Hjälptyglar

Chambon - vid longering, syfte hjälpa hästen hitta rätt form
Inspänningstyglar - ibland vid longering, syfte samma som ovan men hitta en högre form än i chambon
Graman - vid ridning, syfte livräddning för mig. Använder den när jag sätter igång unghästen efter vila då hon är rätt vild en kort period då. Brukar ha den på 3-4 pass sen tas den av.

Jag brukar ha martingal på min häst. Hon är rätt så lättskrämd och studsig, och hennes flyktinstinkt är att dra upp huvudet och komma undan tygelns inverkan. Jag har aldrig åkt av henne i en sån situation, men andra har gjort det, så det är en ren säkerhetsåtgärd.

Använder helst inte hjälptyglar. Vil ägaren att lillaponnyn ska longeras med det så får hon bestämma hur. Vill helst lära mig longera henne i en god form utan hjälptyglar.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Blyger
·
Träning Hej, ni som arbetar med långtygel och kapson hur lång använder ni? Måste köpa en men vet inte längden. Kan 5,5 meter räcka?😊
Svar
3
· Visningar
606
Senast: Rakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka