Hö-allergisk?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare alextheponi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 414
A

alextheponi

Jag har alltid haft det lite besvärligt med hö och damm osv, jag nyser och nyser och nyser.. Nu har vi igen fått torrare hö till våran ridklubb och bara nyser hela tiden :crazy: vissa perioder känner jag inget alls - kan det vara för att dom öppnar olika torra balar? Jag har hittills klarat mig utan medicin osv. Förraförra året i januari hade jag det EXTREM jobbigt med detta hösilage och jag låste in mig på toan och nästan stortjöt för mina ögon var alldeles röda, halsen kliade och jag nös, men mer än så hände inte. Samma förra året, men då var det inte lika allvarligt. I år är det ännu mindre allvarligt men jag har just fått egen ponny så handskas mer än vanligt med hö.. :( Jag står ut med dessa nysattacker men det känns ganska så jobbigt ibland. Just nu är det extra torrt hösilage, och när det är väldigt fuktigt kan jag bada i det!

VAD SKA JAG GÖRA ?! Någon som stegvis blivit av med sin allergi? HJÄLP!

Sv: Hö-allergisk?

Samma här, tål inte heller hö. Fast jag har blivit mer och mer "van" mot det, så länge vintern går. Vi använder vanligt hö och inte silage, så det är ju jättetorrt och dammigt. :crazy: Jag har en dotter på 10 år som fixar det mesta med vårat hö som tur är.

Använd halsduk /scarf som du drar upp över ansiktet när du grejar med ditt hö.

Gå till hälsokosten, där köpte jag en flaska Nasaleze som man sprayar in i näsan innan du åker till stallet o innan du börjar med ditt hö.

Byt tjänst med någon i stallet. Mocka en box emot att de fixar din ponnys hö t.ex.

Har du varit hos läkaren och fått mediciner? Ögondroppar, näs-spray och astmaspray kanske behövs?

Lycka till!

Tjenixen,
jag är också allergisk mot hö - men för mig funkar det att hantera hösilage (om jag inte sticker näsan i det förstås) eftersom det inte "yr" om det på samma sätt som hö. Ett tips är att skaffa ett andningsskydd, typ slipskydd som du kan dra över näsan när det är dags att hålla på med hö, det är som en vit mask med gummiband runt nacken. Tror att man kan köpa det på byggvaruhus t ex.

Tjenixen,
jag är också allergisk mot hö - men för mig funkar det att hantera hösilage (om jag inte sticker näsan i det förstås) eftersom det inte "yr" om det på samma sätt som hö. Ett tips är att skaffa ett andningsskydd, typ slipskydd som du kan dra över näsan när det är dags att hålla på med hö, det är som en vit mask med gummiband runt nacken. Tror att man kan köpa det på byggvaruhus t ex.

samma här. det är ett rent h....e när man ska hämta hö. och ju varmare det är desto värre. masken är jättebra så den kan jag åxå rekomendera. men för säkerhetsskull så skaffa allergi mediciner, tabletter, nässpray och ögondroppar. även om dom inte hjälper helt så lindrar det mycket

samma här. det är ett rent h....e när man ska hämta hö. och ju varmare det är desto värre. masken är jättebra så den kan jag åxå rekomendera. men för säkerhetsskull så skaffa allergi mediciner, tabletter, nässpray och ögondroppar. även om dom inte hjälper helt så lindrar det mycket

Samma här, det är Timotej som är boven i mitt fall.

Jag tog ganska lätt på det hela vilket sluatde med sjukhusbesök och rejäl andnöd...

Det finns mkt som lindrar och hjälper ganska bra. Börja med att prata med en läkare som kan hjälpa dig med blodprov eller sånt som är lämpligt för att reda på vad du är allergisk mot och sen kan du få hjälp.
Att gå och vara "sjuk" utan att medicinera är inte bra och kan göra att du utvecklar allergier även mot andra saker.

Lycka till!

Sjävlklart kan man bli av med det.

Man kan få vaccinationer mot allergi, det gör man genom att ta sprutor i 2-3 år. Detta funkar ganska bra för de flesta, man kan bli av med det helt.

Men... anledningen till att jag inte gjort detta är att man inte får lov att utsättas för något som kan utlösa allergi, eftersom man är extra känslig under perioden. Jag har ju katter, så de sa helt enkelt att ska jag ha behandlingen får jag göra mig av med katterna, vilket jag aldrig skull göra. Men detta kanske är olika beroende på vilken läkare man träffar.

Men annars finns de ju mediciner, det är oumbärligt för mig under halva året.
Det finns receptfritt, men det är mycket bättre att gå till en läkare och göra ett test och få något som verkligen hjälper, det blir oftast billigare eftersom man kan få mycket större förpackningar med.

Så gå till en läkare (är du under 18 så är det barnvårdsmottagningen eller vad det heter, som man ska vända sig till) och testa, kan ju hända att reagerar lite på andra saker med (tex häst eller hund) och då kan du få hjälp med det också.

Lycka till!

Timotej är också en stor bov för min del. Så jag kan vara jätteallergisk mot ett hö men inte alls allergisk mot ett annat, oavsett hur det dammar...

Själv står jag ut med nysattackerna till vardags, ser till att inte peta med fingrarna i ögonen och snyter mig vid behov bara. Har funkat att ta en Kestine eller Clarityn innan jag ska handskas med hö t.ex. vi höleveranser, även vanliga ögondroppar fungerar jättebra men det använder jag främst när gräset blommar. I hö-form brukar jag inte behöva ögondroppar.

Hej.....du kan ju göra ett allergi test så du vet exakt vad det är du inte tål.

Hittade detta naturliga tips....det finns mer om man vill lägga ner tid att söka!!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=187078&context=

I vårt stall är 3 tjejer höallergiska/känsliga,
några använder näsduk som övriga tipsat om,
och fixar en veckas hö/gång, för att slippa medicin i onödan.
Skyddsglasögon (typ svetsmodell) kan vara något med.

Lycka till / Mi

Jag kan också ställa mig till den skaran som är allergiska mot hö.

Under sommaren när gräset blommar äter jag tabletter, funkar bra!
Men under vintern vill jag inte äta några tabletter och har fått lösa problemet på annat sätt.
Jag precis som du nyser (massor!!), halsen kliar, ögonen rinner bara om jag petar i dem.

För att underlätta vardagen gör jag såhär (har eget stall, det underlättar):
Jag och inackorderingarna turas om att packa höpåsar.
Vi packar påsar (frukost, lunch) för en hel vecka för att det inte ska yra så mycket i stallet. När de andra packar är jag inte i stallet.
Jag behöver bara fixa kvällshöet varje dag, det är inte så mycket utan att det går bra.

När jag packar hö använder jag alltid handskar som tar jag av mig efteråt och då kan ta mig i ansiktet utan att få klåda.

När det är min tur att packa en veckoranson med hö har jag de stora dörrarna till höförrådet öppna för att vädra ur.

Man lär sig efter ett tag vad som fungerar, det är bara att prova sig fram!

Tack så mycket för alla svar! ;)

Jag prövade idag som Yrrol69 skrev, att använda scarf. Det fungerar utmärkt! Ögonen verkar inte reagera på detta utan bara om jag andas det. Pappa har bokat tid för undersökning så vi ska se exakt vad jag reagerar på.. Just nu är hösilaget väldigt torrt så det är troligtvis det.. Vet att det är flera än jag i vårat stall (nog för att det är ganska stort när det är ridskola och privatstall) som reagerat på höet. Men tack för alla tips, skönt att det inte bara är jag ! :P :)

Ska btw pröva både munskydd och sprayer.. Några fler förslag på mediciner ? ;b

är oxå allergisk mot allt gräs å pälsdjur. jag äter zyrelex (reseptfritt på apoteket) varje dag samt tar ögondroppar och astmaspray vid behov. tycker du först ska ta pricktest hos läkaren så du vet vad du är kännslig mot. men man måste alltid tänka på att inte vara där det är för dammigt osv. lycka till och det går att leva med det bara man har rätt grejer mot det:laugh:

Tycker som flera andra att du ska vänta med mediciner tills du vet vad du är allergisk mot. Men annars kan du ju köpa ngt receptfritt ani-histamin på Apoteket sålänge!

Allergi är besvärligt, men det går att leva med! :)

Jag är allergisk. Mot det mesta. På pricktest allt utom kvalster. Hästar är det jag tål sämst. Men vi har flera egna hästar och egen gård och det funkar bara bra. :) Jag tycker inte att jag har så mycket besvär med allergin, tänker knappt på att jag är allergisk.

Jag tar dagligen astmamediciner. Pulmicort, Oxis och vid behov Bricanyl. Vår och sommar tar jag även allergimedicin såsom ex Zyrlex. Finns receptfritt på apoteket.

I stallet tänker jag på att ha välventilerat. Vi har ju egen gård, så det är lätt att ha stalldörrarna öppna osv. Funkar jättebra. Det enda jag undviker är att sopa stallgången, det får familjen göra när jag inte är i stallet, samt borsta riktigt leriga hästar. Det får familjen också göra! ;) I övrigt funkar allt. Jag kan iof känna av om jag suttit en dag eller kväll i ridhus, då kan jag behöva Bricanyl.

Så allergi går att leva med. Men man behöver rätt medicin. :)

Norrland

Va skönt att det kunde hjälpa tillfälligt med en scarf.
Men - som de andra skriver- gå till läkaren så du HAR mediciner att ta till vid behov.
Sen är ju kroppen lite lustig (åtminstone min), den klarar mer och mer av det man är allergisk mot när man utsätts för det kontinuerligt. För 3½ år sedan kunde jag inte gå in i ett stall utan att få värsta allergi-attack med nysning, snuva, rinnande ögon, klåda osv.
Idag har jag en egen ponny på foder!
Men lägger jag ner allt med hästarna nu, och försöker om 3 månader igen, så blir jag säkert lika dålig som i början. Så har det varit med bl.a hundar förr i mitt fall.
Lycka till!

Jag har precis samma problem som er, jag är allergisk mot timotej. Jag försöker hålla mig borta från höet så gått det går, men jag måste självklart packa hö ändå, tyvärr. Jag tar ingen medicin för min allergi men ska nog gå till en läkare och höra vad hon tycker :)

Pröva med en halvmask med ett ordentligt partikelfilter... det är något som du ändå bör ha när du sopar i stallet eller när du städar i foderkammare etc eftersom stall innehåller mycket damm som inte är bra för lungor och luftvägar (och ja, stalluften är lika onyttig för hästarna också...).

Liknande trådar

Foder & Strö Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy: Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det... 2
Svar
21
· Visningar
3 788
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 775
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande... 2
Svar
37
· Visningar
5 202
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka