Hjälpa andra med språket

Bukefalos 30 år!

Wille

Trådstartare
Jag har fått nya grannar. Ett par trevliga och sociala tyskar. De bor än så länge mest i Tyskland men planerar att flytta hit permanent på sikt. De vill så klart lära sig svenska. Hur gör man för att stötta någon i språkinlärningen? Som det är nu så är det enkelt att bara kommunicera på engelska, men det hjälper dem inte med svenskan.

Jag är inte lärare utan bara god granne i relationen med dem.

Jag har fått nya grannar. Ett par trevliga och sociala tyskar. De bor än så länge mest i Tyskland men planerar att flytta hit permanent på sikt. De vill så klart lära sig svenska. Hur gör man för att stötta någon i språkinlärningen? Som det är nu så är det enkelt att bara kommunicera på engelska, men det hjälper dem inte med svenskan.

Jag tänker att du låter dem leda vägen. När de börjar lära sig mer svenska (genom t.ex. att de går på kurs) så glider ni naturligt mer och mer över till svenska istället för engelska.

Prata svenska i första hand och översätt till engelska när det behövs. Det är lätt att falla över i engelska i större utsträckning än vad som behövs.

Framförallt vara i språket så mycket de jeans. "Bada i svenska" Svensk radio, svensk media.

Det finns gott om Lättläst på svenska. Bra böcker som gjofts enklare utan att tappa handling.

Tipsa dom om enkla tidningar eller böcker, känner en tysk som lärt sig svenska flytande genom att läsa Bamsetidningar och sådant. Lätt och enkelt språk. Och sen inte prata engelska om det inte verkligen behövs och framförallt ge dom tid att hitta orden, lätt att man stressar på och vill hjälpa lite för mycket ibland.

Ha tålamod med grammatiska fel (rätta inte om de inte uttryckligen ber om den hjälpen), prata själv relativt enkelt i början. Håll dig till svenska så mycket du bara kan.

Prata svenska. Lugnt och tydligt, använd kroppsspråk. Tänk engelska bara i absoluta nödfall. Sen kan du fråga dom vad de lär sig j skolan just nu och repetera läxor/glosor/prata om det som de pratat om på lektionerna osv.
Jag har haft många kollegor som flyttat till Sverige för jobb utan att kunna ett ord svenska och alla har blivit flytande i svenska till slut (förutom britterna). Har haft många från Tyskland men också Baltikum, Portugal, Spanien, Italien osv. Viktigast är att DU pratar svenska så långt som möjligt och ge de tid att fundera och svara och skit fullständigt att rätta grammatik ☺️

Tipsa dom om enkla tidningar eller böcker, känner en tysk som lärt sig svenska flytande genom att läsa Bamsetidningar och sådant. Lätt och enkelt språk. Och sen inte prata engelska om det inte verkligen behövs och framförallt ge dom tid att hitta orden, lätt att man stressar på och vill hjälpa lite för mycket ibland.
Ja serietidningar är toppen!

Och som sagt. Det finns en drös bra böcker i "Lättläst för vuxna"
Jag använde sådana på SFI och de var uppskattade.

Jag tänker att det också beror lite på vilken relation man önskar ha till grannarna :) ? Om man vill lära känna dem lite mer på djupet. Det var därför jag föreslog att ta det i deras takt. För så länge de kan väldigt lite svenska kommer det ju att bli knöligt att hålla ett givande samtal med dem. Då kan det ju finnas anledning att fortsätta med engelskan istället tills de själva har snappat upp mer av svenskan. Men annars är förslagen kring att "bada" i svenska toppen. Det var så jag gjorde när jag flyttade till USA. Jag läste på engelska, tittade på TV på engelska och pratade bara engelska dagarna i ända. Jag blev helt flytande på det viset väldigt snabbt, men då kunde jag ju såklart mer från början.

När jag jobbade som lokalvårdare fick jag en kollega som inte kunde svenska. Hon hade med sig sin man som kunde lite svenska som förde hennes talan... Jag ignorerade det och riktade mig till henne och pratade med henne. Jag tittade på henne och använde svenska, korta enkla meningar, kroppsspråk, enstavigt när det var svårt och bekräftade när hon förstod. Det tog inte lång tid förrän hon dumpade sin man hemma och själv kom. Och vågade prata trots att det var svårt.

För att lära sig prata svenska måste man dels våga prata och dels måste de man möter prata svenska och ha tålamod och förståelse för att det är tufft att lära sig. Då går det fortast. Det gick sedan i rasande takt för henne, efter en tid dumpade hon sin man helt (skilde sig alltså) och skaffade sig ett eget liv och var väldigt duktig på språket och kunna klara sig själv- något hon inte var van vid att göra från sitt hemland. Så språket var för henne en dörr till friheten här i Sverige.

Att de är just från Tyskland är ju fördelaktigt, många ord är ju nästan det samma så ibland kanske det till och med är lättare att prata svenska än engelska :)

När jag jobbade som lokalvårdare fick jag en kollega som inte kunde svenska. Hon hade med sig sin man som kunde lite svenska som förde hennes talan... Jag ignorerade det och riktade mig till henne och pratade med henne. Jag tittade på henne och använde svenska, korta enkla meningar, kroppsspråk, enstavigt när det var svårt och bekräftade när hon förstod. Det tog inte lång tid förrän hon dumpade sin man hemma och själv kom. Och vågade prata trots att det var svårt.

För att lära sig prata svenska måste man dels våga prata och dels måste de man möter prata svenska och ha tålamod och förståelse för att det är tufft att lära sig. Då går det fortast. Det gick sedan i rasande takt för henne, efter en tid dumpade hon sin man helt (skilde sig alltså) och skaffade sig ett eget liv och var väldigt duktig på språket och kunna klara sig själv- något hon inte var van vid att göra från sitt hemland. Så språket var för henne en dörr till friheten här i Sverige.
Ja, det kräver lite mod att våga börja prata ett nytt språk. Och det kommer att bli fel titt och tätt. Det är oundvikligt. Och de flesta felen lär antagligen bara passera.

Tyskarna bjöd mig och några andra grannar till en träff nyligen och kommunikationen var på engelska. Och det var inte lätt för alla att prata engelska heller.

Jag själv behövde en del tid innan jag vågade säga något på engelska, men har nu pratat relativt obehindrat i kanske 10-15 år. Helt rätt blir det väl inte för mig heller tror jag, men good enough.

Jag rättar människor jag träffar och pratar med och jag har inte stött på någon som tagit illa upp utan glada miner, ibland ett tack. (Obs min upplevelse) Jag är noga med att de får prata till punkt och därefter korrigerar ett ord eller så det blir grammatiskt rätt. I min tjänst pratar jag ofta med en person som är asiat där förståelsen i svenska är mycket bra men pratar själv inte bra. Jag lyssnar -upprepar det jag tror personen vill / beställer och på så sätt minimerar vi missförstånd.

Jag tankar att nar jag pratar ett sprak jag inte ar sa stark i (franskan) sa ar det viktigast att den jag pratar med pratar langsamt, enkelt och tydligt, och visar talamod med mitt sprak utan att gora en stor grej dar jag sager fel.
Ofta ar det sjalvfortroendet att prata som at svart nar man lar sig ett sprak - man forstar ofta mer an vad man kan/vagar saga, sa jag skulle nog rekommenderar att inte ratta sprak eller grammatik, utan att om du forstar vad de sagar, sa bygg och svara bara pa det, oavsett om orden kom i fel ordning eller var konjugerade fel. Med tid sa kommer de lara sig anda, genom att hora ratt fran andra

Med engelska och svenska kan man ju ofta blanda språken i en mening. Så man slänger in ett svenskt ord här och där. Då gör sammanhanget, hela meningen, att de kanske förstår det svenska ordet.
Jag har brevvänner i USA som lär sig svenska. När jag skulle börja brevväxla med en så skrev vi lite på messenger först, då skrev jag:
”Hej! Tänkte bara fråga om du vill att jag skriver breven only in swedish or a mix of svenska och engelska?”

:)

I min studentkorridor hade vi postit på alla saker i köket med svensk benämning :)

Fördelen med Bamse och kanske Kalle Anka (som tydligen skrivs i Sverige i viss omfattning) osv är ju också att man får en massa kulturella hållpunkter också iom fler storys än om man läser läsa lätt böcker. Tänker mig att om man plöjde Emil i Lönneberga och såg nya och gamla Saltkråkan skulle man kunna få massa mer också. Det är ju väldigt storydrivet och visar vad folk säger med handlingar i bild.

Ibland kan det ju vara kulturella saker som gör att man sedan inte förstår språket också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka