Hjulsporrar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare CoNo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 750
Sv: Hjulsporrar

I huvudsak som dekoration men också för att kunna använda en förfinad hjälp. Sporrar är frivillig utrustning. Man ska dock veta att man kan få poängavdrag (fel hos ryttare) vid onödigt nyttjande (överdrivet bruk) av sporrar t.ex. Man tjänar således på att ha en lydig häst som man inte behöver sporrar på utan att de kan sitta som ren dekoration.:cool:

Okay då har jag lärt mig något nytt inom western tackar

Tycker man ser på de flesta som rider med engelsk sporre att när dom använder den korvar sig riktigt skinnet ovanför sporren. Sist när jag tittade på kùr på tv, såg jag Jan Brink rida sin hingst, han skulle göra galoppombyten i varje steg och satt och hackade med sporrarna i hästens sidor, man kunde se hur han flyttade hela kroppen från sida till sida och riktigt tryckte in sporrarna i sidorna på hästen. Tillslut blev hästen så sur att den sparkade bakut. Såg inte vidare snyggt och trevligt ut tycker jag. :mad:

Det är ju felaktig användning av sporrar du pratar om. För mig är det ingen vanlig syn i alla fall. (tur är väl det) Jag anser att man inte ska rida med sporrar förrän ryttaren är så stabil och följsam i sin sits att rätt förutsättningar finns. Brink och Briar tittar jag gärna på och har inte sett honom heller hacka med sporrarna. Jag har inte sett den ritten du beskriver, men det är inte så han rider i vanliga fall. (har sett honom många gånger) Jag är övertygad om att han kan använda sporrar rätt.
Jag har sett många ryttare som använder hjulsporrar på fel sätt också, men det var väl inte felaktig användning av sporrar som skulle diskuteras här utan hur de används rätt? Därför väljer jag att inte ta upp de exemplen.
(Kan tillägga att jag gärna rider med hjulsporrar själv.)

Senast ändrad:

I huvudsak som dekoration...

Det där håller jag inte med om. Sporren är till för att man ska använda den när hästen inte lyssnar på skänkeln, hur starkt man än använder den. om man först klämmer med vaden, sedan låter vaden lämna sidan och "dunsa" lätt emot, upprepar detta med ökad styrka men hästen fortfarande inte flyttar sig, då vrider man ut tån och rullar sporren över sidan. Tror du verkligen att cowboysen borta i västrer uppfann sporren som dekoration? Knappast. Att sporren är en dekoration kommer i sista hand. Detta var inte menat som ett påhopp, verkligen inte. Hoppas du inte tar det på fel sätt.

//E

Jag tar det inte på fel sätt men vidhåller att det är en dekoration i huvudsak då hästen ska vara så pass lyhörd att du inte behöver använda sporren alls. Jag sa inte att den enbart var en dekoration...

Cowboylivet var rätt hårt och man hade sällan möjlighet att ha med sig några "rikedomar" i fickorna direkt. Man kostade på sig att smida sina tillgångar i t.ex. sporrar....likaså i buckles....alltså, det var värdesaker...

Den största skillnaden mella trissor och engelska sporrar är att trissorna gör så att hästen går frammåt och de engelska så att hästen går uppåt.

Intressant. När du skriver går uppåt så antar jag att du menar samlande. Men hur menar du då? Det skulle jag verkligen vilja ha en förklaring på. (väldigt nyfiken) En skänkel kan ju vara både framåtdrivande, sidförande, samlande. Jag har ridit med vanliga sporrar och hjulsporrar och för mig har de exakt samma funktion.
Kan du bara använda din skänkel till en sak beroende på vad du har för sporrar på dig? Det här låter förvirrande för mig.
Förklara snälla!

Den största skillnaden mella trissor och engelska sporrar är att trissorna gör så att hästen går frammåt och de engelska så att hästen går uppåt.

Måste be om ett förtydligande här...vad menar du? Mig veterligen är sporren endast en förstärkning av en signal/hjälp och vad som förväntas av den hjälpen föregås av lite andra signaler...:cool:

i och med att hjulsporren snurrar så "ska" hästen reagera genom att gå på frammåt. Medans en engelsk sporre ger ett mindre och mer intensivt tryck så ska hästen jobba uppåt, alltså mer samlat. Min tränare (A-tränare) förklarade detta för mig härom dan. Jag har själv aldrig provat hjulsporrar därför att jag då tyckt att de ej har behövts på min pigga häst som gärna blir flack, så jag har hållt mig till engelska sporrarna.

Jag har aldrig hört detta och köper det inte, nej. Kan bero på att jag rider upp mina hästar i den form jag vill ha. Sporren använder jag definitivt inte till det. Inte heller till att driva fram hästen...nej, det lät mer som en hemvävd förklaring och inte något hållbart.

Någon mer som hört detta? (...lite nyfken, bara;))

Jag vet inte om det funkar så men det är så jag har fått det förklarat för mig. Men eftersom jag rider min häst på ponnysporrar för att det inte behövs längre än 1,5 på henne så är jag nöjd iaf.:D
Det vore kul och veta ifall jag är någelunda rätt i mitt uttalande så om det är ngn mer som har hört det jag har hört vore det bra.

Nej, jag anar nog att det är en hemvävd förklaring. Det är tillåtet att använda hjulsporrar i dressyr och där strävar man ju efter den höga formen men sporren i sig lär inte ge den utan det är mer som ska till. Ryttaren ber ju hästen om en sak först och om det nödvändigtvis behövs lägger man på sporren. TR 2006 Dressyr

Frååga din tränare en gång till vad h*n egentligen menar. Det finns ingen som helst logik i det resonemanget. Om du tex rider en öppna och behöver driva inner bak lite så är signalen till hästen att den ska sätta inner bak längre in under kroppen. Signalen betyder samma sak för hästen oavsett om du har vanliga sporrar eller hjulsporrar på dig.(eller om du inte har sporrar alls)
Om du skulle rida framdelsvändning med hjulsporrar på, skulle den inre normalt sidförande skänkeln då istället bli framåtdrivande? skulle hästen gå framåt istället för att flytta bakdelen?
Dina skänkelhjälper ingår i ett signalsystem som du vill att din häst ska förstå. Om din skänkel skulle betyda något annat för att du har hjulsporrar på dig så skulle hästen bli klart förvirrad. Om du byter från korta till långa sporrar, betyder det olika saker då? Om du rider med svanhalssporrar eller flat-side sporrar, har de också olika betydelse? Nej, detta är antingen instruktören som förklarar uruselt eller så har du missförstått det hela.
Ta och prata med instruktören igen tycker jag.

Håller med dig helt och hållet. Jag förstår inte alls Paulsan´s tränares resonemang. Som du sade tidigare är sporren endast en förstärkning av skänkeln och förtydligande av hjälperna, skänkeln betyder samma sak vare sig man använder sporre (vilken det nu må vara) eller inte.

Jag vet inte om det funkar så men det är så jag har fått det förklarat för mig. Men eftersom jag rider min häst på ponnysporrar för att det inte behövs längre än 1,5 på henne så är jag nöjd iaf.:D
Det vore kul och veta ifall jag är någelunda rätt i mitt uttalande så om det är ngn mer som har hört det jag har hört vore det bra.

Har hållit på med western i över 16 år och aldrig hört den förklaringen......:cool:

Nej antingen är tränaren rätt snurrig eller också har hon missuppfattat vad tränaren sa. Det kan inte finnas någon annan förklaring. Hoppas hon frågar tränaren igen vid nästa tillfälle. (för sin egen skull)

Hoppar in lite i hjuliga tråden, vi har själva ridit m hjulspårrar tidigare men det har varit ett himla tjaffsande från hästens sida när man har begjärt xtra flyttningar eller arbete när sporren har rullats i sidan. Nu har vi kommit till galoppombytena och där behöver man ibland lite extra tryck i sidan vid G bytet . Och för att undvika kicking eller svanspiskning vid G bytena har hjulsporrarna stannat på hyllan då hästen har blivit mkt bättre av kulsporrarna (liknar dressyrens) byter bättre utan stress för sporr rullning i sidan då hon fungerar bättre m tryck från kulan i sidan i stället. Men okey vid snabb raicing framåt är nog hjullsporren bra för henne men inte vid flyttning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 706
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 486
Senast: Enya
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka