A

Amelia

.....kan man rida islandshäst i westernsadel, klart man kan, men jag menar i tölt och pass??? Om man nu hittar en sadel som passar menar jag...Fördelar/nackdelar :bow:
 
Tölt bör man väl kunna rida i westernsadel, men pass tror jag kan bli lite svårt (beror ju på hästen). Jag tycker inte att jag fått till sitsen riktigt då jag ridit i western-sadlar och jag tycker det blir så obekvämt för benen. Men det beror ju helt på hur man rider och hur hästen är i de olika gångarterna.
Nackdelar med sadeln kan jag tänka mej att är att den är liteklumpig på hästen och att man inte kan vara speciellt flexibel i sin sits i den (så upplever jag det i alla fall).

/Malin
 
Jag pesonligen rider inte tölt i min westernsadel, men ja tävlar en hel del med Reykur i western så ja har nästan helt lagt bort tölten... :smirk:
Men förut när ja töltade mer gjorde ja det mest i islandssadeln el dressyrsadeln, tycker inte riktigt att man kommer rätt med hjälperna för tölt i en westernsadel...
Men går gör det säkert!!! :D
 
Eftersom westernsadeln har en helt annat konstruktion, dvs den är en sk bladsadel. Den blir längre och täcker ryggen på ett annat sätt än de klassiska islands/dressyr sadlarna, är det noga med att man väljer en sadel som inte bllir för stor. Tyvärr har jag bara sett motsatsen i de flesta fall, där hästen har hafte en sadel som är på tok för stor. :mad:

Pga sadelns kontruktion och hästens sätt att utöva gångarten, tror jag det blir väldigt svårt att få till en tölt som kan anses bra i en westernsadel. Risken är att pållen styvar sig väldigt i gångarten, och är den redan den typen som styvar sig skall du fundera på en annan typ av sadel.
 
Jag håller med Boj, om sadeln är på tok för stor blir det knappast bra.

Dock är en mindre bladsadel bra, enligt min erfarenhet. Har ridit tölt med en bladsadel (typ Hector o Montségur) som ger stor bogfrihet o fri rygg. Då är det inga problem.

Red i en rejäl westernsadel för länge länge sedan på en turridning uppe i dalarna. Upplevde tölten stel, men det var bara två timmarsridning en enda gång på en häst, så det är svårt säga hur o vad.

Lena
 
¨Tack för era svar.....Jag ska inte skaffa westernsadel till min islandshäst utan det var mer en generell fråga...Jag tänkte också att den skulle bli för lång och att man inte skulle få in den riktigt "töltsitsen"... Så det var bara en fundering från min sida....Det är en helt annan sak om man rider western, men en riktigt bra tölt...Neeeh :D
Men tack för era funderingar :banana:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp