hlälp med att få häst söka sig nedåt

lady foxglove

Trådstartare
har ett proplem med min kära donna jag är dock hästkunnig men tänkte höra vad ni tycker jag ska göra.
Vill att min häst ska gå met på tygeln vill tilllägga hon är 18 år.
i dressyren e hon fruktnasvärt värt pigg vill gjörna skjuta upp huvudet och blir rakställd har provar gramantygel funkar i viss mån men inte önskvärt,rider just nu på soft correction som funkar super bra hon gick i dag bakdelsvändningar vilket har varit omöjligt innan
har ni råd hm hört talas om inspännings tyglar och dess funktion men vet inte det jag.. jag vill rida på något ssnällt men samtidigt bra hjälp medle

Sv: hlälp med att få häst söka sig nedåt

Jag är emot inspänningstyglar så det är inget jag tänker rekommendera till dig.
Har man problem så tar man itu med dom i grundridningen.

Jag kan ge dig en övning.....

Ställ upp fyra koner i en lagom fyrkant, ej för liten eller för stor.
Följ fyrkantsspåret men runda konerna.
Innan du kommer till en kon gör halvhalt, eftergift, ställ och rakrikta sedan hästen. Gör en halvhalt på mitten av spåret till nästa kon och där gör du samma sak.

Hästen slappnar av, lyssnar och söker sig neråt-framåt.....

ska prova den övningen lol har inga koner men får väla ta några hinkar istället. bara all snö börjar försvinna kan jag vara på min provisoriska dressyr banahåller med dig jag vill rida in häöst på ett naturligt sätt hmmm ja utan hjälptyglar osv jag håller med jag gillar inte heller inspännings tyglar då de enligt mig TVINGAR hästen nedåt

lakrits skrev:

Innan du kommer till en kon gör halvhalt, eftergift, ställ och rakrikta sedan hästen. Gör en halvhalt på mitten av spåret till nästa kon och där gör du samma sak.

DENNA ÖVNINGEN GJORDE MIN HÄST TILL EN HELT ANNAN, TACK! Han var stel, ouppmärksam, nästan helt oböjbar och gav absolut ingen eftergift på bettet. Ni ska se han nu! :) Självklart tog jag hjälp av andra övningar, men denna var nog den bästa jag gjort! Det vill vi har fler av!

lakrits skrev:

Det här låter väldigt intressant! Tyvärr så förstår jag inte riktigt. Skulle du vilja förklara lite mer för en korkad...?

Hästen söker sig framåt/nedåt när baken kommer in under hästen och den jobbar bakifrån och fram och använder ryggen.

skit i huvudet, det låter som om hon springer ifrån arbetet och att du förväxlar det med pigghet.

se till att hästen är framme för hjälperna, att start och broms funkar. rid mycket avstämningar, dvs halvhalter och tempo växlingar. hästen ska framför allt först reglera sitt tempo som du ber den - inte rusa eller slå sig fri.
först i detta läge kan du börja komma till arbetsro med hästen och jobba på mera ärlig framåtbjudning och arbete.
vidare utvecklar gärna om du inte förstår vad jag är ute efter.

lakrits skrev:

Tycker inte heller att man ska använda inspänningstyglar för mycket, men det finns sätt där jag tycker att det är helt okej, min ena kompis tex har inspänningstyglar spända ganska löst (lite lösare en så mycket hon vill att hästen ska gå ner) så jobbar hon själv för att få ner hästen ännu mer, och när inspänningstyglarna hänger löst så vet hon att det är hon själv som får hästen att gå ner. Själv använder jag ibland ett gummiband löst spänt när jag longerar, då jag precis har fått hästen och hon har en ENORM underhals som jag gärna vill få bort.

mackan skrev:
Hästen söker sig framåt/nedåt när baken kommer in under hästen och den jobbar bakifrån och fram och använder ryggen.

skit i huvudet, det låter som om hon springer ifrån arbetet och att du förväxlar det med pigghet.

se till att hästen är framme för hjälperna, att start och broms funkar. rid mycket avstämningar, dvs halvhalter och tempo växlingar. hästen ska framför allt först reglera sitt tempo som du ber den - inte rusa eller slå sig fri.
först i detta läge kan du börja komma till arbetsro med hästen och jobba på mera ärlig framåtbjudning och arbete.
vidare utvecklar gärna om du inte förstår vad jag är ute efter.
Jo da jag vet vad du är uteefter och vad du menar :) och det med halter stopp sov är sånt jag gör bland annat

kan säga så här att visst hon försöker att springa i från men helt plötsligt ibland arbetar hon med ryggen/ bakbenen, lyssnar på mina skänklar tygeltag men hon är het är det i all övrig ridning men blir lätt stressad kan säga att hon har ju vart en proplemhäst av stora mått bara att ta en galopp och göra en sväng innan ett hinder har tagit långtid men so sagt hon är helt annan häst men arbete det finns det i assor

Hjälptyglar är inget som jag själv föredrar heller. Har aldrig använt mig av dem, och ska hålle det så - vill rida hästen så naturligt som möjligt utan att behöva "stänga in den".
Men jag har använt mig mycket av övningen som nämns här ovan och tycker att den funkar jättebra! Har också använt mig av en annan:

Man rider på en stor volt i skritt och plockar med hästens bett, alltå inte drar! Sedan så ökar man storleken lite, minskar, ökar skritten, minskar - hela tiden ledande tygeltag med innerhanden något lägre. Man håller heller inte ett jämt tryck hela tiden, utan man plockar försiktigt lite eftersom så att hästen fortsätter att gå på runt spår. Så fortsätter man och plockar och ställer om o.s.v. Bäst resultat tycker jag man får när man arbetar i trav, men man börjar ju alltid med skritten.

Sedan så ska man ju inte sitta och trägla i 30 min på volt, utan korta pass och inte hålla på och springa runt, runt runt.

Men föredrar den andra övningen som nämns innan här eftersom hästen får bli rakställd emellanåt, men denna kan man ju använda som kompliment och kanske varva med emellanåt då man kan travar på volt runt denna fyrkant, så blir det lite annat också. :D

Inspänningstyglar enligt mej tycker jag man kan ta till om man vet varför o vad man har för mål med det hela o hur man annvänder sej av dom.

Min häst tex hade jätte svårt för att bara gå i form i galoppen, han blrv stel som en pinne o galpperade somen kratta, jag longerade honom lös både på volt o i hela ridhuset med gummisnodd till en början(när vi longerade alltså) men upptäckte att han bara knäppte av då jag inte kunde driva honom till räckligt från marken så jag satte inspänningar löst i stället o det funkade super, han fick träna på att gå korrekt i form på mitt komando utan att jag störde honom, sen hade vi gummisnodden ibland när vi red, då kunde jag driva fram honom bättre o han lärde sej att om man slappnar av o kommer in med rumpan o då istället för att bli stel i kroppen oxå slappna av i nacken så blev det mer behagligt än det var innan. När han haft den en liten stund ett ridpass så tog jag bort den, han var mjukare o jag kunde stå upp i galoppen o låta honom rulla på i en fin rund galopp utan att störa, idag har han inte problem där längre.

Graman är ju oxå ganska bra för du kan släppa efter själv närdu vill o bara rida på bettet.

Men som sagt var, bara man har kunskapen om alla dessa hjälptyglar.
O jag säger självklart inte att endast hjälptyglar är lösningen utan det finns ju en massa annta man oxå måste lägga till övningar som är gedda uppe i tråden tex.

Maddu skrev:
Man rider på en stor volt i skritt och plockar med hästens bett, alltå inte drar! Sedan så ökar man storleken lite, minskar, ökar skritten, minskar - hela tiden ledande tygeltag med innerhanden något lägre. Man håller heller inte ett jämt tryck hela tiden, utan man plockar försiktigt lite eftersom så att hästen fortsätter att gå på runt spår. Så fortsätter man och plockar och ställer om o.s.v. Bäst resultat tycker jag man får när man arbetar i trav, men man börjar ju alltid med skritten.

Tyvärr tycker jag det låter som ett enormt fokus på att huvudet ska ner, inte att få under sig bakdelen.
man ska inte plocka med hästens bett, och inte heller behöva styra innerhanden varken ledande eller lägre.
formen kommer bakifrån och fram. har du med dig baken så finns inget behov av vare sig plockande eller ledande nedåt.

Men är hästen stel i munnen och inte ger efter där så kan man inte få den att börja komma bakifrån med kraften. För att hästen över huvud taget ska kunna gå i form måste man ju få den avslappnad i hela kroppen, annars kommer den ju bara att gå och spänna sig.

mackan skrev:
Tyvärr tycker jag det låter som ett enormt fokus på att huvudet ska ner, inte att få under sig bakdelen.
man ska inte plocka med hästens bett, och inte heller behöva styra innerhanden varken ledande eller lägre.
formen kommer bakifrån och fram. har du med dig baken så finns inget behov av vare sig plockande eller ledande nedåt.
isf har du fattat fel det är inte huvudet som räknas utan att hon skall söka sig framåt och gå med bakbenen och på sätt arbeta med ryggen allt för att jag vill att hon skall arbeta på ett bra sätt som stärker hennes rygg delvis att hon lyssnar på mina skänklar osv har kommit långt i övrigt då hon bara i början sköt upp huvuidet och sprang rakt fram i dag tex gjorde hon fram och bakdelsvändningar utan proplem vilket har varit totalt omöjligt arbetar henne mycket på volt de gånger jag rider dressyr och bana dels för att hon skall lyssna osv

mackan skrev:

Nu har jag mera tid att förklara vad jag menade. Denna övning går ut på att man ska använda säte och skänkelhjälper - minska/öka storlek, minska/öka steglängden. Men "plocka" menar jag att när man rider på volten ska man inte sitta och hålla ett jämt tryck i innertygeln, utan hjälpa lite då hästen inte håller volten. Som när man longerar, går hästen runt som den ska på volten så håller man ju inte på och drar i linan. Det manade jag med plocka, att man bara använder tyglarna när det behövs till att hjälpa.

Men sedan, som jag skrev innan kan man behöva pilla lite på bettet för att få hästen att slappna av i mun och i kroppen. Och eftersom man flyttar och ändrar steglängden som är det man lägger focusen på, så blir hästen avspänd i sidor och kommer arbete med baken som det får under sig av alla småövningar man gör på spåret.
Hoppas att man förstog lite mera vad övningen går ut på, men som sagt, det är bara något man ska göra i korta stunder.

Maddu skrev:
Men är hästen stel i munnen och inte ger efter där så kan man inte få den att börja komma bakifrån med kraften. För att hästen över huvud taget ska kunna gå i form måste man ju få den avslappnad i hela kroppen, annars kommer den ju bara att gå och spänna sig.

Hästen kommer till avslappning fram när baken är aktiv och under. då slappnar den även av i nacke och mun.

Hmmm...hur ska jag kunna förklara tydligare...*funderar*

Gör en fyrkant...som en ridbana fast lite mindre.
Rid som på en fyrkant fast du rundar konerna på utsidan av dom.
Innan du kommer fram till konen gör du halvhalt, ger eftergift och ställer sedan hästen och rider runt konen.
Se till att rakrikta hästen när du ridit "genom hörnet".

När du kommer till ungefär mitten av "långsidan" gör du åter en halvhalt för att se att hästen är med dig.

När du ska runda nästa kon gör du som första gången.
Rid i båda varven.

För varje gång du gör en halvhalt så förbereder du hästen på att något ska hända, den blir uppmärksam på dig. När du gjort en halvhalt så ska du omedelbart ge den eftergift.
Dels som belöning för halvhalten och när du ger eftergiften så söker hästen efter bettet vilken resulterar i att den söker sig framåt-nedåt.

När du ställer hästen så i svängen så måste den trampa under sig med repektives hålls bakben vilket gör att den hittar en bra placering och att den höjer ryggen + att den mjukar upp sig i sidan.
Man får inte glömma att använda ytterskänkel så att inte bakdelen åker ut så att den går på två spår..du ska forma hästen.

Givevits är det lika viktigt att göra detta på rakt spår också. Hästen måste också kunna gå rakriktad men ändå under sig.

lady foxglove skrev:
isf har du fattat fel det är inte huvudet som räknas utan att hon skall söka sig framåt och gå med bakbenen och på sätt arbeta med ryggen allt för att jag vill att hon skall arbeta på ett bra sätt som stärker hennes rygg delvis att hon lyssnar på mina skänklar osv har kommit långt i övrigt då hon bara i början sköt upp huvuidet och sprang rakt fram i dag tex gjorde hon fram och bakdelsvändningar utan proplem vilket har varit totalt omöjligt arbetar henne mycket på volt de gånger jag rider dressyr och bana dels för att hon skall lyssna osv

mitt svar var inte till dig, du missuppfattade nog - det var till Maddu.
(titta längst upp till höger i rutan så ser du vem man svarar) :)

Den övningen har funkat för mig med...

lady foxglove skrev:
Jo da jag vet vad du är uteefter och vad du menar :) och det med halter stopp sov är sånt jag gör bland annat

kan säga så här att visst hon försöker att springa i från men helt plötsligt ibland arbetar hon med ryggen/ bakbenen, lyssnar på mina skänklar tygeltag men hon är het är det i all övrig ridning men blir lätt stressad kan säga att hon har ju vart en proplemhäst av stora mått bara att ta en galopp och göra en sväng innan ett hinder har tagit långtid men so sagt hon är helt annan häst men arbete det finns det i assor

Om hon springer ifrån arbetet, lura henne :)

Gör fler små banor med bildäck, hinkar, koner, bommar, ja vad du har till hands. Rid i cirklar runt, små och stora...Slalom, åttor, sepentiner...Varje gång du byter riktning så gör du en liten förhållning, använd din sits.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 285
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31