Hjälp! vad e detta för grimma???

Sv: Hjälp! vad e detta för grimma???

ser inte riktigt, men det ser ut som monty roberts dually grimma. Finns att köpa lite här och var i ridsport affärer och på internet. Använder dock själv helst en vanlig repgrimma.

Ja, det är nog en Dually.

Den är lustig, för den sätter ju tryck på nosryggen när man drar i grimskaftet.

De flesta jobbar ju som sjutton för att lära hästen att gå undan för tryck, dvs om man trycker på nosryggen ska hästen gå bakåt - bort från trycket.

Men med Dually-grimman ska hästen gå framåt, dvs mot trycket för att få eftergift.

Hmmmm - hur gick det till???
(Fattar inte varför den karln är så poppis - han går ju bara och drar och sliter i häst-stackarn ... :o)

Fast du lär ju hästen att trycket försvinner när den går dit du går (du som människa). Det går rätt fort, typ 2 min, att lära hästen meningen med duallyn om man gör det rätt.

Att börja trixa med en dually utan att veta varför och vad den gör är skitdumt! Därför säljs den tillsammans med instruktions-dvd :)

Ja, det är nog en Dually.

Den är lustig, för den sätter ju tryck på nosryggen när man drar i grimskaftet.

De flesta jobbar ju som sjutton för att lära hästen att gå undan för tryck, dvs om man trycker på nosryggen ska hästen gå bakåt - bort från trycket.

Men med Dually-grimman ska hästen gå framåt, dvs mot trycket för att få eftergift.

Hmmmm - hur gick det till???
(Fattar inte varför den karln är så poppis - han går ju bara och drar och sliter i häst-stackarn ... :o)

Karln är så "poppis" för att han har kommit på dom mest underbaraste kommunikationsmedel mellan häst och människa och för att han har spenderat hela sitt liv åt hästar och deras språk. Vet du inte vad karln gör så kanske du ska ta dig tid att lära för han är bra som attan, därför så "poppis"!:idea:

Vet ej om denna ligger rätt men flytta dne gärna annars. vill bara veta vad det e för grimma elelr liknand ehan anväder i denna filmen. vad heter den? var finns dom att köpa?

http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

Som ngn skrev så är det Monty Robert:s Dually Schooling Halter.

Världens i särklass bästa produkt för att lära hästen att följa sin ledare i grimma. Den är mkt enkel för hästren att förstå för när den inte följer sin ledare så leder det till ett tryck,så snart den följer sin ledare så lättar trycket omedelbart och leder till belöning.

Som med allt som har med hästhantering att göra så gäller det att man är flexibel och jobbar med sk "slack och eftergift" . Ngn skrev "Den är lustig, för den sätter ju tryck på nosryggen när man drar i grimskaftet.
Poängen med denna grimma är att man inte ska dra i grimskaftet utan ge ett lätt kramande motstånd för att därefter omedelbart ge efter med.

Jag tror inte personen som skrev detta riktigt förstår vad som händer om man drar i ett grimskaft oavsett om det sker med denna typ av grimma,stigbett eller ännu värre med kedjegrimskaft fäst över/under nosen. Titta på videon igen och konsentrera din på Montys händer så förstår du att man kan jämföra det med ett gummiband. Ett konstant motstånd kommer ofelbart leda till panik för alla hästar, så även dom som sätts upp i stallgången med vanlig grimma och fasta kättingar.

Grimman är som sagt jättebra, alla våra föl lär sig att från första början gå i denna grimma med tillhörande longeringslina och det tar aldrig mer än tio minuter för dom att lära sig det. Grimman är även jättebra när man ska börja lära individen att tömköras, den går även att rida hästar enbart med denna grimma helt utan övrigt träns. Själv har jag tom hoppat en bana på 1.20 enbart med denna grimma och tyglar som huvudlag.

Hästar som även "tjuvrusar" mellan stallet och hagen med hästägaren "sladdrande efter" kommer ofelbart aldrig mer göra om det så länge den leds i denna grimma.

Jag kan varmt rekomendera den till alla men!!!! Se först den bifogade dvd:n och lär Er hur ni ska använda den innan ni använder grimman.

OBS!!! Grimman får aldrig,adlrig under några omständigheter förankras i fasta kedjor,grimskaft som knyts fast i boxgaller,stolpar ex.. för då kan det gå riktigt riktigt illa och den finns på varje grimma en fastsydd varnings text där man friskriver sig allt ansvar om så har gjorts.

Senast ändrad av en moderator:

Ngn skrev "Den är lustig, för den sätter ju tryck på nosryggen när man drar i grimskaftet.
Poängen med denna grimma är att man inte ska dra i grimskaftet utan ge ett lätt kramande motstånd för att därefter omedelbart ge efter med.

Jag tror inte personen som skrev detta riktigt förstår vad som händer om man drar i ett grimskaft oavsett om det sker med denna typ av grimma,stigbett eller ännu värre med kedjegrimskaft fäst över/under nosen.

Klart jag vet vad som händer när man "drar" i grimskaftet, oavsett om man drar för kung och fosterland, eller kramar om grimskaftet. (Inte rocket science precis ...)
Det blir - med Duallyn - ett tryck på nosryggen i vilket fall.
Och åtminstone jag har tränat in att hästarna ska gå undan för trycket när jag så mycket som petar på dem.
Petar jag min häst på nosryggen så vill jag definitivt inte att den ska gå emot mig!
För mig - med den principen - är Duallyn helt obegriplig.

(Och varför du drar in kedjor och stigbett och annat fatta jag inte ... :confused: Om man inte gillar Duallyn, gillar man nog inte kedjor heller. Liksom ...:angel:)

Vad är det för fel på en vanlig grimma? Eller för all del - ett rep löst om halsen?

Jag håller med dej. har haft något liknande mne när jag såg hans så blev jag mkt intresserad. vet du var man kan köpa dom? mvh misen

Jag har deltagit i flera monty roberts seminars och varje gang blir jag sa full i skratt. Han ar sa poppis i Usa (och nu runt varlden) for att han anvander vad jag kallar "common sense". Nagot som inte har varit ngt man anvant i "hastvarlden" tidigare. OK jag VET att inte alla i USA slanger ett rep runt halsen och drar ner dem och sen "let them buck it out". Men var jag kommer fran det ar den vanligaste metoden.. Sa kommer den har "semicowboyen" och visar de andra cowboys hur man kan gora det lattare. Men alla kan gora det om de anvander sitt huvud. VIsst fick han in hasten snabbt i trailern, inte den vagen jag tranade mina dock. Sa tog det langre for mig men idag lassar jag dem med att bara saga "in i trailern' och in gar det sjalva.

Det ar massor av dessa 'fads" som flyter runt, och for de som inte kan eller har varit runt hastar en langre tid ser det sakert toppen ut. Det hela NH flugan ar ju baserad pa just en sak och det ar "common sense".

Dually halter ar jattebra om man har en hast som ar 'lite framat av sig'.Och man vet vad man gor. Men inte for nyborjare da man bor veta lite om saker och ting. Sjalv anvander jag en repgrimma nar jag arbetar med unga hastar (och aven aldre) men foredrar en vanlig grimma.

kat

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 462
Senast: mamman
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 526
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 783
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka