Hjälp! Sadeln glider fram!

Sv: Hjälp! Sadeln glider fram!

Det jag menar är att sadelgjorden ska inte behöva spännas så hårt så hästen knappt kan andas bara för att sadeln ska kunna ligga still. Klart sadeln rör sig, men om sadeln åker fram, fast man har spänt sadelgjorden normalhårt, då är det nåt fel.

Har heller inte sagt att jag ska lägga en padd under, jag skrev till Tweety att jag skulle prova hennes förslag på stoppgjord/förgjord.

Ännu en gång: LÄS inläggen innan du svarar.

Om man vänjer hästen med svanskappa länge så brukar det funka utmärkt!
Jag får göra så här med min häst då magen blir rund och sadeln glider lite....har bomlös
Tog ca. 1 vecka att bara få spänna dit svanskappan och leda utan att hon hoppade fram :crazy:
Men det funkar bra i ridningen senare...så låt det ta tid o lycka till! :)

Min är då betydligt kännsligare än din, har hållt på att försöka vänja honom vid svanskappan i ca 2 veckor! Varje gång vi kommer till att försöka spänna den vänder han ut och in på sig :eek: . Han är annars en väldigt orädd och sansad 13-åring.
Så att vänja honom vid den ger jag upp, försöker med en stoppgjord i stället. Funkar inte det så får jag väl limma fast sadeln istället :idea: :D .

Limma då fast kardborrband så du kan ta av och på sadeln. :idea:
Då slipper hästen vänta tills våren och pälsfällningen med att ta av sadeln. :rofl:
// Linda

Det var det första jag prövade, hjälpte något men inte tillräkligt. Har däremot en sådan gjord till dressyrsadeln. Helt suverän :bump: .

:rofl: :rofl: :rofl: :bow: :bow: :bow:

Och när jag ändå har limtuben framme kanske man kan limma fast utetäcket också, för det är hagkompisarna experter på att få av :idea: . Behöver bara klippa hål för sadeln och sen är det klart för ridning på nolltid :smirk:

En annan sak...var köpte du den svängda dressyrgjorden??

Hur mycket kostar det att prova ut en sadel?

Lillhästen i Stav har svängd dressyrgjord. Se web-addressen i tidigare inlägg.

Senast ändrad:

En annan fråga...om sadeln glider bak vad är det som är fel då.
För stor...för liten ?? Själva bommen har jag fått utprovad så han har en något svängd bom som passar honom, men nu sista gångerna har sadeln åkt lite bak, vilket den inte har gjort tidigare...
Vad kan det bero på ???????

Nu tycker jag att du ska ge dig!
Du må vara expert, men alla hästar funkar inte inom det normala, eller inom ramarna eller vad du vill kalla det.

Det var JAG som snackade om att komplettera med en pad, ingen annan. Min häst gås regelbundet igenom av massör, kotknackare och har inte visat minsta tendens att ha ont/obehag i ryggen. Har dessutom kommit fram till att sadeln ligger bra men har sadelgjordstropparna fästa långt fram och därmed så lättar sadel något bak när man drar åt den. När jag sitter i sadeln är det inget glapp. Och om min känsliga häst inte visar obehag så är jag lugn!
Håll dig till ämnet o låt bli att lrka besserwisser så blir det mycket trevligare för alla... Du kan ändå inte tvinga oss att lyda dina råd!
Mvh Lena

Det beror på vart man åker. Skulle tro att allt mellan 200 och 500 kr är normalt. Jag betalade ingenting för att prova ut min sadel då det ingick när jag köpte den. Sen beror det mycket på om man ska prova ut en märkessadel för att sen köpa en, eller om man ska prova ut en sadel man redan har hemma...

Jag tror du har hört om stoppgjorden.Den sätter man ju fast före sadeln å trycker på hästen så den kan få väldiga skavsår osv.
Förgjorden sätter man fast i en extra stropp framför de andra sadelgjord stropparna.Den är skonsammare än en stoppgjord iaf.Men en sadel som passar hästen är ju det bästa alternativet, tyvärr går ju många hästar upp på vintern med resultat att sadlarna åker fram.

chrysler skrev:
Jag tror du har hört om stoppgjorden.Den sätter man ju fast före sadeln å trycker på hästen så den kan få väldiga skavsår osv
chrysler skrev:
Du har rätt i att den skaver, men jag löste det med att klippa till ett gammalt chabrak som jag lade under. Nu använder jag heller inte stoppgjorden varje dag, hoppar gör vi någon gång i veckan och det är bara då den behövs.

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Men det ska inte bli en sån stor förändring om hästen går upp lite i vikt, isf måste ägaren se till att hästen inte går upp så mkt i vikt. Har man en häst som har en tendens att bli lite rundare när han ställs av så får man ge dom lite mindre mat och kanske gå promenader med eller rida dom lite lätt.

Det hörs klart och tydligt att du har erfarenhet av överviktiga hästar *not* :crazy: .

Jag har en kompis vars häst behöver banta ganska så mkt. Hästen i sig är inte så gammal (ny bliven 5 åring) och har tung ras i sitt blod. Han får i princip inget kraftfoder alls, utan lever huvuddelen på hö!
Går i hagen hela dagarna och rids när vädret tillåter, för just nu så är de ganska så ofta hårt i marken och alla har inte tid att åka till ett ridhus varje dag.

Så komm tillbaka med dina "erfarenheter" när du har lite mer under fötterna.
Och nu var det inte bantningshjälp hon behövde på sin häst, för det var inte det hon frågade efter.

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 989
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner