Hjälp! Snubblig häst.

hyperff

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt.. Och jag vet att det finns fler trådar om ämnet men jag blir galen!
Jag har en 6-åring som inte är allt för mycket riden. Problemet med honom är att han är så snubblig/klantig!

Han snubblar och knäar på platt backe. Han är så mjuk i kroppen att han kan nästan slår knut på sig själv. Vi har snubblat ett flertal gånger i ridhuset och han har snubblat när jag lett honom.

När vi hoppar så blir han dock mycket fokuserad och har ännu inte snubblat.
Vad ska jag göra för att få honom att hålla sig på benen.. det är inte roligt att rida då jag hela tiden spänner mig i väntan på nästa snubbel.

För att klargöra så har han varit hos veterinären fler ggr det finns inga fel på honom. Veterinären jämnförde honom med ett barn, obalanserad,mjuk och mkt valpig.. Blodprov är tagna och han har kollad av chiropraktor. Tänderna fixade. Det finns inget fysikt fel på honom.
Nyskodd med kortare tår och snubblade ännu mer!

Han har kort manke och är rak fram i bogen, kan det vara det?
Han har dessutom en väldigt bakbensaction så i bland hinner inte frambenen med... Snubblar ofta mindre i skogen!

Är det någon som har liknande erfarenheter?`Vad ska jag göra.
Kommer det bli bättre!

Sv: Hjälp! Snubblig häst.

Du kan nog vara lugn, även fast det verkar väldigt jobbigt just nu.
Det är nog som vet. säger, att han kanske är lite osäker på var han har sina ben, och när han inte koncentrerar sig far dom runt överallt;)
Hur är det om du tränar dressyr ute så att han får lite annat att tänka på? Trampar han över mkt med bakbenen? Prova isf boots på frambenen så att han inte skadar sig på kuppen. Lycka till med din polle och det kommer nog gå bort såsmåningom när han får lite mer muskler och så:bump:

Om det inte är för att hästen inte har koll på sina ben borde det ju gå över :). Kan du inte prova att rida över lite bommar lr rida i lite kuperad teräng så han måste hålla koll på benen och koncentrera sig på dom. (om han inte snubblar alltför mkt då). Tänkte att om han är lite ung kankse han har mkt annat att kolla och koncentrera sig på så att han glömmer av benen... ;) liten idee bara

snubblar han i skogen oxå?

en del hästar blir så nonchalanta på plant underlag att de inte "ids" lyfta på fötterna och se sig för.
börja med att leda honom "över stock och sten" i skogen, stiglöst alltså. se till att linda/skydda ordentligt och gå sakta och säkert. han blir tvungen att fokusera på sina fötter (precis som i hoppningen).
han kommer säkert snubbla en del först, men bli säkrare på foten efterhand. när det går bra vid hand han du rida ut på samma sätt i skritt och trav.
gör det en eller ett par gånger i veckan (på vilodagen eller som framridning/avskrittning?) så kommer han bli mer säker och kroppsmedveten. jag har gjort detta med flertalet valpiga och snubbliga unghästar med bra resultat!

Tack alla för att ni ger mig hopp!

Ja, han har ett väldigt övertramp i skritten, utan boots i hagen så kommer han ofta in med broddtramp. I år är första gången han går med brodd, fyra i varje hov. Han hade stora problem i början att gå med broddar.
Han är så otroligt rörlig. Han kan utan problem sträcka bakbenen rakt bakåt i jämnhöjd med rumpan.. Han gör det varje morgon innan han ska gå ut. Han lyfter det så högt att han nästa välter åt sidan.

Tömkörde honom nu på morgonen och han skötte sig utmärkt, ska börja göra det lite oftare så han lär sig balansera sig bättre och få mer muskler.

Ute i skogen över stock och sten snubblar han inte, han har då super koll på benen, mer fokuserad och tar inte lika stora kliv med bakbenen. Vilket gör det lättre för honom att hålla koll på kroppen.

Senast ändrad:

..och med sent tagna (det framgick inte riktigt, men jag tolkade så) unghästar som alltså vuxit klart utan rytttare på ryggen brukar dom antingen vara oerhört välbalanserade, känns som att nån ridit in pållen i smyg ;) eller som du beskriver; mer som en 3 åring som inte kan blansera upp sig själv med ryttare..

det blir nog bra ska du se, han hittar nog sig själv till slut!
och var glad att du har en så rörlig och mjuk häst!

Nu vet jag inte hur mycket din snubblar exakt men jag hade samma problem med min häst när jag köpte honom.
Han kunde gå i ridhuset eller på ridbanan och helt plötsligt "tappa" ett bakben eller "glömma" att lyfta ett framben ordentligt.
Men med tid, träning, muskler o balans så har det blivit mycket bättre och idag, 2-3 år senare snubblar han inte alls mycket.

Träna på så stadgar han förhoppningsvis upp sig!

Tillägg:
Denna häst har inte gått i hage innan jag fick honom, aldrig blivit riden i skogen och därför aldrig lärt sig att hålla koll på fötterna.
Kuperade hagar och ridning i skogen har också hjälpt till!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu... 2
Svar
20
· Visningar
2 930
Senast: Smulu
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 133
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 710
Senast: Gimlan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka