hjälp,vad skall jag göra?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jmaj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 955
J

jmaj

hej, jag skaffade en häst för 2månader sen på foder. jag red mycket förr med vänner och så men nu kan vi väl säga att jag är något av en nybörjare när det gäller skötsel osv av hästen. har några som hjälper till med råd och tips i stallet. hästen är ett nordsvenskt sto på 16år. problemet är att hon testar mig hela tiden vilket kanske inte är konstigt eller så men det blir jobbigt till slut eftersom jag blir nervös och till slut känner mig lite rädd. Det är inget ont i hästen utan hon är glad och snäll för övrigt. jag känner att jag är för snäll och har svårt att sätta gränser. snälla någon,hur skall jag gå till väga för att få övertaget utan att utsätta mig själv för fara. jag tycker mycket om henne för vi har haft goa stunder också tillsammans och jag vill inte behöva lämna tillbaka henne. vad jag förstår sedan innan är att hon har fått gå sina egna vägar och inte blivit hanterad varje dag så som jag gör. är det försent att få ordning på detta på grund av hennes ålder 16år? tacksam för tips och råd.:confused:

Sv: hjälp,vad skall jag göra?

Jag tror inte att det är för sent, men det kanske tar lite längre tid ("att lära en gammal hund sitta", du vet ;) ) Om det finns t ex en NH-instruktör på din ort, så tycker jag att du kan be denne om hjälp. De kan komma med massor av tips om hur du kan "få övertaget" på din häst utan att någon av er utsätts för fara!

Annars så är ju det bästa sättet att alltid hantera hästen konsekvent, skaffa bra rutiner för hur du ska hantera den och hur du vill att den ska uppföra sig i olika situationer.

Du skriver att det inte är något ont i hästen, och det är väl sällan som det är det, men den behöver lära sig hur du vill att den ska uppföra sig. (Kom ihåg att inlärning är en process som tar tid! Hästen kanske inte alltid gör rätt på första försöket, men beröm de gånger den gör rätt, så går processen lite snabbare... Alla vill väl ha beröm för att man är duktig? :D )

Jag tror också på att du måste vara väldigt konsekvent och aldrig ge med dig för att du inte "orkar" bråka längre. har du bestämt dig för ett visst beteende på hästen så får du inte ge dig förrän du uppnåt det målet, oavsett om det tar 1 timme eller 2 eller kanske ännu längre tid.
Min ena ponny tog det nästan 1½ år innan han slutade testa mig och hade accepterat mig som ledare till 100% och det trots att jag hanterar honom dagligen, och jag var alltid väldigt konsekvent och gav mig inte förrän jag fått min vilja igenom. men så är ponnyn nog kanske lite extra envisa :), så förhoppningsvis tar det kanske inte lika lång tid för dig.
Lyckat till.

hej, jag skaffade en häst för 2månader sen på foder. jag red mycket förr med vänner och så men nu kan vi väl säga att jag är något av en nybörjare när det gäller skötsel osv av hästen. har några som hjälper till med råd och tips i stallet. hästen är ett nordsvenskt sto på 16år. problemet är att hon testar mig hela tiden vilket kanske inte är konstigt eller så men det blir jobbigt till slut eftersom jag blir nervös och till slut känner mig lite rädd. Det är inget ont i hästen utan hon är glad och snäll för övrigt. jag känner att jag är för snäll och har svårt att sätta gränser. snälla någon,hur skall jag gå till väga för att få övertaget utan att utsätta mig själv för fara. jag tycker mycket om henne för vi har haft goa stunder också tillsammans och jag vill inte behöva lämna tillbaka henne. vad jag förstår sedan innan är att hon har fått gå sina egna vägar och inte blivit hanterad varje dag så som jag gör. är det försent att få ordning på detta på grund av hennes ålder 16år? tacksam för tips och råd.:confused:

Kan du precisera? :idea: Vad gör hon exakt?

hej!
hästar är ju flockdjur och söker antingen en ledare eller eget ledarskap sas. detta har inte med hästens ålder att göra.
det gäller alltså att bli ledare...
konsekvens är a och o. bestämmer du dig för att du/ni/hästen ska göra något är det så. med "alla" medel. ge inte efter och gå den lätta vägen och låt hästen bestämma.

tex: hästen vägrar gå förbi ett speciellt ställe (speciellt hörn i ridhuset, läskiga soptunnan etc) varje dag. hon bråkar, du blir lite rädd och vänder. bestäm dig istället! rygga henne förbi, tvinga henne att gå nära det läskiga, gå fram och tillbaka förbi tills det är avdramatiserat. upprepa varje dag!

tex: står inte still när du ska sitta upp. springer i väg, går runt etc. du låter henne hållas, vill ju inte bråka... envisas med henne! ett steg fram betyder ett steg bak osv. det kommer kanske inte bli perfekt, men du har visat framfötterna.

osv osv... springer hon iväg när du leder/rider, ta tag i henne och rygga, förtsätt igen som inget hänt och upprepa om hon gör om.

inget sånt här går på en handvändning, det tar lång tid... tålamod och konsekvens.
skaffa hjälp om det känns hopplöst.
lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka