Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 621
P

_paniiik_

Hej,
Jag skulle behöva hjälp med att hitta hjälptyglar som får min travare att söka sig neråt.
Jag är medveten om att det inte är tyglarna som ska dra ner huvudet på henne och detta är inte min plan (jag är ingen stor beundrare av hjälptyglar, tycker att de är lite skrämmande)!
Efter långa försök att få henne att söka sig ner utan någon extra utrustning vill jag nu prova och se hur det går.
Någon som har ett tips till mig?
Vad använder ni själva? och hur påverkar det hästen?
Kram // kim

Sv: Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

Det jag lärde mig om att få en travare att söka sig nedåt var om eftergift.

Ta ena tygeln, och "dra" (komme rinte på vad det heter nu..) åt tex. vänster om du håller i vänstertyglen, så fort hästen rör huvudet ditåt, alltså ger med sig så släpper du, alltså, eftergiften, prova åt höger, och när hästen fattar poängen så går det lätt.

Sen tar du båda, litet tryck i munnen, och för att bli av med trycket så måste hästen söka sig ner med huvudet, och när gör det så eftergift, till slut lär sig hästen.

Vet inte om alla hästar har lika lätt att fatta som travaren jag rider, men de var iaf så vi började, och så vi kommer fortsätta..

Har verkligen försökt med detta och skulle gärna vilja ha hjälp av någon sorts hjälptygel för att se om det går bättre...
Inte någon annan som vet??:confused:

Venezuelas skrev:
Ta ena tygeln, och "dra" (komme rinte på vad det heter nu..) åt tex. vänster om du håller i vänstertyglen, så fort hästen rör huvudet ditåt, alltså ger med sig så släpper du, alltså, eftergiften, prova åt höger, och när hästen fattar poängen så går det lätt.

Det låter som om du sågar.

Hästen står still.

Jag lärde mig detta på en westernträning, dom om några sågar inte!

När man börjar med att ta lite lätt i ena tygeln tills hästen ger efter i munnen så ger man direkt eftergift, alltså, jag kan omöjligt såga ner en häst i form såhär, eftersom det endast handlade om att hästen skulle förstå att om jag föler med här så lättar trycket.

Sen när han var i rörelse så höll man bara ett lätt stöd i munnen tills han sänkte huvudet och gav efter, in med eftergift, och dåvar det absolut ingen sågning heller!

Jag är inte den som sågar och hästen är den som som skulle bli tokig om man satt å ryckte osv. i käften på han.

de har jag inte använt

Då skulle jag nog använda graman. Av den enkla anledningen att du enkelt kan justera själv på eftergifter och hur du ska korta.

Och jag förstår ditt bekymmer, jag har ett halvblod som när jag köpte henne vi 9 års ålder aldrig hade behövt samla ihop sig utan de hade bara fuskat med att korta hästen... Hon var en ren stjärnkikare och efter ett halvår av att lära henne att gå framåt så fick vi prova graman, hon sökte sig ALDRIG nedåt.
Iaf, detta är inget jag rekommenderar, bara avslutar min story, men det slutade med att jag fick byta till pelham och då började hon samarbeta.

//E

men problemet är att när jag står still eller skrittar så händer det att hon söker sig lite neråt om jag har martingal på men så fort jag försöker trava så går det inte alls utan då kastar hon upp huvudet och slängtaravr. Jag vill att hon ska söka sig neråt så att jag kan hjälpa henne att jobba på bakifrån... Det är svårt att förklara så i skrift men.. När jag sitter där med hennes huvud i knät så går det inte precis att försöka hålla ner tempot och "jobba fram henne i handen" med skänklarna.. Hon stressar upp sig själv. Jag behöver något som får henne att söka neråt och gå i en låg form, inte bara böja nacken.. Någon som förstår vad jag menar? Jag vill få upp ryggen på henne och under med benen.. När hon höjer på huvudet sänker hon ryggen och lämmnar bakbenen fyra meter bakom sig.

Här börjar jag bli för orutinerad för att svara.

Men eftersom jag rider en travare så vet jag vilka problem man kan ha, men det är mkt jobb i skritt från början.

lady_vip skrev:
Då skulle jag nog använda graman. Av den enkla anledningen att du enkelt kan justera själv på eftergifter och hur du ska korta.

Och jag förstår ditt bekymmer, jag har ett halvblod som när jag köpte henne vi 9 års ålder aldrig hade behövt samla ihop sig utan de hade bara fuskat med att korta hästen... Hon var en ren stjärnkikare och efter ett halvår av att lära henne att gå framåt så fick vi prova graman, hon sökte sig ALDRIG nedåt.
Iaf, detta är inget jag rekommenderar, bara avslutar min story, men det slutade med att jag fick byta till pelham och då började hon samarbeta.

//E

Som jag har förstått det så är graman en stark form av hjälptygel. Kan man justera det själv? Behöver man inte ganska mycket erfarenhet för att rida med det? Visserligen har jag ju fått lära mig att vara mjuk i händerna eftersom hon slänger upp huvudet om man tar det minsta för hårt men det kanske inte har med det att göra?:confused:

Ja, en graman kan du ju korta och länga själv efter hur du vill.

Den kan ju vara jättestark OM Du kortar den mycket. Men låter du den vara lös så gör dne ju i princip bara att hon inte skjuter upp huvudet. Låter du den vara helt lös så kan hon ju fortfarande skjuta upp huvudet.

Jag tror att din häst att rätt lik min, svårt att få bakbensaktivitet och för att slippa det (eller för att de inte fattar) så skjuter de upp huvudet. Min häst hade samma problem, gick lite i skritt, men i trav så var det helt bortkastat...

Som sagt, prova graman. Det är ju som långa tyglar som du fäster under magen i sadelgjorden, sen trär du dem genom bettringarna och sen håller du i dem som en extra tygel. Inga gummiband och inget som sitter åt. Dvs kortar du inte dem så märker hästen inte av det.

//E

Halsförlängare är värdelöst.

Prova att rida med graman, kanske för en tränare som kan hjälpa dig att använda den rätt?

feel skrev:
Halsförlängare är värdelöst.

Prova att rida med graman, kanske för en tränare som kan hjälpa dig att använda den rätt?

Ska försöka skaffa mig en graman, tycker det verkar bra! Tack alla för svaren! Tro mig, jag önskar verkligen att det hade funnits en tränare till hands! Tyvärr har det varit för dyrt hitentills. Förhoppningsvis så Kan jag skaffa en tränare till gården då vi är flera ryttare som kanske kan dela på priset. Annars blir det väll till att träna för mammisen igen.. hrmm.. det brukar inte gå för himmla bra...:angel: :angel:

Vi har använt chambon både när vi tömkört och ridit vår fd travare.

Är en bra hjälptygel, tycker jag. Inverkar på nacken med tryck, får hästen att sänka huvudet utan att dra in nosen. Inverkar inte när den går "rätt", dvs sänker huvudet. Gör inte så mycket våld på hästen, den verkar inte otrivas och uppleva det som obehagligt.

Det ÄR svårt att lära om travarna från att ha gått högt med huvudet till att helt plötsligt söka sig neråt. I den processen kan man behöva hjälp. Det handlar ju inte om att hästarna "går i form" med hjälptygel - utan helt enkelt att få travaren att förstå vad vi vill. Dvs att den ska söka sig neråt. Sedan får man jobba vidare utifrån det. Bygga muskler, lösgöra och utbilda.

Vi har en gammelfarbror där chambon funkat ypperligt tidigare.

Norrland

Senast ändrad:

*lånar*

Först till standard svaret (men ack så sant) : Ta hjälp av en duktig instruktör.

En av anledningen till att din häst slår upp med huvudet är att den inte orkar sätta bakbenen under sig. En annan är att hon måste lära sig att kröka på sina baken. Inte bara "skyffla" dem runt frambenen. Med andra ord hon måste få plats med sina bakben.

Detta är väldigt vanligt när det gäller travare. Man måste helt enkelt lära om hästen hur den skall placera sina ben.

Sen en till grej som är klart underskattat det är tömkörning. Dels känner hästen igen sig och dels så slipper den balansera upp ryttaren.

Som någon tidigare har nämt här. Jobba i skritt. Låt det ta den tid det behöver och prova med jämna mellanrum att lägga in lite trav för att se vad som händer. Tänkt på att det är övergångarna som stärker hästen. Inte att trava runt i tio minuter.

Sen till din igentliga fråga. Jag är inget fan av hjälptyglar (bortsett från martingal) och känner det som ett personligt nederlag som ryttare om jag måste använda mig av det.

Problemet med graman är oftast att hästen bara kröker på nacken och sänker ryggen i stället. Denna risken finns dock med alla hjälptyglar.

Chambongen är ju annars ansedd som en ganska "snäll" hjälptygel.

Mvh

Tora

:confused: Men om man tittar på den här bilden från hööks så ser det ut som att om hästen drar upp huvudet så drar det ännu mer uppåt! Visserligen slutar den ju inverka om hästen sänker huvudet=söker nedåt så som jag vill.. men tror ni att hon förstår det då? Hennes sätt att "komma undan" är ju att ta upp huvudet...
http://www.hooks.se/butik/default.asp

hmmm..den funkade visst inte.. men kolla hjälptyglar också chambon..

Sätt på hästen ett tredelat elelr rakt tränsbett, kombinera med en remontgrimma, dra inte åt för hårt. Sätt ett par extra tyglar i remontgrimman och rid som med kandar, rid i skritt, ledande tygeltag, böj hästen runt innerskänkeln. Det funkar i alla fall på de hästar jag har provat på. Utan hjälptyglar, våld och nerlåst huvud.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 345
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 464
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 041
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka