Hmm,..funderingar kring stall!

Empalie

Trådstartare
Vi har velat längefram och tillbaka, renovera ladugården? riva ladugården och bygga nytt på ladugårdens plats, bygga nytt en bit bakom ladugården och riva ladugården i efterhand. Just nu verkar det bli det sistnämnda. Vi har kollat lite på byggsatser och fått offerter. Nyligen hade vi snickaren ute och renoverade lite i huset och så började vi diskutera kring byggsatser, han menade på att byggföretagen givetvis måste tjäna pengar på att sälja därför använder de inte de mest kvalitativa virket. Han erbjöd sig att kunna bygga stallet av lösvirke, stommen skulle vara klar på två dagar med hans medhjälpare. MEN egentligen tyckte han att vi skulle mura upp stallet, bra hållfasthet, temp. reglerande, underhållsfritt m.m. Jaha och så har vi nu börjat fundera på detta, vad tykcer ni? Vad är mest prisvärt?
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Murat är en dröm och lösvirke med rätt hantverkare det blir troligen billigare och bättre. Men se till att skriva ordentligt vad ni beställer och betalar för så ni får vad ni tänkt er att få.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

I vilket skick är gamla ladugården? Att renovera är ju utan tvekan det billigaste. Det är ju inte bara att börja bygga. Det ska göras markarbete = grävskopor, lägga in vatten, el etc. Hur är det med bygglov? För nybyggnationer gäller andra regler än för renovering. Sedan kommer rivningskostnader för det gamla, inte billigt. Rivningstillstånd krävs kanske också.
Vi stod också med det valet och valde att renovera. Nu har vi ju inte ett jättestall, 4 boxar, men vi rev ut all inredning och köpte ny och satte in. Klädde om väggarna och målade om. Vi är jättenöjda.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

renovera ladugården, dvs omdet är bra väggar och tak , inredningen är som sagt bara att riva ut och sätta in begagnade eller nya boxar. om ni har mycket foderbord så är det ett h****te att ta bort dom. vi hade som tur var bara 2st små i vårat stall då vi renoverade det^^
men vi fick riva+ bygga upp 2st väggar och höja taket en bra bit + bygga nytt tak + riva ut det mesta av golvet för att bygga avlopp. dock så var vårt stall ca 200år gammalt och anpassat till små kor och små hästar.
murat stall är jätte härligt:D grannen byggde stall i sin loge och där är sv*n kallt på vintern och alldeles för varmt på sommaren. vi har stenväggar och det är svalt på sommaren och lagom "varmt"(+5 grader) på vintern.
om ni har en nyare ladugård (mindre än 100år gammalt) så är det förmodligen bra träbjälkar och bra takhöjd.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Det är ingen ny ladugård, vi har haft snickare som har kollat på den. Taket är fint och bra men annars är panelen och vissa lodräta "bjälkar" som stöder byggnaden på marken på g att ruttna. Dessutom är väggarna i dirketkontakt med marken så vätan drar rätt upp. I fall att vi skulle vilja renovera vill vi ju lyfta upp hela byggnaden på en murad sockel och vilket arbete skulle inte det vara? Dessutom lutar ena delen av ladugården lite åt höger, det kanske ger sig mer med åren, man vill ju veta att det håller för all framtid när man lägger så mycket pengar...
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

då är det kanske bättre att bygga nytt stall, om du kar flera hästar så är det nog bättre att bygga nytt, om du bara har 1 eller 2 hästar så hade det kanske varit lönt att bygga 2 boxar i ladugården och rensa upp en del. men om ladugården är i det skicket som du beskriver så är det nog bäst att bygga nytt.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Ja, är det så dåligt så kanske ett nybygge är att föredra. Men som sagt räkna igenom det så det inte kommer obehagliga överraskningar.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Vi murade upp vårat stall för 3 år sedan. Det är 3 boxar, isolerad sadelkammare, en logdel i trä och ett loft över stalldelen.
Nu gjorde vi det mesta själva, men hade hjälp med grävning,elen och takstolar. Det kostade oss ca 250 000 kr. Har inte jagat priser på olika ställe utan köpt allt material från samma firma, så vi kunde nog kommit lite billigare undan (men fått lägga mer tid).
Jag tycker vi har fått ett väldigt bra stall för de pengarna.
Varken jag eller min sambo har så stor erfarenhet av bygge innan, men fick rådfråga en del om vissa saker.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Ok, härligt att ni har fått ett bra stall. Skulle du kunna skicka lite mått samt planlösning över bygget eller bara beskrivning?
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

jag har också ett stall med 3 boxar isolerad sadelkammare och loft över stalldelen, logen har vi också men bara halm och gamla bilar i den:P
vår planlösning är så här
29961081.jpg
[/url][/IMG]¨¨
stallet är ca 7*10m, sadelkammaren/foderkammaren är ca 2*3m det är litet men det fungerar bra räcker till mig^^ vi renoverade allt själv och byggde boxar och galler enligt egen design på plats, träet i boxarna fick vi gratis och plankorna där är jätte grova och bra:) metallet har pappa svetsat och det hade vi redan hemma.
(loftet är inte klart än och vi ska sätta galler på ponnyrnas box också men det klarar sig utan så länge. vi ska också måla metallen svart och boxarna ev rött)
29961114.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Måtten på hela stallet är 6,5* 18m (om jag minns rätt). Tak höjden inne är
2,8m.
När man kommer in ligger 2 boxar till vänster och sadelkammaren till höger. Bredvid sadelkammaren är det en gång ut till logdelen och bredvid gången ligger den 3dje boxen. Den rätta stallgången är 2,8m bred.
2 boxar är 3*3,5m och en mindre som är 2,8*3,5. Jag har valt att inte ha galler i mitt stall eftersom boxarna upplevs lite större när de kan ha huvudet utanför.
Har tyvärr inga bilder men hoppas du förstår hur jag menar:angel:.
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

vad som är billigast beror ofta på vem som gör jobbet, gör man jobbet själv så är som regel renovering billigare - men om man lejer bort allting på totalentrepenad så är många gånger nybygge billigare.

Så frågan är hur mycket av byggandet som ni tänker att sköta själva...

Det är ju även så att man många gånger kan fixa bättre logistiklösningar kring dynga och foder vid nybygge, det är helt enkelt lättare att fixa en ändamålsenlig byggnad vid nybygge jämfört med om man renoverar en gammal byggnad.

Jag har räknat lite på materialkostnader - då är det ju som regel billigare att mura i lättklinker än att bygga i lösvirke, men putsad lättklinker är inte underhållsfritt om man har det som väggar inne i boxarna.

Har man en häst som står och sparkar i väggen så blir det till att putsa om väggen med jämna mellanrum, vilket iofs inte är särskilt krångligt eller dyrt om man gör det själv - att leja in murare är tokdyrt och rekommenderas inte.

En annan fördel med murat stall är att det är lätt åtgärdat att fixa brandsektionering i REI 60 eller rentav REI 90 eller 120 (siffran anger hur länge konstruktionen "håller tätt" vid en normal brand).

Det som ska vägas mot murat är arbetstiden, i synnerhet om man har tummen mitt i handen och lejer bort jobbet.
Att smälla upp en regelstomme och klä in den med beklädnadskivor (i stall är det 20 mm plywood som gäller på insidan om det ska stå pall för en hästspark) görs på dagar och som sagt var så är tidsåtgången en väldigt stor faktor att väga in om jobbet lejs bort.

Se till att tänka redan från början på brandsektionering lägst REI 60 och att man inte får ha dold dragning av elkabel i lantbruksbyggnader - kabeln ska vara EKLK eller bättre och ligga "råttsäkert" och får inte dras inne i väggen. Elinstallationen ska hålla lägst IP 54 och vanliga elcentraler från Hager får inte användas utan elcentralen ska vara i antingen FI-BOX eller i metall.

Tänk även över logistiken innan ni sätter igång att bygga, det är många ton med foder och dynga som ska forslas in och ut i ett stall varje år - det vill man slippa göra med vingliga skottkärror i decimeter djup snömodd :grin:
Tänk traktor redan från början - även om man inte har egen traktor så kommer hämtning av dynga och lämning av foder ofta med antingen traktor eller lastbil så tänk på detta redan i planeringstadiet.

Lycka till med byggandet !
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Har man en häst som står och sparkar i väggen så blir det till att putsa om väggen med jämna mellanrum, vilket iofs inte är särskilt krångligt eller dyrt om man gör det själv - att leja in murare är tokdyrt och rekommenderas inte.

vi har putsade väggar i hela stallet och min ena häst har sparkat hål i den ända in till leka blocken^^ dock så vad det mest när hon var nyinflyttad som hon sparkade:D:rofl:
dock så sparkade hon isönder trä väggar hos förra ägaren och flyttade en ytter vägg 2dm så att den var helt sne.
om man ska ha putsade vägga och en sparkande häst så rekomenderar jag att man sätter upp gummi mattor i hela boxen.
dock så sparkade min häst ner dem hos förra ägaren så det är kanske onödigt att sätta upp dem om hon ändå tar ner dem själv^^
(hon trivdes inte hos förra ägaren, stressigt stall + känslig häst= trasiga väggar)
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Jo, jag har även själv haft en del lite "svåra" hästar...

I de allra flesta fall så underkattar man vilken otrolig kraft det finns i en häst,

Jag hade en häst som kliade rumpan mot en boxdörr så att den vart aldeles bananformad :D - kan tillägga att det var en dyr fabrikstillverkad dörr från en ledande tillverkare av stallinredningar :grin:
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Vilka bra tips! :bow:

*kl*
Läser i tråden då vi håller på att renovera en gammal ladugård, med loge. I sommar har takstolarna förstärkts och nytt tak kommit på. Jag har skottat ut 20 år gammalt hö från skullen 4 proppade traktorkärror blev det! :p

En vägg har öppnats upp i logen och där har vi lösdrift. Liten lugn flock och den funkar bra!

Nu börjar vi planera ett mindre stall i gamla ladugården. Inget gjutet golv, men bra grundstenar. Funderar på alternativ till gjutet golv. Nån som har nåt tips?! Ev grus och stenmjöl som packas och sedan kanske betongplattor, spån, gummimattor?

Vissa väggar behöver bytas/förstärkas också... kanske lecablock innanför träfasaden, eller blir det mustillhåll då?? Ibland när jag går in där undrar jag vad jag håller på med :crazy: men sen blir jag mer optimistisk och tänker att det är kul att kunna använda något gammalt och fint! :laugh:
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Generellt så ska man alltid vara lite försiktig med att blanda sten och trä - sten och trä beter sig väldigt olika, sten håller lätt fukt, trä utvidgar sig när det blir fuktig och eventuella problem med röta m.m.

Ska man blanda sten och trä så bör man tänka igenom konstruktionen så att såna problem minimeras.
Grunden bör vara väl dränerad och gärna vara rejält randisolerad och man bör ha någon form av tätning mellan trä och sten.
Tätningen mellan sten och trä bör vara gjord av något ickeorganiskt material som inte är leder fukt särskilt väl som tex PE-film eller XPS-skivor.

Dock ska man aldrig ha plastmaterial "framme" i väggkonstruktioner utan dom bör vara inklädda med tändskyddande beklädnadskivor - och i stallmiljö så är ju inte vanliga gipskivor ett fungerande val utan då blir det antingen Minerite (fibercement skivor som kostar sådär 8 ggr mer än gips :grin:) eller så ska man ha särskilda gipskivor för utomhus miljö.

Om träväggarna verkligen är så dåliga att dom måste förstärkas av hållfasthetskäl så är det bättre att riva bort väggen helt och hållet.

Många gammla logar är byggda som sk stolphus, kan man då spara själva stolpkonstruktionen så kan man sätta ny ytbeklädnad.

Ofta är dessutom stolparna såpass grova att man kan få plats med någon decimeter med isolering om man spikar stående panel på utsidan och sedan sätter någon form av byggskivor på insidan.

Om inte vinden blåser rätt igenom byggnaden (vindnät eller glespanel som man ser igenom) så mår den bara bra av att isoleras även om den inte ska varmhållas, det jämnar ut temperatussvängningar så att det blir ett jämnare klimat inne i byggnaden.

Tänk bara igenom fuktbalansen ordentligt så att du inte får fuktproblem inuti väggen, har man inte diffusionstäta väggar så ska du absolut inte ha gullfiberisolering eftersom den gärna tar åt sig fukt men har svårt att avge densamma.

Är väggen i så dåligt skick att det inte ens går att spara stolparna så skulle jag riva väggen helt och hållet och ersätta den med lättklinker, vill man ha en välisolerad och hållbar vägg så kör du med två parallella lättklinkerväggar med cepplastisolering mellan.

Cellplasten isolerar dubbelt så bra som gullfiber och är nästintill okänslig för fukt (vid nersänkning under 28 dygn i vatten tar cellplast åt sig mellan 0,7 - 5 volymprocent beroende på kvalitet).
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

packat jord golv i boxarna och gummi mattor i stallgången. eller tvärt om.
om man har jord eller stenmjöl i boxen så får hästarna inte gräva då blir det svårt att hålla rent och hästarna kan skada sig.
men om du har gummimattor och bra drännering så är det nog bättre. om man har packad jord/stenmjöl i stallgången så halkar inte hästarna på vintern. dock så kan det bli lerigt om hästarna får för sig att kissa där eller om du svampar/spolar hästarna i gången ofta.

om du vill lägga ner mer arbete på stallet så kan du ha kullerstenar i boxarna och i stallgången och ha jord under, då rinner kisset ner i marken och man kan grusa på vintern inne i stallet (gruset lägger sig mellan kullerstenarna då och gör golvet hållbarare)
många gamla stall har det och jag har stått i ett stall som hade det, det är svårare att sopa då det fastnar halm mellan stenarna så att man får kratta bort det men stallet blir mycket frächare än om man har cement.

ha inte trä, det blir rena mus paradiset då!!! riv bort träet och ha lekablock. inga möss och håller kyla och värme borta.^^ lycka till!!
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Det beror ju förstås på förutsättningarn för din lagård. Har bekanta som totalrenoverade en lagård och slutsatsen blev att priset var lika högt som ett nytt stall. Men kanske behövs det inte så stora åtgärder i ditt fall. I en befintlig lagård har du givna mått, passar dom dig?

En annan sak, du nämnde att bygga nytt och sen riva den gamla. Nja. Bor du på en gammal vacker gård blir det förmodligen finast att ha det nya stallet på den gamla platsen så du inte rubbar den ursprungliga gårdsbilden och dess proportioner. Eller att du spar den gamla byggnaden men ser till att den är fint målad på utsidan och bygger nytt på lämplig plats.

Jag har bott på en fantastisk gård där ägarna rev den gamla ladugården och satte dit en stor carport. Tyvärr förstörde detta gårdsbilden totalt. Bara som ett exempel. Jag har stor respekt för hur man tänkte förr när det gällde placering av tex bostadshus.

Lite svamligt men jag hoppas jag bidrog med någon lite tanke.

Lycka till, är avis på din sits :)
 
Sv: Hmm,..funderingar kring stall!

Tack för utförligt och kunnigt svar!! :bow:

Tänkte också att det vore riskabelt att blanda material. Stolparna behöver inte bytas ut, en eller två kanske, så det är nog bäst att isolera. Kan man inte använda cellplast till det? Om nu gullfiber inte funkar för fuktens skull...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 268
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp