Hjälp, tjuvbetäckning!?

Mauthoria

Trådstartare
Fattar inte hur detta har hänt?? Men på något vis har mitt tvåårs sto lyckats ta sig till en annan hage där våran åringshingst står inatt. Fick panik när jag kom ut och såg att hon brunsta. Så vad gör man? När/hur kan man se om hon blivit betäckt? Kan man isf ta bort det? Jag är i upplösningstillstånd!

Sv: Hjälp, tjuvbetäckning!?

Ring veterinären och ge en abortspruta! En ettårshingst kan mycket väl betäcka,och ett ettårssto kan tekniskt sett bli dräktig,speciellt om hon brunstar.En häst bör vara tre innan den betäcks..

man kan ge abortspruta, men tror att det måste vara inom några dagar.

Ja har hört att flera åringshingstar varit kapabla till att betäcka, varav min upprördhet. Tack för svaren :bow: Ska ringa veterinären. Ngn som vet vad det kan kosta?

en av mina hästar har också lyckats bli tjuvbetäckt. Hon och en av unghingstarna lyckades komma ut ur sina hagar igår när ingen var hemma. När jag kom till stallet var han "i full gång". Som tur var så fick jag tag på dom och kunde med lite assistans AVbryta det hela. Vet ju dock inte hur länge de hållit på. Ringde veterinär direkt som sa att vi skulle avvakta 16 dagar och sen kommer hon upp och kollar med ultraljud. Sprutar ifall det skulle vara något. Tror det är så man får göra, för man ser ju inte om något ägg blivit befruktat förrän efter 16-17 dagar väl.

Fattar inte hur detta har hänt?? Men på något vis har mitt tvåårs sto lyckats ta sig till en annan hage där våran åringshingst står inatt. Fick panik när jag kom ut och såg att hon brunsta. Så vad gör man? När/hur kan man se om hon blivit betäckt? Kan man isf ta bort det? Jag är i upplösningstillstånd!

UL efter 16 dagar och se om det finns något. Finns där något så ger man en abortspruta. Man har många dagar på sig att ge sprutan så du behöver inte ha någon panik :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 159
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 132
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 820
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka