Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Durin ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 202
D

Durin ox

Varför, blir folk "attackerade" av x antal så fort de skriver att de använder någon form av hjälptygel?

Så fort det börjar pratas om snodd, graman el dyl så är det kommentarer till personen i fråga direkt. Jag fattar också att hästen kan ha ont i rygg, mun, ben osv men i vissa fall kanske det är på sin plats med lite hjälp, man kan ju har provat allt annat. Någonting måste de ju vara bra till. Det är ju faktiskt så att de säljs i vanliga hästaffärer, till alla sorters ryttare...

Försvarar inte användadet på något sätt, men varför klagas det inte lika mycket på sporrar och skarpa bett. Jag undrar om det inte är fler som hackar hästen i sidorna och drar den i munnen än det är som rider med felanvända hjälptyglar. Skulle nog tex hellre använda en hjälptygel än ett alldeles för skarpt bett.

Sv: Hjälptyglar!

håller med dig faktiskt!

jag har använt gramantygel på min häst ett fåtal gånger..

men jag vet hur han är och ibland behöver han bli "påmind" om vad som ska göras...
bara för det betyder det inté att jag är en dålig ryttare om jag tar hjälp av en graman tec...
utan jag vet min hästs alla svaga/starka sidor och vet vad som funkar å varför han gör som han gör..
kan lika väl använda nåt som funkar en gång å sedan rida utan med mkt bra resultat..

helldre det än att sitta å dra å bråka emd hästen å allt slutar bara i "kaos" ..
rätta mig om jag har fel.

Min häst går nu bättre än någonsin! har aldrig känt honom att arbeta så väl så som han gör nu! han bär sig helt korrekt och går i bra form,avslappnad och lösgjord och är som min vän kallar det en "gummiboll"..! vad mer kan man begära liksom...?

nu säger jag inte att det är "tack vare gramanen" han går så bra,men det skadar aldrig att använda sig av hjälptyglar då och då...
jag tycker så länge man vet vad man gör och hanterar hjälptygeln på rätt sätt/orsak så är det helt OK för min del!

Senast ändrad:

Nu tror ja att jag har hittat en bra tråd för mig att fråga lite grann om alla dessa hjälptyglar som finns. :confused:
Jag använder snodd på min arab för att få lite hjälp att få henne att gå i form och samtidigt hjälpa mig själv me mina "sladdriga" händer. Martingal har jag också använt till och från på min arab.
Men alla andra hjälptyglar, så som graman, chabone (eller va det heter), Thiedemann mm. Va hjälper de till med? Eller rättare sagt vad har man dem till?

Folk har för lite att göra.
Jag bryr mig inte om vad andra gör, det tycker jag är upp till var och en att avgöra vad som behövs på deras häst.

Min klara uppfattning är att den som KAN använda hjälptygel rätt och som VET hur hjälptygeln fungerar, den behöver heller inte fråga.
Tyvärr är det alltför vanligt att det är tvärtemot, åtminstone här på forumet.

Immer

Hellre en häst med gummisnod, bär ryttaren rätt, ingen skadad rygg än en häst utan gummisnodd, bär ryttaren fel, skadad rygg.

Tycker man ska kunna rida med hjälptygel om man ska använda en.

Cantilda skrev:
Hellre en häst med gummisnod, bär ryttaren rätt, ingen skadad rygg än en häst utan gummisnodd, bär ryttaren fel, skadad rygg.
Men dedär kan man ju inte ha som argument. Då skulle jag kunna ha detta som motargument:

Hellre en häst utan gummisnodd som bär sin ryttare rätt, utan skadad rygg och mun, än en häst med gummisnodd, som är hård i munnen, går emot handen och inte alls jobbar med ryggen.

Jag använder själv snodd på min häst.Tycker att den funkar super på henne.Självklart måste du jobba din häst.Den går inte på tygel för att du har snodd och nacken är sänkt.Självklart så måste man ju se till att hästen skjuter ifrån med rumpan och använder sina muskler.Är inget proffs på något sätt ,men åka häst kan man ju och man kan rida häst.

säger som vanligt:)

Endast en duktig ryttare kan använda hjälptyglar rätt,men en duktig ryttare skall inte behöva dom

Bara för att ryttaren är superduktig så kan hästen fortfarande behöva lite hjälp på vägen. Är emot all felanvändning av hjälptyglar, men dom hästar jag har sett som har använt hjälptyglar rätt har väligt mjuka och välridna hästar.

Håller med dig fullständigt. Det blir ofta ramaskri när någon pratar om att de använder hjälptygel. Det finns ju de som tror att de kan använda hjälptygel som en ersättning för att lära sig saker och då blir det givetvis fel, men så gör ju inte alla tack och lov.
De som använder hjälptygeln rätt avpassad och under en period för ett visst syfte har ju hjälp av den. Jag använder hjälptyglar själv när det behövs. Oftast behöver den bara användas ett kort period för att syftet ska uppnås och den kan plockas bort.
Jag håller med om att ryttare som rider på skarpa bett med hårda händer eller ständigt hackar sporrarna i hästens sidor gör större skada. Eller de som rider hästen med en sadel som inte alls passar, sadlar alltför långt fram osv, de gör också hästen illa.
Antagligen har hjälptyglarna fått så dåligt rykte på grund av att alltför många inte kan använda dem på rätt sätt och då inte få ett bra resultat. Negativa omdömen på grund av okunskap.

min häst är 50% arab 50% halvblod..
så han har den tendensen att bli lite "sprallig" upp med huvudet när man precis fått han att gå i form,blir ibland lite för okoncentrerad etc...(med detta bara vissa dagar)

En graman har väl lite samma inverkan som en gummisnodd,fats här kan du "ta och ge" så mkt du själv "vill"...lite svårt att förklara -jag är ingen höjdare på att förklara saker å ting haha...

men gramanen har hjälp mig tex att få min häst mera lösgjord,söka sig neråt/frammåt och samtidigt med ett dress-spö dutta lite på baken så att den också följer med än att den släpas efetr...att hästen liksom "bär upp sig"...

svårt att förklara som sagt..men efetr en sån träning på min häst en gång räcker gott och väl...har itne ridit med graman på "jag vet itne hur länge" och planerar itne för det helelr..han går hur bra som helt nu! bättre än någonsin..
men då och då när jag märker att "ahh idag är på på "detta" humör,bäst att sätta på gramanen och visa lite vad jag vill ha ut idag " än att "ta risken" å springa runt lite okontrollerat på banan...;)

men som sagt,jag vet hur/när jag ska använda gramanen och vet precis varför...:rofl:

jag tänker inte ge mig in i diskussionen då jag vart på 100 tals om hjälptyglar men jag som person är helt emot hjälptyglar det är bara en genväg som sedan ändå måste rättas till:)
tack och hej

Så sant, så sant. Men samtidigt är det ju bra att det finns de som frågar för då vill de ju faktiskt lära sig. Bättre det än de som bara sätter på hästen en hjälptygel för att de sett andra använda det och de tror de kan själva.

Nej hjälptygeln ska inte vara en genväg. Om hjälptygeln åstadkommer något som måste rättas till senare så är den använd på fel sätt.

håller med att en duktig ryttare kan använda hjälptyglar rätt. ja e emot gramman och liknande... men som thidenmantygel och likande som är rätt spända för hindrar att hästen går helt fel och skadar ryggen..

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på den. Jag kan nästan bli arg när jag ser det. T.ex. Vissa rider med jätte skarpt bett och sedan har de både... 2
Svar
39
· Visningar
2 836
Senast: Pernilla_
·
S
Utrustning Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore...
Svar
13
· Visningar
1 651
Senast: cactuspower
·
Träning Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så... 2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Elma_vip
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka