Hjälp! Sadeln glider fram!

Charlotta

Trådstartare
Har en Griffin som sitter bra, men eftersom min häst är ganska fet (bantning pågår) och dessutom naturligt rund över ryggen så glider sadeln fram när vi hoppar. Provade med en svanskappa men då höll han på att flippa ur :crazy: . Finns det inget annat man kan använda så att jag och sadeln inte hoppar först? Tror att det kan vara en fördel om häst, sadel och ryttare kommer över hindret samtidigt :D
Någon som vet?

Sv: Hjälp! Sadeln glider fram!

Är sadeln utprovad av auktoriserad sadelutprovare? Låter ju som att den inte passar så bra?

På islandshästar använd förgjord å det är mkt bättre än svanskappa, svanskappan ska man ju inte ha om man väger över ca 50 kg.Det kan ju ite vara så skönt att ha all tyngd i svansroten.
Däremot så kommer sadeln passa bättre när hästen är nerbantad, annars kan det kanske vara bra att ha en sadel när hästen är lite tjockare på vintern å en sadel när hästen är smalare men det beror på ekonomin oxå.

Nu lånar jag tråden lite grann. Måste bara fråga hur man sätter fast en förgjord?

B*rjes har en speciell gjord med byglar som gör att sadeln inte glider fram! :idea: De kallar den stoppgjord/förgjord, å kostar 163 kr!!!
Jag har en sådan, dock inte B*rjes version, köpte min begagnad, å den funkar superbra!!!! :love:
Köp en sån vetja!!! :idea:

Sadeln ligger inte bra om den åker fram.
Om jag vore du hade jag istället slutat hoppa (om det enbart händer vid hoppningen) i några veckor och istället tränat dressyr/galopptränat så att hästen tappar lite fett.

Men hästen måste ha blivit riktigt fet för att en välsittande sadel (jag förmodar att den var utprovad?) ska åka fram.

Jag skulle också säga att sadeln inte ligger nåt bra. En sadel som ligger bra ska varken glida fram eller bak, utan den ska lägga sig på rätt plats och stanna där... Testa med att få ut en bra sadelutprovare och se vad de säger...

En del hästar är byggda med mer mage och mindre manke, då spelar det ingen roll hur bra sadeln passar på ryggen.
Alla hästar är inte byggda med perfekt sadelläge, dessutom börjar tonen här inne bli ganska bitsk!
Ja, hon har hört eran åsikt nu, men det var inte det hon frågade om!
Min häst är också svår med sadlar, han är kort i ryggen och lite rund så det mesta har en tendens att hamna på bogarna. Nu har jag äntligen hittat en som går att sadla bakomm bogarna som stannar där, och jag har provat många dyra sadlar... men den är nog en aning för svängd, ja då får jag kompromissa med en pad...
Är dagens hästar känsliga/kinkigare än för 10-15 år sedan vad händer?? När jag var unge och vi lärde oss rida så var det inte alls sån hysteri om sadlar och bett. Javisst smala bett är bättre och korta med, men att hysteriskt skrika att sadeln inte passar är inte shysst.... Har hon sagt att den passar så tro henne! Det är hennes häst, eller hur?
Ursäkta att jag blir upprörd, men ibland är här många allvetare...

Senast ändrad:

Nu finns det ju faktiskt hästar som inte ser ut som de ska och på vissa av dessa hästar är det omöjligt att få en sadel att ligga still, även om sadeln ligger bra och är utprovad av en duktig sadelinprovare. Finns det inget som tar emot någonstans så lär sadeln glida och man inte använder sig av superlim förståss eller drar sadelgjorden så hårt man bara orkar så hästen knappt kan andas...

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att hästens naturliga sadelläge är längre fram än det borde och att lägga sadeln där den inte ligger stilla naturligt kommer att resultera i att den glider fram.

chrysler skrev:
På islandshästar använd förgjord å det är mkt bättre än svanskappa, svanskappan ska man ju inte ha om man väger över ca 50 kg.Det kan ju ite vara så skönt att ha all tyngd i svansroten.
Däremot så kommer sadeln passa bättre när hästen är nerbantad, annars kan det kanske vara bra att ha en sadel när hästen är lite tjockare på vintern å en sadel när hästen är smalare men det beror på ekonomin oxå.
Jag har hört precis tvärtom , av sadelmakare och veterinärer! Angående svanskappan och förgjorden.

Nej, hästarna är väl inte känsligare, men folk kanske har blivit mer medvetna?

Javisst, alla hästar ser olika ut, min häst hade också problem med sadlar. Jag har provat hur många sadlar som helst varav två har passat. Men passar inte sadeln så passar den inte. Man kan ju köpa en sadeln som ligger bäst, eller så får man måttbeställa. Men det ska inte bli en sån stor förändring om hästen går upp lite i vikt, isf måste ägaren se till att hästen inte går upp så mkt i vikt. Har man en häst som har en tendens att bli lite rundare när han ställs av så får man ge dom lite mindre mat och kanske gå promenader med eller rida dom lite lätt.

Finns det plats för en pad? Att bara slänga på en pad under sadeln gör ju inte att den ligger så hima mycket bättre. Du måste köpa en sadel som är en storlek för vid för att den ska bli bra då.

Men om det är så illa får man välja lite vad man har för sadel. Har hästen kasst sadelläge där allting hamnar längre fram (ett bra exempel är araber, de brukar ha problem med att sadlarna åker fram.) får man antingen måttbeställa en sadel, men då alla inte har råd med det: köp en dressyrsadel istället. En hoppsadel måste hamna lite längre bak än en dressyrsadel och på dessa hästar kan det vara omöjligt, om de också är kortare i ryggen. En dressyrsadel hämmar inte rörelserna lika mycket som billigare hoppsadlar gör. De hoppsadlar som kan vara ett bättre alternativ är de med kortare ortspetsar (finns dressyrsadlar med det med. t.ex. Jaguar/Harry Dabbs) men de kostar ju lika mycket som en måttbeställd sadel.

Sadelgjorden ska inte användas på det sättet för att få en sadel att ligga still. Du ska ju kunna hoppa upp med en ganska löst spänd sadelgjorden utan att sadeln åker åt ngt håll. Sadelngjorden är mest till för att sadeln ska ligga kvar på hästryggen, inte att förhindra sadeln från att åka framåt eller bakåt.

Men just i detta fallet, var det inte problem med att inget tog emot, utan att hästen nu var överviktig och att sadeln därför åkte fram. Då får man helt enkelt banta ner hästen lite.

Ja, och hon håller ju på att banta hästen.

Om du tror att sadeln kommer passa efter bantningen är nog en förgjord det bästa. Svanskappa med en normaltung vuxen ryttare + hoppning tycker inte jag känns som en bra idé. Om det finns risk att sadeln inte passar efter bantning skulle jag om jag vore du leta efter en ny sadel.
Har samma problem som du, min häst har stått ett tag och "tjockat på sig", sadeln som utprovades i mars och låg perfekt innan avställningen åker nu fram på bogarna. Den ligger fortfarande bra på ryggen, men magen sticker ner och puttar fram sadeln. Just nu sadlar jag längre bak än jag brukar, då ligger den bättre, men inte bra. Jag håller på att leta efter en ny sadel, men jag vill inte lägga någon förmögenhet eftersom jag tror och hoppas på att den kommer passa igen när han är igång och gått ner i vikt igen.

jag har hört att man kan lägga torra vetex(vet ej hur det stavas) trasor undrer sadeln och över voljocken så att sadeln ligger mer still.. kanske fungerar? :confused: har själv inte prövat.. :rofl:

Nu får du ge dig. Läs mitt inlägg en gång till!

Sadeln PASSAR HÄSTEN. BANTNING PÅGÅR.

Tack för tipset ska pröva en sån. Han har ju inte mycket till manke att tala om. Ska kanske tala om för er alla att när jag tog hästen i septemper så hade ca 150 kg övervikt :eek: . Det har inte varit lätt att hitta en sadel som passar.

Nu förstår jag inte vad du menar. Med att sadelgorden inte ska användas för att sadeln ska ligga fast, då är det väl ingen ide att använda den alls?

Jag testade att hoppa upp med lös sadelgjord, det gick bra, däremot åkte sadeln fram när hästen bockade så jag sadlade om och spände gjorden normalt hårt. För mig normalt att jag får in en handflata emellan gjord och häst...

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 989
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V