Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Durin ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 202
Sv: Hjälptyglar!

Håller med dig, men visst finns det hästmänniskor som använder saker felaktigt. Men därför är ju inte alla som rider med hjälptyglar dåliga! En hjälptygel är som sagt en hjälp för hästen. Jag fick tex tips av min tränare att rida på graman när jag skulle galoppera bara för att han skulle stärka sig då han inte hade rätt muskler. Och då behövs det kanske lite hjälp för att orka få ihop det! Hellre att man använder en hjälptygel än att dom bygger sig fel. Men det är så fel att sitta och rida på graman varje dag, det ända hästen gör är att knäcka av i nacken inget mer. En hjälptygel är en kortvarig hjälp. Men men det finns människor för allt, har man ju märkt. Det är ju så i alla sporter och i andra sammanhang, tyvärr.

Låter som att jag skriver mot dig, men jag skrev bara allmänt sådär mina åsikter. Sorry! Men helt med dig som sagt. :angel:

Jag tycker som ovan, jag har absolut inget imot graman bla, jag själv tycker den e väldigt bra hjälptygel, som hjälpt många av mina hästar/ponnyer, att bygga en fin överlinje och stärka sig på rätt sätt, istället för att gå fel och bygga sig fel, få problem elelr ont, men en hjältygel ska annvändas av duktiga ryttare som vet vad en ex (graman) kan göra mot en häst om den annvänds för mkt eller på fel sätt, jag är helt för hjältyglar i duktiga ryttares händer! :)

Har du Höökskatalogen? Där finns förklaringar till alla hjälptyglar de säljer. Skulle gärna hjälpa dig, men jag kan nog inte tillräckligt mycket om hjälptyglar för det...

Jag tycker inte att det sker några attacker i den utsträckningen jag utläser av ditt inlägg.

Däremot IFRÅGASÄTTS motiven för hjälptygel. Jag tror många har fått en tankeställare när de fått information HUR deras hjälptygel fungerar.

Många lever i tron att snodd, graman etc hjälper hästen framåt/nedåt. Dessa tyglar ger hästen hjälpen bakåt/inåt med sin konstruktion. Är det verkligen det användarna strävar efter?

För att LÄRA hästen något behöver man en INLÄRNING. Inte en hjälptygel. Som säkerhetsbälte kan det fungera (graman på en stegrande häst t ex) men det förutsätter ju att man är 110 % säker på att hästen inte har ont, har problem etc.

Och hur många är kunniga nog att verkligen veta att det? Jag tror precis som många av föregående talare att de som har kunskap att inse att problemen sitter någonannanstans än i halsen/huvudet på hästen, inte är intresserade av hjälptyglar...

Durin ox skrev:
Har du Höökskatalogen? Där finns förklaringar till alla hjälptyglar de säljer. Skulle gärna hjälpa dig, men jag kan nog inte tillräckligt mycket om hjälptyglar för det...
och allt som står i höökskatalogen är sant :smirk:

skrämmande att folk verkar tro att sanningen står skriven i höökskatalogen :eek:
det är nämligen inte första tråden där folk hänvisar till just denna katalog....

Durin ox skrev:
Det är ju faktiskt så att de säljs i vanliga hästaffärer, till alla sorters ryttare...

Försvarar inte användadet på något sätt, men varför klagas det inte lika mycket på sporrar och skarpa bett. Jag undrar om det inte är fler som hackar hästen i sidorna och drar den i munnen än det är som rider med felanvända hjälptyglar. Skulle nog tex hellre använda en hjälptygel än ett alldeles för skarpt bett.
sporrar och skarpa bett säljs åxå i vanliga affärer, till vem som helst :devil:

Håller med om att en riktigt duktig ryttare säkert kan använda olika hjälptyglar korrekt, men är man såpass duktig behöver man dem inte. En minnesvärd detalj om det där med hjälptyglar är att alla verkar vara till för att placera hästens huvud i en önskvärd position. Använder man då hjälptyglar borde det ju innebära att man värdesätter huvudets positionering såpass mycket att man anser sig behöva extra styrka för att sätta huvudet där det "ska vara". En ridlärare jag känner brukar kalla gramman för "block och talja", en väldigt bra jämförelse om man tänker på hur den fungerar.

*kl*

tanke!!!

vore det inte intressant om man då plockade bort alla former av hjälptyglar från de stora (och små) dressyrtävlingarna och red enbart på "vanligt" (förstå mig rätt) bett och tyglar?
de, om några, borde ju i så fall kunna föregå med gott exempel!

*chockad över min egen klarsynthet"

Vilka hjälptyglar menar du används på dressyrtävlingar? Där det ju finns TR som styr upp vad som får användas...

Kanelbulle skrev:
*kl*

tanke!!!

vore det inte intressant om man då plockade bort alla former av hjälptyglar från de stora (och små) dressyrtävlingarna och red enbart på "vanligt" (förstå mig rätt) bett och tyglar?
de, om några, borde ju i så fall kunna föregå med gott exempel!

*chockad över min egen klarsynthet"

gomorron :smirk:

på dressyrtävling får man inte ha ngn form av hjälptyglar, inte ens på framridningen.....

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen.

Enligt mig borde skiten bannlysas. Varför orkar jag inte svara på eller diskutera det har jag gjort alldeles för många gånger här inne.

Dock ett svar på det du sa om att de måste ju vara bra till nåt för att de sälja i vanliga butiker.
Butiker säljer inte saker för att de är bra att ha. De säljer saker för att de SÄLJER inget annat!
Börjar man gå runt och tro att saker som finns i butiker finns där för att det är bra då är man illa ute (jag pratar generellt om allt nu).

Extremt få har sådana skruppler att de enbart tar in sånt som är bra för hästen (i detta fall). Och de som har det har oftast ett pytte företag.

Som du ser finns det många som går i taket när det handlar om hjälptyglar. De som tycker så in i norden illa om dem har väl inte kunskapen om hur de kan användas antar jag, eller också vill de inte ta reda på det. Det är nog meningslöst att försöka diskutera detta här tror jag.

Bara undrar... om någon här skulle få för sig att börja med yoga. Skulle ni då gå och köpa en stor gummisträng och dra ihop kroppen med? Balans, korrekt viktfördelning och framförallt samling börjar INTE i nacken och är det så att hästen är okoncentrerad... Ja, då sitter kanske problemet någon annan stans.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag tycker inte att det sker några attacker i den utsträckningen jag utläser av ditt inlägg.

Däremot IFRÅGASÄTTS motiven för hjälptygel. Jag tror många har fått en tankeställare när de fått information HUR deras hjälptygel fungerar.

Många lever i tron att snodd, graman etc hjälper hästen framåt/nedåt. Dessa tyglar ger hästen hjälpen bakåt/inåt med sin konstruktion. Är det verkligen det användarna strävar efter?

För att LÄRA hästen något behöver man en INLÄRNING. Inte en hjälptygel. Som säkerhetsbälte kan det fungera (graman på en stegrande häst t ex) men det förutsätter ju att man är 110 % säker på att hästen inte har ont, har problem etc.

Och hur många är kunniga nog att verkligen veta att det? Jag tror precis som många av föregående talare att de som har kunskap att inse att problemen sitter någonannanstans än i halsen/huvudet på hästen, inte är intresserade av hjälptyglar...

kan säga att dom ponnyerna jag ridit på graman, har jag gjort för att mina tränare har sagt åt mig att göra det. det har varit på ponnyer som behöver komma upp, sparka igång bakkärran och lösgöra hela kroppen, båda moddlerna har varit länge i ryggen och halsen och därmed haft svårare att jobba i en korekt form.

Panikie skrev:
kan säga att dom ponnyerna jag ridit på graman, har jag gjort för att mina tränare har sagt åt mig att göra det. det har varit på ponnyer som behöver komma upp, sparka igång bakkärran och lösgöra hela kroppen, båda moddlerna har varit länge i ryggen och halsen och därmed haft svårare att jobba i en korekt form.

funderar lite över varför det var så himlarns bråttom att få in ponnyerna i en "korrekt form" att tränaren kände sig tvungen att ta till en gramman. Jämförelsen med yoga var väldigt bra. Att ta in hästen i en "korrekt form" innan den är fysiskt eller psykiskt redo för det är ju ungefär som att själv springa till gymmet och lyfta 90 kilos vikter i en timme. Eller att omväxlande gå ner i split och spagat samt göra frivolter en stund ;) Då är det ju uppenbart att det inte är nyttigt för kroppen. Borde inte samma gälla med hästar?

Lyrazel skrev:
funderar lite över varför det var så himlarns bråttom att få in ponnyerna i en "korrekt form" att tränaren kände sig tvungen att ta till en gramman. Jämförelsen med yoga var väldigt bra. Att ta in hästen i en "korrekt form" innan den är fysiskt eller psykiskt redo för det är ju ungefär som att själv springa till gymmet och lyfta 90 kilos vikter i en timme. Eller att omväxlande gå ner i split och spagat samt göra frivolter en stund ;) Då är det ju uppenbart att det inte är nyttigt för kroppen. Borde inte samma gälla med hästar?

Oj gud vad fel du tänker!

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att sätta mig på en häst som går fel, min ponny går fel pga av hans tidigare ägare, man kan säga att jag har under 4 år reparerar ponnyn. Enligt veterinären vid besiktningen var hästen redan halft (död) pga av ägarens fel ridning och att pressa hästen i "rätt" form,. när den inte hade förutsättningar att göra det. Så under dom här åren har jag kämpat med att få ponnyn, i kondis, muskler, få bort allt det stela, och ge honom en till chans i livet, jag kan säga att jag har lyckats, han vart frisk förklarad av en duktig veterinär i Sweitch. När jag säger rätt form, vad tänker du på då? ( jag kan svara själv) rätt form för mig är den form som passar min häst, alla hästar är och ser olika ut och har olika behov, finns ingen form som e den rätta, utan man får anpassa sig efter indeviden. gramanen i det här fallet hjälper hästen att inte gå på bogarna, ha orken att göra vissa övningar, utan att stika iväg eller fega ur, så ryttaren svettar blod. Om en ryttare säger "dra ihop" eller "snörpa ihop" angående graman, då är det en mkt mkt grön ryttare inom ridning och häst sport. som inte har någon aning om vad en graman kan göra på en häst om den tvingas ihop med hjälp av en graman, och så är det med dom flesta hjälptyglar, däröfr säger jag en hjälptygel (hör namnet) i en duktig ryttares händer, kan hjälpa en häst som har svårigheter med mkt!! tack för mig !

Det är väl inte Lyrazel som tänker fel? Vad jag kan utläsa är ni av samma åsikt? Om det är ett misstag, tänk på vem du svarar, annars blir det VÄLDIGT fel.

Har svårt att hitta respekten för tränare som inte har tillräcklig kunskap att lära sina elever att rida. Få hästar går i form av sig själva, det är extremt välskolade hästar som kan bära en ryttare som inte kan sitta till häst. Och det är sällan dessa ryttare får sitta på extremt välskolade hästar....

Många tränare kan inte själva rida utan en massa hjälptyglar, vet inte vad de ska göra när de ställs inför ett problem. Och då är det svårt att lära ut. Mitt tips är att hitta en tränare som fokuserar på HÄSTEN inte symptomen på det egentliga problemet.

Ingen häst "går i form" för att man sätter på en hjälptygel. "Formen" börjar bakifrån och genom ryttarens sits. Om det åtråvärda "formen" inte kommer den vägen är det heller ingen form, utan något annat. Inte sällan en knyck på nacken och ett utspottat bett... Möjligen kombinerat med ett påskjut bakifrån...

Panikie skrev:
Oj gud vad fel du tänker!

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att sätta mig på en häst som går fel, min ponny går fel pga av hans tidigare ägare, man kan säga att jag har under 4 år reparerar ponnyn. Enligt veterinären vid besiktningen var hästen redan halft (död) pga av ägarens fel ridning och att pressa hästen i "rätt" form,. när den inte hade förutsättningar att göra det. Så under dom här åren har jag kämpat med att få ponnyn, i kondis, muskler, få bort allt det stela, och ge honom en till chans i livet, jag kan säga att jag har lyckats, han vart frisk förklarad av en duktig veterinär i Sweitch. När jag säger rätt form, vad tänker du på då? ( jag kan svara själv) rätt form för mig är den form som passar min häst, alla hästar är och ser olika ut och har olika behov, finns ingen form som e den rätta, utan man får anpassa sig efter indeviden. gramanen i det här fallet hjälper hästen att inte gå på bogarna, ha orken att göra vissa övningar, utan att stika iväg eller fega ur, så ryttaren svettar blod. Om en ryttare säger "dra ihop" eller "snörpa ihop" angående graman, då är det en mkt mkt grön ryttare inom ridning och häst sport. som inte har någon aning om vad en graman kan göra på en häst om den tvingas ihop med hjälp av en graman, och så är det med dom flesta hjälptyglar, däröfr säger jag en hjälptygel (hör namnet) i en duktig ryttares händer, kan hjälpa en häst som har svårigheter med mkt!! tack för mig !

rätt form för mig är när hästen arbetar aktivt och sammansatt med bakben och rygg. bildar konvexa bågar över hela rygglinjen. (kort uttryckt)

nu tycker jag nästan att du säger emot dig själv eftersom du i förra inlägget pratade om att hästarna hade ofördelaktig kroppsform och därför skulle grammanen hjälpa dem att gå rätt. men det jag verkligen inte förstår är hur du menar att en gramman skulle hjälpa hästen att inte gå på bogarna samt orka göra vissa övningar. dessutom, varför måste hästen göra övningarna som den inte orkar och därigenom inte vill? är det inte bättre att vänta med övningen tills hästen orkar och är med på noterna? det blir ju så mycket trevligare för båda parter. en grammans stora mekaniska funktion är ju att peta ner huvudet... mot bogarna... många här har för vana att referera till den här sidan: http://www.sustainabledressage.net/tack/gadgets.php#drawreins jag gör det också nu eftersom jag tycker den förklarar himla bra hur en grammantygel fungerar. gramman råkar heta "drawreins" på engelska. coincidence?

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar, och håller till viss del med. Det jag egentligen reagerade mest på var att det nästan är "accepterat" med sporrar och skarpa bett men inte med hjälptyglar.

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på den. Jag kan nästan bli arg när jag ser det. T.ex. Vissa rider med jätte skarpt bett och sedan har de både... 2
Svar
39
· Visningar
2 836
Senast: Pernilla_
·
S
Utrustning Har en liten pålle och idag fick jag värsta uppenbarelsen. Vi var ute och galopperade, snabbare än lagom som vanligt. Jag hade hackamore...
Svar
13
· Visningar
1 651
Senast: cactuspower
·
Träning Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så... 2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Elma_vip
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka