Hjälp! Täckestips...

norrland65

Trådstartare
Vi har våra två valacker i samma hage.

De verkar trivas tillsammans, äter ur samma hö-hög tex... Problemet är att de "bröstar sig" mot varandra! :smirk: INTE så att det är allvar och att det smäller, de skadar aldrig varandra och de sparkar inte varandra. Däremot så verkar de "mäta sig" mot varandra och busa. Inte allvar.

Problemet är bara att de biter i varandras täcken... med resultatet att täcke efter täcke får revor som måste lagas. Har köpt FLERA nya fina täcken i höst, och de börjar se ut som lapptäcken... :mad:

Att ha hästarna ensamma i varsin hage känns inte som ett alternativ. Trots allt gillar de varandra, och de är ju flockdjur. De behöver direktkontakt med varandra. :) (Trist bara att täckena inte tål deras umgängesformer :) ) Den ena hästen är dessutom "liten i maten", och äter dåligt ensam. Med sällskapet äter han dock jättebra.

Långt inlägg - nu kommer jag till frågan! :) Är det något man kan göra för att hindra att de biter sönder täckena? Kleta på något? Förslag?

Vill inte ruinera mig på nya täcken ideligen...

Norrland

Sv: Hjälp! Täckestips...

Oh ja... *stooor erfarenhet :p* antibit-medel som smakar f-jävligt finns det!
No Bite-cream är enastående. Akta bara så du inte får det på fingrarna, du kommer inte att kunna ta i en smörgås på två veckor isåfall... :smirk:

1032.jpg

Så ser den ut...

Finns bl a på www.hippomarket.com och www.ryttare.com

Ynthe skrev:
Oh ja... *stooor erfarenhet :p* antibit-medel som smakar f-jävligt finns det!
No Bite-cream är enastående. Akta bara så du inte får det på fingrarna, du kommer inte att kunna ta i en smörgås på två veckor isåfall... :smirk:

Ok, har funderat på anti-bit.

Har några funderingar, bara! :) Får man sånt på fingrarna varje gång man tar av och på täcket? Går det bort i tvätten?

Norrland

Nej, nej, det är bara när man smetar på det som det är risk för att få det på fingrarna. Antar att det går bort i tvätten, är inte säker, men jag har alltid tagit det säkra före det osäkra och smetat på nytt efter varje tvätt.

;) Var hittade du den munkorgen? Märke och så..? har en greenguard munkorg på min ponny nu, men den är inte så bra... den stoppar honom från att komma åt täckena, men han får in den i munnen och biter på den i stället.... inte allt för lyckat..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva synpunkter på hästbeteende. För en månad sedan flyttade en valack in hos oss. Vi har en ranghög snäll valack som... 2
Svar
20
· Visningar
2 555
Senast: mackan
·
Hästvård Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och... 2
Svar
26
· Visningar
3 282
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 612
Senast: kryddelydd
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 594
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka