• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare zanne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 126
Sv: Hjälp!!

Ensilage, hösilage, höensilage, silage - olika namn på inplastat grovfoder. En del väljer att kalla torrare ensilage för hösilage el. höensilage, en del väljer också att kalla det för ensilage om man klipper ner gräset och tillsätter nått ensileringsmedel.

Tycker inte man kan säga att nått av orden är fel! ;) Själv föredrar jag att kalla det för hösilage med undantag för om det är riktigt blött el. lagrat i silo, då säger jag ensilage för då vet jag att de flesta får rätt associationer till vad jag menar. Gillar själv inte ordet höensilage för då tänker jag på riktigt torrt hösilage = mögel. :angel:

Senast ändrad:

Klart namnena är fel. Varför ska det vara rätt när det inte ens finns något som heter så ? Ska man tex kalla en sko för en vante bara för man tycker det ?

Men när ni ändå är inne på det här, vad är silage då? ;)
Silage är ensilage på engelska (uttalas dock lite annorlunda) Hösilage har man numera anamat för enkelhetens skull och är/kan användas som benämning på ensilage med högre ts-halt (som någon redan nämnt) :)

Klart namnena är fel. Varför ska det vara rätt när det inte ens finns något som heter så ? Ska man tex kalla en sko för en vante bara för man tycker det ?

Men om du kallar nånting för vante så tänker folk på en vante, men säger nån hösilage så vet du ju att den personen antagligen menar ett ganska torrt ensilage.. Det tycker jag är en stor skillnad!

Tycker folk får kalla det va de vill, även om jag själv inte gillar ordet höensilage och aldrig själv skulle säga det..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka