Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 621
Sv: Hjälptyglar! Vilka ska jag använda?

JA, man behöver ganska mycket erfarenhet för att rida med graman på rätt sätt, och när man kan det så har man inte längre någon användning för den...

Om man har ett problem så är tränare en bra lösning, att vålda ner hästens huvud är ingen bra lösning, och veterinärräkningar som kommer sig av felridning är mycket otrevligare än att betala en tränare. Kostar det under 3-400 per lektion (ca 45 min) så ska du inte gnälla, det är inte ens dyrt idag...

Polly_Mulle skrev:
Sätt på hästen ett tredelat elelr rakt tränsbett, kombinera med en remontgrimma, dra inte åt för hårt. Sätt ett par extra tyglar i remontgrimman och rid som med kandar, rid i skritt, ledande tygeltag, böj hästen runt innerskänkeln. Det funkar i alla fall på de hästar jag har provat på. Utan hjälptyglar, våld och nerlåst huvud.
Det låter ju väldigt bra men jag är ändå tveksam till om det leder henne neråt? Har tredelat tränsbett, väldigt milt.. Undrar om du har ridit travare någon gång, och då en travare som gått på travet. Hon söker sig inte neråt för fem öre och det jag har tänkt använda en eventuell hjälptygel till är att leda henne neråt. Aldrig i livet att jag skulle låsa fast hennes huvud och med våld pressa ner det. Som jag skrev så vill jag väldigt gärna rida för tränare och har planer på att försöka "skaffa" en nu när vi är flera som kan dela på priset.. Tom den "lilla" summan 400kr ett par gånger i veckan året runt blir en j*vla massa pengar. Alltså jag vill ha något som visar henne vägen neråt.. that´s it..

Du får komma å träna för min tränare! :D

Venezuelas skrev:
Du får komma å träna för min tränare! :D
I norrbotten? Ja tack.. det går ju snabbt och bra att komma dit ;)

Du får flytta hit helt enkelt :angel:

Jag rider för tränare ne gång i månaden. Och ja, jag har faktiskt erfarenhet av travare, har en egen sedan fem år och har ridit in, skolat och sålt en, har hjälpt brorsan med hasn och ytterligare en tjej med hennes, plus att jag har ridit till en hel hög fd bantravare.
Kolla om sadeln passar, jobba i skritt tills hästen funkar bra där, dvs inte bara ett par steg åt gången, jobba sedan trav, bara korts sträckor. Jag VET vad jag pratar om...

Anledningen med nosgrimma plus tygel är att de flesta bantravare har lärt sig streta mot bettet, de funkar ofta bättre på bettlöst, det här är ett sett att inte helt släppa bettet men kanske få hästen att slappna av lite mer...

Polly_Mulle skrev:
Jag rider för tränare ne gång i månaden. Och ja, jag har faktiskt erfarenhet av travare, har en egen sedan fem år och har ridit in, skolat och sålt en, har hjälpt brorsan med hasn och ytterligare en tjej med hennes, plus att jag har ridit till en hel hög fd bantravare.
Kolla om sadeln passar, jobba i skritt tills hästen funkar bra där, dvs inte bara ett par steg åt gången, jobba sedan trav, bara korts sträckor. Jag VET vad jag pratar om...

Anledningen med nosgrimma plus tygel är att de flesta bantravare har lärt sig streta mot bettet, de funkar ofta bättre på bettlöst, det här är ett sett att inte helt släppa bettet men kanske få hästen att slappna av lite mer...
Lugna dig? Du verkar som att jag har hoppat på dig och skrivit i din panna att du inget vet. Nu förstår jag vad det har för effekt och det låter ju riktigt bra! Jag är lite rädd för att använda hjälptyglar eftersom de ända jag har erfarenhet av är martingal.

Jag tyckte att du lät ganska nedlåtande med "har du ens ridit travare" istället för att fråga vad för effekt jag hade tänkt mig. Jag har dessutom ridit med de flesta hjälptyglar (på halvblod) och vet hur de funkar, nu ligger de i en hög på loftet sedan flera år och används inte. Jag har erfarenhet av diverse bett, pessoa bland annat, men de ligger också i en hink på loftet, mina travare har alltid funkat på tredelat inom all ridning...
Därför tipsar jag om en så enkel lösning som ett par extra tyglar i nosgrimman för att komma ifrån stessen som bettet i många fall betyder...

Helst vill jag också ha en så enkel lösning som möjligt. Jag ber om ursäkt ifall du uppfattade mig på det viset och hoppas att du inte tog åt dig!
Tack för alla svar! Jag ska göra mitt bästa!

HALSFÖRLÄNGARE, det är det mildaste och du ska ju inte "tvinga" hästen neråt , vilket en graman och chambon gör.

Tack alla!
Jag skulle vilja ha svar från flera som har haft travare med dessa problem. Hur har ni gjort?

Prova med en gramantygel, det kan nog hjälpa, iallafall lite grann..

Dollar

nej, jag tänker inte prova nån sådan, jag provade tränare och det funkade.

Vi har en travare uppstallad hemma hos oss, och jag har fått hjälpa ägaren att få ordning på den. I början så kunde hästen inte ens trava i normalt tempo utan höjde bara huvudet och rusade iväg, galopp kunde den överhuvutaget inte.

Så vi satte på den graman och tro f*n att den gick i ett bra tempo i traven och gick jättefint i galoppen. Nu kan man rida den utan och den går lika fint. Så om jag var du så skulle jag prova graman, men när hästen går i "rätt" form så ska tygeln hänga..

Mitt förslag: Longera hästen med chambon. Då får hästen vägvisning och ska hitta sin egen balans. Det finns ingenting som håller fast eller något som hästen kan stödja sig på. Det är lättare för hästen att hitta sin balans och komma till arbete utan en ryttare i sadeln. När hästen går bättre på linan kommer det att gå lättare för dig i sadeln. Ha inte bråttom utan ge hästen tid.

En travare som har gått på banan måste skolas om till ridhäst. Den måste lära sig vad vi förväntar oss av en ridhäst. Den har gått hela livet och lärt sig att springa fort, inte sällan uppkäkad.

När man införskaffar en travare måste man obönhörligen vara inställd på att lägga tid, pengar och ännu mer tid på att lära den vad vi förväntar oss som ryttare.

Tid, det tar det innan hästen förstår. Vi måste med sitsen visa hästen vad den ska göra (lägga vikt bakåt), med tygeln visa var huvudet ska förhålla sig till resten av kroppen. Detta kräver kunskap. Om den egna kroppen och om hästens kropp. Vi måste VETA vilken muskel som ska vara aktiv, och när den är aktiv så vi belönar hästen vid rätt tillfälle. Då har vi börjat en inlärning.

Om du inte själv är säker på hur du ska göra för att få hästen att slappna av och lyssna till dina hjälper, måste du ta hjälp av någon tränare. Ja, det kostar pengar, men om man ska ha häst måste man vara beredd att lägga ner de summorna som krävs för att hästen ska ha det bra. Varje gång den slänger upp huvudet med ryttare på ryggen, riskerar tornutskotten att få sig en rejäl törn. På sikt förstör det hästens rygg, både skelett och muskler.

Huvudet berättar vad bakbenen gör. När bakbenen jobbar rätt, kommer huvudet på plats. Men det går inte att göra tvärtom. Lägga på tyglar eller bett och placera huvudet för att sedan få bakbenen att komma rätt. Då är det ryggen som betalar priset.

Du måste ta hjälp av någon som kan omskola en travare. Det finns inga genvägar. En bra sadel, en duktig ryttare och ett avpassat bett gör tricket. Men det tar många år innan en travare blir en ridhäst.

Jag tycker det låter som ett ledande tygeltag, ingen sågning.
Hästen ska ge efter för tryck och flytta huvudet bakåt-inåt kroppen och stå kvar där. Som stretching.

Hur länge har hästen jobbats för ridning? På din beskrivning låter det som om hästen inte är stark nog för uppgiften än. Då hjälper inga hjälptyglar i världen.

För många år sedan red jag oxå en travare som var stjärnkikare.
På henne fungerade Thiedemann-tygeln väldigt bra. När hästen sänker huvud/hals så hänger ju tygeln lös.
Skulle kunna tänka mig att prova den tygeln igen om jag får någon ny stjärnkikare nå'n gång. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 345
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 465
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 043
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka