hjortron, hjortronsolja

Sv: hjortron, hjortronsolja

Boj skrev:
Fast nu handlar det om den tidigare varianten som var starkt cancerframkallande för både djur och människa, det du har hittat nu är inte ursprunget.

Det som fanns på 70 talet var definitivt hjorthonsolja. Luktade ve och elände. Fick man det på händerna så gick det inte att tvätte bort. Lukten satt i, i minst en vecka...
Segt, svart,fett och..vidirg stank...

Hästarna var däremot myggfria..:D

Har för mig att i mitten av 80-talet så kom det någon typ av sprayburkar. Vita. Såldes på dispens på apoteket.
Sedan försvann dispensen helt.

På 90 talet dök burkarna upp igen, fast nu från Danmark. Hittade sådana på Odal..

Vidare har jag för mig att syrran bidrog till den sista burken vi har hemma. Inköpt i Italien eller Tyskland eller hur det nu var.

Skillnaden i innehåll mellan dessa preparat har jag ingen koll på.

Däremot vet jag att det klet som fanns i dom svarta glasburkarna för länge sedan fungerade utmärkt..

AM
 
Senast ändrad:
Sv: hjortron, hjortronsolja

Hej tack för alla svar det verkar som det finns i sverige men är det någon som har internet adresser där det säljs ska blanda det i mitt ordinarie mygg medel för det fanns där från början men han tog väck det för att det skulle passa skimmlar med. och då blev det inte lika effektivt men det är mycket bra ändå så han sa om jag kunde få tag på hjortrons olja så var det bara till att blanda i att :devil: . Snällla nån som vet en internet adress till oljan. :bow: :bow:
 
Sv: hjortron, hjortronsolja

yrbin skrev:
Hej tack för alla svar det verkar som det finns i sverige men är det någon som har internet adresser där det säljs ska blanda det i mitt ordinarie mygg medel för det fanns där från början men han tog väck det för att det skulle passa skimmlar med. och då blev det inte lika effektivt men det är mycket bra ändå så han sa om jag kunde få tag på hjortrons olja så var det bara till att blanda i att :devil: . Snällla nån som vet en internet adress till oljan. :bow: :bow:

Hjortrons-salt finns i vanlig affär, tror nog att du menar hjort-horns-olja.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
161
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp