Hjälptygel till hoppning

ssofie

Trådstartare
Hejhej,

en av mina ponnys slänger gärna med huvudet i hoppning. Ibland nära på att nocka mig så hjälptygel tycker jag faktiskt behövs nu. (är inte ett så jätte stort fan av hjälptyglar hehe).

MEN vilken tycker NI passar bäst? Martingal eller thideman? Ni kanske vet någon annan? (:

Sv: Hjälptygel till hoppning

För att hoppa med hjälptygel (graman etc) krävs otrolig skicklighet för att inte göra hästen illa.

Martingal (som inte är en hjälptygel) tycker jag är lämpligast.

graman visste jag faktiskt inte att man använde i hoppning...

jo martingal är en hjälptygel?? :confused:

en löpande martingal är gjord för att stoppa att hästen slänger upp huvudet så testa först en sån, kan hända att en fast martingal kan hjälpa i markarbete med cavaletti så du kan fokusera på din sits dvs.(min första tränare satte på en chambon när jag hoppade för att jag skulle kunna fokusera på ridningen och inte var hästens huvud var :/. var bara hinder på 50cm men var nog inget optimalt sätt att lära ut hoppning på och man var ju tillbaka på ruta noll när chambonen togs av).

okej tack! ska nog ta o köpa en löpande martingal isåfall :)

haha nej chambon tror jag inte att jag ska ha ... ;)

nejmen vad jag har hört/läst hela tiden så räknar man det till hjälptygel, så som thideman osv. :P

Martingal kan räknas som säkerhetstygel. Den inverkar inte när du rider men den hindrar hästen från att slå upp huvudet för långt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 333
Senast: Edla
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka