Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 621
Sv: Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

Jag svarar bara på din fråga och antar att du tar hjälp av tränare i den mån du kan.
Jag skolade om en travare för försäljning en gång o gjorde det mesta av mitt arbete via longering med chambon, gärna i lite djupare underlag så han fick ta i och trampa på utan att rusa, använde spöt för att bakdelen skulle in under honom.
När jag red i början hade jag också chambon (som jag helst spänner genom bettet och upp i ringen) och lite halvlånga tyglar (dock med kontakt) för att inte dra ihop. Använde mycket säte o skänklar för att bakdelen skulle jobba.
När han sen blev mer "ridhästmusklad" orkade han själv söka sig framåt-nedå och jag kunde börja plocka upp honom för lite mer samling.
Gramantyglar har jag ridit på då jag hade en jättestark jättestor häst som jag annars inte kunde hålla ute i skogen, men skulle ALDRIG rekommendera det för att en häst ska söka sig framåt-nedåt för oavsett hur försiktig man är så är det för lätt att använda den för mycket.
Halsförlängare han egentligen lite samma effekt som chambon även om jag uppfattar det som något starkare, men tror att det mest är en smakfråga.
På ett stall i England jag jobbade på, reds alla lektionshästar med fast martingal eftersom det gjorde att de inte kunde slå upp huvudet. Rätt inspänd påverkar det inte hästen förrän den slår upp huvudet orimligt högt.
Tänk bara på att en HJÄLPtygel är för att hjälpa en kortare period. Bli aldrig beroende av den (starkaste skälet för att inte börja rida med graman är att det är rejält beroendeframkallande)
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 345
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 464
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 041
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka