hö eller hösilage?!?!?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Wilda82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 415
W

Wilda82

hej
hoppas ni kan dela med er av era funderingar och erfarenheter.. har en b ponny o undrar nu vad jag ska ha för nå mat i hagen i vinter.. vad jag har förstått så använder många hösilage, men jag har fått för mig att det inte är nå bra o ge åt ponny :( .. har hört en och en annan skräckhistoria om det :cry: .. men samtidigt är det många som rekomenderar att ha de ist för hö.. åh blir tokig av alla funderingar :crazy:..

hoppas ni kloka buke friends :) kan ge mig råd...

//W

Sv: hö eller hösilage?!?!?

Mig veterligen är det ingen skillnad på ponny och stor häst huruvida man ska fodra med hösilage eller inte. Däremot är ju botulism någonting man ofta kopplar samman med hösilageutfordring, men det är ändå relativt sällsynt och går dessutom att vaccinera mot.

Så såvida din häst inte har ett särskilt behov av att bli utfodrad av endera sorten (t.ex. hosta, som gör att hösilage kan vara att föredra) så välj det foder du tycker är/verkar vara bäst.

Jag själv hade t.ex. gärna fortsatt att fodra med hö (vilket jag tyvärr inte kan p.g.a. en hosthäst) eftersom jag tycker att det är enklast att hantera, medan många andra tvärtom tycker att hösilage är bäst, bl.a. eftersom det är enklare att förvara än hö. Så mest är det nog faktiskt en smakfråga vad man väljer att utfodra med.

Har själv gått i samma funderingar och har efter mkt om och men bestämt mig för att prova hösilage... Den erfarenheten jag har haft av hösilage är att jag tycker den är relativt "äcklig" i jämförelse med hö som känns mkt fräschare..
Mina stallfränder har säger dock att är det ett bra hösilage så är det inte så "äckligt" och att hästarna oftast föredrar hösilaget, typ som skillnaden mellan hö och halm...
Till saken hör även att höet som vi har innehar ganska dåliga värden och med ett fullblod så vill man ju gärna ha så höga värden som möjligt! :angel:
Vi får väl an se hur det går!!:)

hej
hoppas ni kan dela med er av era funderingar och erfarenheter.. har en b ponny o undrar nu vad jag ska ha för nå mat i hagen i vinter.. vad jag har förstått så använder många hösilage, men jag har fått för mig att det inte är nå bra o ge åt ponny :( .. har hört en och en annan skräckhistoria om det :cry: .. men samtidigt är det många som rekomenderar att ha de ist för hö.. åh blir tokig av alla funderingar :crazy:..

//W

Varför skulle inte ensilage vara bra till en ponny?

Ett ensilage tycker jag är det optimala fodermedlet, har endast detta till både hästar och kor. En bra ts-halt är runt 50-65%.
Vår ena häst, en NF-ponny får ensilage och det går alldeles utmärkt! :) Däremot så slår vi inte samtidigt åt hästarna och korna, vill inte ha fullt så mycket "kräm" i fodret till hästarna som till mjölkkorna samt att jag vill ha mer växttråd till pållarna.

Kicki :)

Med hösilage är det lite som med lotto. Man vet aldrig hur mycket man måste kasta för att det är mögligt eller förstört på annat sätt. Men det är billigare att köpa än hö.
Om man vaccinerar mot botulism så är inte det helt säkert heller. Det måste man ge långt innan man ska börja fodra. Vet inte hur långt innan, men nu är det för sent. Har för mig att man ska ge tre sprutor med någon eller några veckors mellanrum.
Jag tycker hösilage är bäst! Dels eftersom det är billigare. Men gå ihop med någon i stallet så kan ni dela. Då håller det sig fräschare längre.

Grovfoder handlar alltid om kvalité. Ett bra hö eller ett bra ensilage är bra för de flesta hästar och ponnies. Ensilage har fördelen att det håller kvalitén under hela säsongen. Det är mycket svårare att lagra hö än ensilage på rätt sätt för de flesta normala stall.

Med hösilage är det lite som med lotto. Man vet aldrig hur mycket man måste kasta för att det är mögligt eller förstört på annat sätt. Men det är billigare att köpa än hö.
Om man vaccinerar mot botulism så är inte det helt säkert heller. Det måste man ge långt innan man ska börja fodra. Vet inte hur långt innan, men nu är det för sent. Har för mig att man ska ge tre sprutor med någon eller några veckors mellanrum.
Jag tycker hösilage är bäst! Dels eftersom det är billigare. Men gå ihop med någon i stallet så kan ni dela. Då håller det sig fräschare längre.

Håller inte riktigt med där. Om man producerar sitt grovfoder själv t.ex. så vet man kanska säkert hur fodret blir och man kalkylerar med en viss procent i svinn. Det blir genast lite svårare när man köper sitt grovfoder men har man en producent som har t.ex. mjölkkor så har man bättre garantier för fodrets kvalité. Sedan så kan det ju vissa år :devil:-las mer eller mindre men så är det ju alltid.

Sedan ska man välja ett grovfoder med passande ts-halt, alltför många vill ha en hög ts- halt det som i folkmun kallas för hösilage och i ett grovfoder med 70 och högre ts-halt får man ingen process och kvalitén har chans att bli avsevärt mycket sämre.

Jag ger och kommer alltid att ge min häst hö. För han tål inte ensilage och blir jättedålig i magen av det. Jag älskar den friska lukten och fräschheten hos hö. Sen har jag ALDRIG varit med om att hö har möglat. :)

Jag ger och kommer alltid att ge min häst hö. För han tål inte ensilage och blir jättedålig i magen av det. Jag älskar den friska lukten och fräschheten hos hö. Sen har jag ALDRIG varit med om att hö har möglat. :)

Tur för dig att ditt hö klarat sig....

Här där jag bor är det mycket svårt att hålla hö fräscht en hel vinter.

Att han blir dålig i magen beror nog på att ts-halten varit låg. Vissa hästar reagerar på detta inkl. min egen. Har en ts-halt runt 65% på mitt ensilage som hästarna får.

Om du aldrig varit med om att hö har möglat så har du inte hunnit med mycket i foderväg. :D

Med hösilage är det lite som med lotto. Man vet aldrig hur mycket man måste kasta för att det är mögligt eller förstört på annat sätt.

Håller verkligen inte med dig. Har fodrat med hösilage i 10 år nu och har haft 3 dåliga balar på den tiden.

Det beror ju givetvis på vilken leverantör man väljer, och om man envisas med att snåla och hitta den billigaste leverantörerna har man kanske fog för att misstänka att plastlagret kan vara väl tunt.

Den senaste jag hörde uttala sig om att de inte förstod varför alla fick mögligt hö, det hade de minsann aldrig upplevt, var samma människa som när vi luktade på höet och berättade att det luktade oerhört mycket mögel svarade:

"nä, det luktar bara lite svamp, det ska bra hö göra".

Well, I rest my case... ;)

Jag vet inte vad det va i ensilaget men han blev iaf jättedålig och när dom tillslut fattade att det va ensilaget så slutade dom med det och då blev han bra =) Men jag tror det kan vara syran som dom her in i balen, eller att det liksom "jäser" eller va man ska kalla det. I min ägo så lyckades han få tag i ensilage under en dag för kompisen i hagen brevid var snäll nog att knuffa över sisådär 7 kg. Han blev dålig bara av det :crazy: Så jag kör på med hö!

Jag kan verkligen inte mycket om foder... Vad menas med ts-halt? :angel: Men annars är jag väl lyckligt lottad som har en bra bonde med bra hö :) För nog tror jag att hö kan mögla, absolut! Men det har aldrig hänt mig :) (visserligen bara inte på dom 3 åren som jag haft häst :rofl:)

Det används inte något tillsatsämne i torrt silage, det fungerar bara på ts runt eller under 50 % (om jag inte har fel vad gäller Kofacil Ultra).

Masse har skrivit bra om FS, fibersubstans, som i vissa fall kan ställa till det för hästar. Om det är för lite fiber i silaget kan hästarna bli dåliga i magen.

De flesta hästar reagerar dock för att foderbytet är för hastigt, inte för det nya fodret i sig.

Den senaste jag hörde uttala sig om att de inte förstod varför alla fick mögligt hö, det hade de minsann aldrig upplevt, var samma människa som när vi luktade på höet och berättade att det luktade oerhört mycket mögel svarade:

"nä, det luktar bara lite svamp, det ska bra hö göra".

Well, I rest my case... ;)

Ja, vad ska man säga om ett sådant kunnande.....:rofl:

Ts-halt betyder torrsubstans och det markerar hur torrt fodret är . Ett hö har 84% ts-halt t.ex.

Har du en bra foderleverantör så var rädd om den personen, är guld värt! :)

Att leverera ett kvalitétsmässigt bra hö eller ensilage för att sedan se det misshandlas genom dålig hantering och förvaring är mycket tråkigt och nog vanligare än man kan tro. Ensilagebalar som flyttas och transporteras i onödan eller som läggs på gräsmark där sorkar kan gräva hål. Hö som lagras så att det blir mögligt.
Varför inte en foderhanteringskurs? Flera av de foder vi ger är färskvaror och extremt fuktkänsliga.

hej

//W

Jag kommer gå över till hösilage de mest kalla månaderna då jag tycker det är svårt att få tag i bra hö, tycker man brukar få kasta stora delar av det man köper pga att det luktar ofräsht:crazy:

Visst finns botulism & man kan vaccinera men för det första r det väldigt ovanligt att hästar får det & för det andra finns det flera olika sorters botulism & det finns bara vaccin för en sort, så riktigt 100 skyddar det ju inte.

Risken jag skulle se , är om din häst tål hösilaget eller ej, vissa hästar blir väldigt lösa i magen av det, men det vet du inte förrän du testat.
Annars är det som sagt det som är godast för det flesta hästar & billigt, du kan förvara bollarna utomhus så du behöver inte lika mkt utrymme & tak som du skulle behöva med vanligt hö.
Däremot skulle jag byta ut silaget mot vanligt torr hö när det börjar bli varmt ute.

Lessen om jag kapar frågan, men hur länge ska hösilaget vara inplastat innan man kan börja använda det?

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 178
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hur är det med er som har fri tillgång, ger väldigt mkt hö ? Jag har nog aldrig hört någon säga att man INTE ska ge för mycket hö, men...
Svar
7
· Visningar
1 710
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 776
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur... 2
Svar
37
· Visningar
6 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka