hjälptyglar??

wcsa

Trådstartare
hej!:)

jag undrar vilken hjälp tygel som är bäst om man vill hjälpa hästen att hitta ner i ridningen. De gör inget om han skulle gå för långt ner med huvudet i början för han håller på att sättas igång. Han är super stel i höger varv och får massage ibland och strechas efter varje ridpass.
Men han har som sagt svårt att verkligen hitta ner. Finns det någon hjlptygel som kan hjälpa honom med de, typ som ett stöd eller hjälp, annars går han väldigt högt i form. mer är vad man ska typ.:)

Sv: hjälptyglar??

Att gå i låg form är en del av skolningen, det kan man inte fejka fram. Det är ju den läran som ÄR igångsättningen.

Sätter man på en hjälptygel som tvingar ner huvudet kommer man bara få en häst som går på bogarna och blir framhalt på sikt. Det som behövs är att hästen jobbar med bakdelen under sig - DÅ kommer huvudet på rätt plats förutsatt att man skolat den till bettet och kan kommunicera därigenom.

Att bara få hästen att ta ner huvudet är INTE låg form.

I stort håller jag med LL, men jag rider dock min häst ibland med graman faktiskt just för att hjälpa honom att hitta formen framåt-neråt, detta dock på tränarens iniativ och under "övervakning" av min tränare när jag tränar, en kort stund under passet. Få honom att känna att det är mysigt och bekvämt att sänka sig och inte springa o spänna sig med huvudet högt. Det handlar oftast om att jag tar i gramanen några steg och "samlar ihop" för att sen visa vägen neråt och han följer med jättebra. Det handlar alltså inte om att jag sitter o drar ihop honom hela passet.
Detta är något vi gör under en övergångsperiod då han har växt och inte riktigt hittat i sina stora gångarter utan behöver lite vägledning. Han hänger absolut inte i handen, blir framtung eller går på bogarna.
Att använda hjälptyglar är dock inget man ska göra mer än i perioder (helst korta) och gör man det rekommenderar jag starkt att man tar hjälp av tränare under tiden.

Hjälptyglar är absolut bra OM de används på rätt sätt. Men det är ju precis samma sak med spö, bett och allt inom ridvärlden!

Ta hjäläp av en tränare är det enda handfasta rådet. Svårt att veta hur din häst går o vad ni behöver hjälp med utan att ha sett ekipaget.

Martingal är nog den enda hjälptygel jag öppet skulle rekommendera, för att den är löpande och inte fast, och inte stör hästen mer än då den går över tygeln.
Hästar under igångsättning kan ibland behöva byggas upp långsamt för att ORKA gå i korrekt form, och under sådana förhållanden ger det väldigt mycket att bara skritta på lång tygel och rida i skog och mark.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka