa till lite extra. Tyvärr så måste jag säga att om du fortsätter att rida på en häst som visar smärta så är jag ledsen men då tycker jag att det du utsätter den för är djurplågeri.:crazy:

Hästar är underbara djur. Dom gör så mkt för sin matte/husse.

Jag red mitt sto i flera veckor innan jag fattade att hon hade ont.
Hon visade ingenting utom att hon ömmade pytte i ryggen men då var det pälsfällnings tider så hon fick bara vila och blev bra igen.
Min älskade häst gjorde det bara för min skull, jag önskar att hon hade kastat av mig direkt så jag hade fattat. :(
Hon gick och sköt ut rumpan åt vänster hela tiden och ville gå så, det var så jag fattade att nåt var fel.

Hon blev sned efter omkullridning och är röntgad och genomgådd, dom hittar inget och kan inte ställa diagnos.
Har för första gången testat medicinering på henne på rekommendation av veterinären, och hon använde direkt sin spända sida (v länd) mkt bättre. Efter avslutad medicinering ska jag återuppta ET behandlingarna och förhoppningsvis blir hon bättre.

Tyvärr har hon varit sämre än nånsin i år, därav provade jag att medicinera. Kan delvis bero på att jag har flyttat 2 ggr och tappat mina ET som har behandlat henne tidigare, svårt att hitta bra såna, men nu har jag koll på en som verkar bra.

Du får ursäkta men jag tror inte att någon häst bara tror att det ska göra ont och om det vore så, så borde det släppa efter några gånger när hon upptäcker att det verkligen inte gör ont. Jag är heller inte så säker på att en massör kan göra underverk, visst dom kan känna om musklerna är spända och massera dom, men det tar ju inte bort orsaken till smärtan, du måste ju utreda vad det beror på!! Om det är sadeln så måste du ju byta ut den, då hjälper det inte bara med en pad, sadeln måste ligga bra från början men sedan kan en lammullspad (inga andra paddar är lika effektiva) hjälpa till lite extra. Tyvärr så måste jag säga att om du fortsätter att rida på en häst som visar smärta så är jag ledsen men då tycker jag att det du utsätter den för är djurplågeri.:crazy:

Underskatta inte hästars smärtminne! Har sett ett praktexempel på det. Det var en häst som hade haft jättemycket problem med ryggen men efter ett otal behandlingar av all sort blev den helt bra! Reagerade inte alls under ridning och fungerade som förr. MEN den hatade fortfarande att bli sadlad, detta var extremt förknippat med smärta för hästen. Ägaren var lite rädd och trodde att problemet bestod trots att hästen fungerade i övrigt. Hon körde tillbaka till behandlande kiropraktor som gjorde ett litet experiment. Han la på en barbackasits i fårskinn (den kunna mao inte orsaka smärta), bara han la den på ryggen visade hästen samma beteende som vid sadling. Det handlade bara om minnet att det skulle göra ont och inget annat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 218
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka