Nenneh

Trådstartare
Va ute hos min pålle nu ikväll å bara allmänt pysslade med han å gav han mat som han kunde få äta i lugn å ro för annars går han på lösdrift å då kände jag att han e varm vid slutet av hoven där pälsen börjar( e d inte kronrand d heter???) på alla 4a men han e inte varm restän av benet eller hoven å han e inte svullen iheller:confused: e d någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra:confused: Smörde i allafall in han med typ kylbalsam:confused: Å jag var ute å skrittade han en runda idag å han haltade inte eller kändes spänd eller annorlunda:angel: Å jag kollar alltid igenom han efter vi har gjort något å då kände jag inget... Men sen i för sig när han kom ut till hagen till sin kompis så for dom iväg i hagen å busade lite :angel: Ja Tänkte jag skulle ringa veten på måndag om d inte gått bort (d varma) så nu behöver ja alla ers hjälp :bow:för jag har inte en aning om vad d kan vara :o

Sv: Hjälp!!!

Hovarna framförallt brukar bli varmare ett antal ggr/dygn pga de blöder igenom hovarna, brukar inte vara något för att de är varmt. Men tycker du ska ha koll och vara uppmärksam iallafall för säkerhets skull, ömmar hästen inte eller haltar så borde de vara lugnt.

*PUTTAR* många e inne å tittar men skriver inget.... E d verkligen ingen som har varit med om detta innan på sin häst??????????????

Det är min med och det har hon varit i 16 år så du behöver nog inte oroa dig. Sen kan dom vara lite olika varma också, beroende på om dom stått och vilat på just det benet innan man kommit ut och känt det. Just i kronranden är tassarna varma på dom, det var dom på min gamla fjorda också.

oki men jag har inte känt d på han innan :confused: Så d e därför jag blir nervös å undrar på vad d e :angel: Gjorde du något på dina hästar när du känner d??? E dom varma där dagligen??? För idag va han inte lika varm som igår men jag smörjde in han ändå m kylbalsam :angel:

Känn efter varje dag, så att du vet hur hästen normalt känns.

Hur rör hästen sig? Är den nyskodd/verkad? Kanske ömfotad av att marken är frusen? Några andra symptom?

Ren gissning, eftersom det är samma på alla ben är det nog ingen hälta, låt den ta det lugnt några dagar och ring och prata med veterinären om du är orolig. Isåfall kan du ta tempen, kolla hur bajset ser ut och kika på slemhinnorna innan, vet. brukar fråga om sådant.

Lycka till!

*PUTTAR* många e inne å tittar men skriver inget.... E d verkligen ingen som har varit med om detta innan på sin häst??????????????

Lugn bara. Min erfarenhet är att det kan vara så från och till. Men var uppmärksam på om det håller sig men främst om hästen verkar allmänpåverkad eller har ett stört rörelsemönster. Då är det dags för veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 197
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 529
Senast: Krystalline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka