Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **Lina**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 007
L

**Lina**

Jag har efter mycket läsande här på Buke börjat fundera på när det egentligen är berättigat att använda sig utav hjälpttyglar? För det mesta om ngn rådfrågar om t ex användandet utav graman så blir de flesta svaren att graman inte hjälper utan snarare stjälper.

Så min fråga är NÄR är graman till ngn hjälp? Vad är urspungsidén bakom gramantygeln?

Sv: Hjälptyglar!

Det finns ryttare som tycker att resultatet de får när de använder hjälptyglar är precis det som de vill uppnå. För dem är naturligtvis hjälptyglarna till hjälp.

En gramantygel funderar som block och talja, den ger ryttaren extra kraft att kontrollera hästens huvudposition. Hästen inser också väldigt snabbt att den inte kan kämpa emot gramantygeln, så man slipper "dragkamp".

Jag kan bara prata för mig men jag brukar använda graman på hästar där man kan behöva en "nödbroms" t.ex ute iskogen el likn. Även på hästar som bara kastar upp skallen och blir helt onåbara. DOCK endast i syfte att få ner huvudet i normalnivå INTE dra in nosen till bringan. Använder den inte heller jämt utan tillfälligtvis och i undantagsfall. NÄr hästen har blivit starkare/mer utbildad tas gramanen bort.

Jag skulle personligen aldrig sätta en graman på min häst, den fixerar nacken på ett sätt som skapar spänningar när hästen kämpar emot den.
Jag är heller inte säker på att jag skulle klara av att hantera den rätt. Har sett graman användas på ett bättere sätt och ett sämre. Den enda häst jag skulle vilja använda graman på är en häst som redan är lösgjord och igenom, det är det enda sättet för att inte skapa spänningar.

svea skrev:
En gramantygel funderar som block och talja, den ger ryttaren extra kraft att kontrollera hästens huvudposition. Hästen inser också väldigt snabbt att den inte kan kämpa emot gramantygeln, så man slipper "dragkamp".

Men om meningen med graman är att man ska kunna kontrollera hästens huvudposition, då är ju graman skit i i stort sett alla lägen :angel: eller? Det jag menar är; om man rider hästen rätt så hamnar huvudet rätt? Vad är det för mening med att huvudet är på rätt ställe om allt annat är fel? Är jag ute och cyklar nu eller???

Nej så är det men graman kan funka som sagt som nöd/handbroms på riktigt, riktigt svårridna hästar. den enda fördelen jag ser med den...

Graman är en hjälptygel i huvudsak för unghästar/hästar i början av sin utbildning för att hjälpa dem att förstå hur formen ska se ut.Den är bra på det sättet att ryttaren kan bestämma själv när man vill använda den o bitvis kan den bara hänga med.Däremot är det inget för nybörjare eftersom det är inte helt enkelt att rida med två tyglar o den är inte till för att ryttare som inte har kunskapen att jobba ihop sin egen häst ska ha den.Vet folk som har ridit sina hästar m graman i flera år,det är väl inte riktigt meningen.

cajsa skrev:
Graman är en hjälptygel i huvudsak för unghästar/hästar i början av sin utbildning för att hjälpa dem att förstå hur formen ska se ut

Man kan inte genom att TVINGA en häst skola den. Och det är just skolning man ska lägga tid på med unghästar och hästar i början av sin utbildning.

Det absolut SISTA man ska göra med dessa hästar är att använda hjälptyglar.

Jag tycker att man bör vara riktigt skicklig för att ta hjälp av en graman, för det är så svårt att rida med den på ett bra sätt. hjälptyglar kan man använda olika (beroende på om det är ryttare eller häst man vill hjälpa). själv tycker jag att tex gummiband, eller gogue är bra eftersom en dålig ryttare inte påverkar inspänningen, och ffa goguen hjälper hästen att hitta ner och fram med nosen om inte ryttaren kan åstadkomma detta själv. den är också bra att använda om hästen är väldigt stretig i handen, och lär sig acceptera den lägre formen ex. genom en galoppfattning utan att man måste bråka med den lika mycket. Men använd i första hand omdöme, glöm inte de! =)

Det finne en undersökning gjord som visade att när ryttare, på msv nivå tror jag det var) red med graman ökade hästens muskelaktivitet och bärighet. De fick hästen att arbeta lite mer helt enkelt.
Jag använder i och för sig inte graman själv men om jag skulle det så skulle det vara enbart när jag red för instruktör. Tycker det är alldeles för lätt att det blir fel just med en graman.
Enda gången jag själv använt en var på en häst som börjat resa sig. Han gick högre och högre för varje gång. Vi satte på en graman som vi tog i just när han skulle gå upp. Efter ett par veckor slutade han med det och vi kunde lägga bort gramanet igen.

**Lina** skrev:
Men om meningen med graman är att man ska kunna kontrollera hästens huvudposition, då är ju graman skit i i stort sett alla lägen :angel: eller? Det jag menar är; om man rider hästen rätt så hamnar huvudet rätt? Vad är det för mening med att huvudet är på rätt ställe om allt annat är fel? Är jag ute och cyklar nu eller???

Nej, jag tycker du har kommit till en väldigt intelligent slutsats, nämligen samma som jag själv dragit! :bow:

Gramanen är ingen nödbroms. Den är till för att tala om för hästen var den ska vara. En erfaren ryttare rider hästen på en glappande graman och kan använda den när den behövs under ridpasset.
Detsamma gäller för ridning på kandar. Det tar många år att lära sig att rida på graman eller kandar.
Inget för den oerfarne som balanserar av sig i handen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 455
Senast: Johanna1988
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 892
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka