Hö förvaring

jag har haft hästar med kolik men aldrig kopplat att det skulle just vara hösilaget som orsakat koliken. ofta är det som du skriver att de blivit utan vatten eller druckit dåligt eller blivit för stillastående eller nerkylda. om jag var du skulle jag försöka vänja hästen vid hösilage igen och köra med små hösilagebalar - dyrare men lättare att förvara
Skulle jag klara av att vänja in vid hösilage igen, då skulle jag nästan inte behöva köpa till något extra. Men känns bättre att ge hö, känns som det blir rätt torrsubstans lättare då. :)
 
:bow::bow:

Såg nu TS att det inte var aktuellt med uteboxen längre, men kan ändå säga att det hade inte fungerat hur som helst. Hö är faktiskt riktigt svårt att förvara rätt under denna årstiden, tyvärr. Iaf om man bor där det är fuktiga vintrar och Småland lär ju räknas in där. Jag bor i Västra Götaland och har helt gett upp hö under vintern. Det håller sig inte tillräckligt fräscht för att jag med gott samvete ska kunna fodra mina hästar med det. Inte ens på vår loge. Så vi har hö vid inställningen sedan går vi över på hösilage.

Finns tidigare stallkamrater som fodrat med hö ändå, det som är mest dammigt har de fodrat med i hagen ist för i stallet men mögelsporerna blir ju inte färre för det :eek: De hästarna delade inte hage med mina, pga fodret.
Nu blir jag nyfiken, mögelsporer? Hur ser de ut. Jag har bara sett mögel på ensilage och hösilage balar.
 
Vad menar du ?
:bow::bow:

Såg nu TS att det inte var aktuellt med uteboxen längre, men kan ändå säga att det hade inte fungerat hur som helst. Hö är faktiskt riktigt svårt att förvara rätt under denna årstiden, tyvärr. Iaf om man bor där det är fuktiga vintrar och Småland lär ju räknas in där. Jag bor i Västra Götaland och har helt gett upp hö under vintern. Det håller sig inte tillräckligt fräscht för att jag med gott samvete ska kunna fodra mina hästar med det. Inte ens på vår loge. Så vi har hö vid inställningen sedan går vi över på hösilage.

Finns tidigare stallkamrater som fodrat med hö ändå, det som är mest dammigt har de fodrat med i hagen ist för i stallet men mögelsporerna blir ju inte färre för det :eek: De hästarna delade inte hage med mina, pga fodret.


Jag brukar påtala varenda år när folk postar trådar om hö och varför det möglar osv att hö är nästintill omöjligt att förvara i stora partier i de milda vintrar vi numera har såvida du möjligen då inte har fläktar på skullen vintern igenom osv.

Däremot i denna fråga handlade det inte om att förvara hö i stora partier vintern/månader igenom utan en enda storbal åt gången i förvaring under tak och torrt ngn max månad.
Utifrån det enligt mig funkar det bra att förvara en storbal torrt hö under tak och torrt .
 
Jag förvarade en rundbal hö inne i stallet med mkt bra ventilation, den höll en månad (september-oktober) så ändå inte under värsta fukten heller. Nu var jag visserligen medveten att den inte skulle hålla så länge, men det var enbart pga bete fortfarande och stödfodrade lite innan jag skulle öppna hösilagebalarna. Jag skulle inte lägga in i en utebox öht.
 
Är det alltid så att dammet är mögel? Jag tycker att mycket av höet trillar av och bildar damm, kanske är fel då och är mögel ändå??
Skillnad på böss (små små hö bitar och pollen) och mögeldamm. Främst så märker man hur det luktar, men också hur det beter sig. Mögel är mer damm dammigt än böss som är tyngre och faller rakt ner.
Men blir det ett stort damm moln så fort man tar en bit ut höbalen så ska man nog fundera på hur bra det är för hästen att äta även om det inte luktar mögel.
 
Skillnad på böss (små små hö bitar och pollen) och mögeldamm. Främst så märker man hur det luktar, men också hur det beter sig. Mögel är mer damm dammigt än böss som är tyngre och faller rakt ner.
Men blir det ett stort damm moln så fort man tar en bit ut höbalen så ska man nog fundera på hur bra det är för hästen att äta även om det inte luktar mögel.
Jag har inte känt någon mögeldoft hittills, däremot såg jag ena hösilagebalen var möglig. :)
 

Liknande trådar

Hemmet I dagsläget har jag ett kakfat i 2 våningar för förvaring av frukt, lök etc men letar nu efter nåt snyggare. Hur förvarar ni andra...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: Liten
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: skogaliten
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
854
Senast: Sedna
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp