Hjälptyglar och unghästar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 104
V

Vannie

Går det ihop? Jaja, det här kanske är århundradets dummaste fråga, men jag har funderat lite över det på senaste (och nej, jag har ingen unghäst jag planerar att klä på en massa extra snören, frågan är som sagt mer en fundering). För och nackdelar med att börja med inspänningstyglar/martingal/snodd etc. vid tidig ålder? Tycker mig se ganska många unghästar som de redan klätt på en martingal. Men jag undrar om det inte är bättre att verkligen jobba på att få hästen att gå i form redan från början? Eller är hjälptyglarna till för att göra jobbet lättare på småttingarna? SOm sagt, förlåt så mycket om det är en dum fråga.

/ Vanity som inte är så där jätte "high" på ämnet.

Sv: Hjälptyglar och unghästar?

En martingal inverkar ju inte på hästen förrän den slängt upp huvudet bra höst, så den säger jag inget om.

Däremot borde ju balans och självbärighet vara A och O när man tränar unghästar, och det bästa måste ju vara att låta unghästen hitta dit själv.

Jag kommer inte att använda hjälptyglar på Elvira under inridningen! (Och förhoppningsvis inte senare heller...)
Jag äger dock en chambon, men har inte sett några tendenser att hon någonsin skulle behöva den.:)

Tack för det inlägget :bow: jag har också fått för mig att unghästar borde få hitta balansen själva..

En martingal tycker jag är en väldigt konstruktiv hjälptygel. Slår hästen upp huvudet får den en omedelbar tillsägelse att ta ner det igen. Ser egentligen inget fel i att använda den på någon häst så länge man fortfarande jobbar på problemet. Sen beror det ju givetvis också på VARFÖR hästen slänger med huvudet. Har den ont i munnen eller något så kanske inte en martingal är någon bra idée..
Men inspänningstyglar? Nej. En unghäst måste få hitta sin egen balans först. Sedan rider man den till självärighet och form. Hjälptyglar är ingen hjälp förrän hästen kommit till en viss utbildningsnvå, där man eventuellt kan förbättra rörelser och form genom olika sorters hjälptyglar.

Min unghäst (3 år, inriden) har endast haft inspänning vid 2 tillfällen och detta har varit under longering just för att hon aldrig slutade bocka :p
Jag spände då in henne lite löst och beteendet upphörde, så jag kunde göra det jag tänkt de passen.
Har inte tänkt rida henne på något annat än martingal i fortsättningen heller. Hon hade det i början också för att hon vevade en del med huvudet upp och ner när hon blev glad, och jag är rädd om min näsa ;)

Just nu håller vi på och hittar formen på egen hand utan hjälptyglar, det går kalas. Använder inte ens martingal just nu, kanske lägger på det när vi börjar hoppträna då jag har en misstanke om att hon kommer bli väldigt pigg och kanske slår upp huvudet då.

Martingal på unghästar är mer en försäkring mot krossad näsa än en hjälptygel tycker jag. Min dam har iofs aldrig haft martingal, men så har hon inte visat några tendenser till huvudkast heller. Men har mans uttit på en som slår upp så det är fara för näsan, eller än värre fått sig en smäll av en hästhals, då vill man ha martingal kan jag lova. (Av den där anledningen jag alltid hade martingal när jag hoppade kallblodsstoet, jag fick mig en riktigt stjärnsmäll en gång och sen var jag hellre safe then sorry).

I övrigt håller jag med de andra id en här tråden - inga hjälptyglar på unghäst. Jag kan dock tänka mig någon form av hjälptygel vid longering om man vet vad man håller på med. Damen här är tre och har aldrig haft hjälptyglar, det har förvisso inte behövts heller. Jag har en chambon och skulle iofs inte se något fel i att longera en 3½ åring med den, men jag är inte tillräckligt bra på longering för att ge mig på det (och dessutom longerar jag så lite som möjligt, tömkör heller). Inspänningstyglar tycker jag inte om oavsett ålder på hästen.

Jag menade nog egentligen inspänningstyglar, halsförlängare och sådan som är lite 'skarpare' än martingal, ber om ursäkt :bow:

Är det bra att använda någon form av hjälptygel vid longering även om hästen inte är inriden? Eller spelar det ingen roll? Och eftersom vi ändå är inne på ämnet: Hur ofta kan man longera en unghäst? Och hur gammal bör hästen vara när man börjar longera den?

Hundra dumma frågor, men frågar man inget...

Jag har en 5-åring som inte har några problem med formen egentligen, hon har naturligt lätt för att gå i rätt form.

Men vi har varit inne i en dålig period, som bara blev värre och värre, så efter mycket slagsmål bestämde jag mig för att prova gramantygeln på henne och det gav utdelning direkt. Jag har ridit med den några gånger och hon är nu harmonisk igen.

Halsförlängare vet jag dock inte om det är någon bra idé, den är ju statisk och ger inte efter, en graman släpper man ju lätt efter på.

//E

Då gäller det ju förstås att ryttaren ger efter i rätt ögonblick också?

Precis :) En halsförlängare ger ju dock inte efter öht om man inte har den lös.

//E

I see :) Nej, detsamma gäller inspänningstyglar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka