hjälp vid lastning!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare dragos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 959
D

dragos

Har ni tips vid lastning? jag uppskattar alla svar!!
Jag har en liten enivis fjording som kan börja bocka och slita sig då man ska lasta.
1 Hur ska jag göra om han försöker slita sig
2 Hur ofta är lämpligt att börja träna lasta om man inte gjort det tidigare?
3 Kan man göra egna "paddar" alltså sånna man har under benlindorna.
4 räcker det med tjocka paddar och flicebenlindor (som skyddar hasarna) om man inte ska åka långt.

När jag har transporttränat mina hästar har jag tränat en liten liten stund ett par dagar i veckan. Första veckorna har jag bara haft transporten uppställd och öppen. hästen har fått gått runt och nosat och donat. Beröm när den har visat antydan till att kika innuti.
Tänk på att ha tålamod och låt det gå i hästens takt. :)

1.se till att du är stark nog att hålla hästen! Jag föredrar stigbett på typen av häst du har (stark fjording). Du ska bara orka hålla kvar hästen, inte dra eller straffa. Ta det lugnt och ha gärna en vägg till hjälp på ena sidan där hästen inte kan gå mellan släp och vägg. Be hästen gå fram, för minsta antydan till att hästen tänker rätt så beröm i massor.

2.Så ofta du har möjlighet!

3. Jag syr mina paddar skälv på ena sidan flis och på den andra sidan teddy. För köpta paddar passar inte på min lilla ponny. :smirk:

3: Jag syr mina egna paddar av ett vanligt sovtäcke (för oss människor). Inte dun utan det var något annat material, kommer inte ihåg vad men det är väldigt mjukt. Jag klipper till c:a 5 paddar av varje täcke, med måtten:
- Bakben: 1 meter långa, c:a 40 cm breda.
- Framben: c:a 85 cm långa, c:a 30-35 cm breda.
(Kommer inte ihåg exakt...)
OBSERVERA att jag har ett halvblod på 157 cm, väldigt liten, men du bör kanske korta dem något på båda hållen. Jag väljer att ha så pass långa paddar för att det dels blir varmare och bekvämare för hästen, och dels för att det minskar risken att man lindar för hårt.

Lycka Till med produceringen hur du än gör! :D
//Z :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: tanten
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 207
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka