hjortron, hjortronsolja

yrbin

Trådstartare
Hej nån som har nåt bra recept på detta eller var man kan få tag på det mina hästar är snart uppätna och det är så effektivt
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

:D :D :D
I min ungdomsdagar fick jag tipset att använda hjortronsolja, sagt och gjort så knegade jag till affären och köpte ett paket av hjortronssalt, blandade ut med olja. Men inte sjutton blev det bättre för hästens del med flugfäna.

Men däremot gick det betydligt bättre med hjorthornsolja införskaffat på Apoteket. Nu finns detta inte att få tag på längre, tyvärr. Ett effektivt medel, inte ens jag gick i närheten av hästarna. ;)
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

mizz skrev:
:D :D :D
I
Men däremot gick det betydligt bättre med hjorthornsolja införskaffat på Apoteket. Nu finns detta inte att få tag på längre, tyvärr. Ett effektivt medel, inte ens jag gick i närheten av hästarna. ;)

Jag köper hjorthornsolja i Danmark, det finns receptfritt på apoteken där, de kanske har någon internetsajt för dem som bor längre bort än Skåne?

Själv använder jag i dag Switch pour on på mina hästar och jag tycker nog att det hjälper hyfsat ( och man slipper snusklukten)
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Eller så kan en bukare som bor nere i skåne starta ett företag för oss andra bukare där vi kan köpa denna olja å kanske lite andra grejer som finns i danmark men inte här :idea:
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Menar du hjorthornsolja? Har för mig att man inte får sälja/använda det i sverige? Dock funkar det rätt bra mot knotten o insektierna. Någon som vet säkert ang avnändning samt försäljning i sverige?

// F
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Varför skulle man inte få använda/sälja det i sverige för? Tänkte om du iaf har någon hum om varför man inte får.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Det säljs i S.
Köpte av ettikettgrossisten HB

Klass 3 samma som Switch
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Köpte detta för jag hört om att det ska fungera....icke mot våra mygg iallafall, då fungerar Mygg&Sånt blandat med RB86 bättre, blir inte så klumpigt om man blandar dem och tillsätter varmvatten. Hjorthornsoljan luktade så hemskt och det fullkomligt brände hål i svampen. Det måste vara den mest illaluktande smörjan jag varit med om i hela mitt liv och då är RB86´s lukt ingenting. Det gick ju aldrig bort heller...YAK, luktade bränt skit...*flåt* Det sticker i ögonen och i halsen...

Jag har flaskan kvar i garaget med BRA ventilation...den förflyttas gärna därifrån om någon vill ha den...:eek:
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

moonlightgarden skrev:
Varför skulle man inte få använda/sälja det i sverige för? Tänkte om du iaf har någon hum om varför man inte får.

Därför att den är cancerframkallande.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

:rofl: :) :rofl: Förlåt, kan inte låta bli...
Det heter hjort-horns-olja inte hjortronsolja :angel:

För övrigt är det förbjudet för att det är cancerframkallande.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Nej, det är den inte, utan en tillsats som fanns i den förr.
EU godkänner inte heller cancerogena eller ens allergiframkallande medel.

Räknas in i bekämpningsmedel klass lll
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Åååå jag vill ha :D
Min ena shettis e duktig att lkia sig i både man och svans... men med denna stinkande illa luktande spray så klarar han sig hur fint som helst!! Men det jag har är snart slut :( önskar oxå få veta vart man kan köpa det nu...
Känner folk i danmark... kan ju vara att man ska höra med dem då...
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

tott skrev:
:rofl: :) :rofl: Förlåt, kan inte låta bli...

Det var ju det som var mening, nu kan jag ju skratta åt det. Då kunde jag inte förstå varför det inte fungerade, för det var ju hjortron tipsaren sa, eller? Och hela hästen i olja var inte heller en hit, kan jag tala om.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Annars hittade jag på nätet 400ml för 109kronor, svensk postorderfirma med lantprodukter.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

axel skrev:
Nej, det är den inte, utan en tillsats som fanns i den förr.
EU godkänner inte heller cancerogena eller ens allergiframkallande medel.

Räknas in i bekämpningsmedel klass lll

Fast nu handlar det om den tidigare varianten som var starkt cancerframkallande för både djur och människa, det du har hittat nu är inte ursprunget.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Boj skrev:
Fast nu handlar det om den tidigare varianten som var starkt cancerframkallande för både djur och människa, det du har hittat nu är inte ursprunget.

Jag vet inte om det danska är "ursprungsvarianten" eller inte, det luktar skunk och hjälper iaf.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

moonlightgarden skrev:
Eller så kan en bukare som bor nere i skåne starta ett företag för oss andra bukare där vi kan köpa denna olja å kanske lite andra grejer som finns i danmark men inte här :idea:

Ja visst, 500:- burken då :angel:
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Mmm, trevligt. Är det drygt då? Hur länge räcker det.

Vanligt mugg å flugmedel å allt vad man behöver på sommaren går ju på en del det oxå.
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

Trevligt,
varianter som finns nu då. Är dom oxå cancerframkallande eller är dom bättre?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
161
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp