• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare rronjiis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 004
R

rronjiis

Jag har en kompis som ska sälja sin häst pågrund av att dom inte klarar av att fixa en massa med honom. Jag tycker det är tråkigt att dom ska behöva sälja honom för han är en jättego och snäll häst och värd det bästa så jag ska kanske ha honom på foder och göra mitt bästa.

Skulle ni kunna hjälpa mig med tips?
Skriver ner vad det finns för problem nedanför sen får ni gärna svara på dom.

1. Han betäcker stona i hagen som är värda väldigt mycket. (han är valack)

2. Han kan inte gå i egen hage pågrund av att han rymmer då såfort han går själv.

3. Han "piper" eller "gnäller" när folk går förbi eller andra hästar osv. (hingstbeteende)

4. Han bråkar med hästen brevid honom, den biter på honom osv i boxen.

Ni får väldigt gärna svara på allt detta. Ägaren tycker det är jättejobbigt och dom har kämpat jättemycket.

Sv: HjÄlp !

Hur gammal är han?
Är det länge sedan han blev kastrerad?
Det första man kan säga är att han ska inte på några villkor gå med ston om han försöker betäcka dem. Det är farligt för både honom och stona.
Om ha inte kan ensam så får man försöka hitta en annan valack eller hingst som han kan gå med. Vad som kan fungera bäst (om något kan det) man ha svar på frågorna jag ställde innan för att kunna säag något om.

Jag vet inte om jag riktigt förstår dig, kanske är problemet egentligen svårare att lösa än jag tolkar det som när jag läser. Men som svar:

1. Han betäcker stona i hagen som är värda väldigt mycket. (han är valack)

Låt honom gå med de andra valackerna då. Jag antar att det inte enbart finns ston i stallet? Finns inga valacker så flytta honom till ett stall där det finns.

2. Han kan inte gå i egen hage pågrund av att han rymmer då såfort han går själv.

Som sagt, låt honom gå med en valack, eller flera, och ha höga stabila staket med bra ström i.

3. Han "piper" eller "gnäller" när folk går förbi eller andra hästar osv. (hingstbeteende)

Pipa och visa upp sig kan han väl göra bäst han vill i hagen, så länge han inte beter sig illa, försöker kasta sig fram till dem eller liknande.

4. Han bråkar med hästen brevid honom, den biter på honom osv i boxen.

Flytta honom då, se till att han får byta box med en annan häst.

Han är 4 år och blev kastrerad när han var tre år tror jag, om inte tidigare.

Det går inga andra hästar än sto i det stallet, har jag för mig. Jag ska flytta honom till ett annat stall om jag blir fodervärd och där kommer han gå med valacker.
Får väl se om det går bättre.
Tyvärr kan han inte byta till en annan box i det stallet han står nu för där är bara en shettisbox.
Det andra är till deras islandshästar och shettisboxen är för liten för en islandshäst.

Han betäcker ston - det löser man genom att inte låta han gå med ston.

Det finns bara ston och han kan inte gå själv - då flyttar man till ett stall där det finns valackar eller hingstar.

Han trivs inte med sin boxkompis - då flyttar man runt hästarna tills han får en granne han trivs med. Hästen bredvid honom kan väl byta boxplats med någon annan i stallet? Problemet löst!

Att en häst ger ifrån sig ljud är väl inget problem? Vissa hästar "pratar" helt enkelt mer än andra, hade en häst inhyrd hos mig som gnäggade så fort hon såg en människa. Det blev lite tjatigt, men inget problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka