Hö i hagen

Sv: Hö i hagen

Jag har hemma snikrade trälåder som är idigna så att inte hästarna kan vippa dom. De har var sin som är 120x80x60.
Fungerar kanon:bump:

Har tidigare haft en hel bal, men hittills i år har jag mest fodrat i vindskyddet i hönät. Pga att det är torrt för hästarna och stå där. Men de är så himla jobbigt att bära o hänga ut 20-25 kg varje dag så nåt slags foderbord och även häckar i vindskyddet är i planerings-stadiet. :)

Har tidigare haft en hel bal, men hittills i år har jag mest fodrat i vindskyddet i hönät. Pga att det är torrt för hästarna och stå där. Men de är så himla jobbigt att bära o hänga ut 20-25 kg varje dag så nåt slags foderbord och även häckar i vindskyddet är i planerings-stadiet. :)

Trampade ut redan i kväll och gjorde som många andra här skrivet att de hade. Letade reda på två pallar och några pallkragar och delade en silagebal på de två och vips så va de färdigt! :)
Och hästarna uppskattade de allt. Så nu får de silaget där och hö i vindskyddet! :)

*kl*
Vi fodrar i hönät som hängs upp i uppbindningsringar längs med en lång vägg.
Vi har hagen runt stallbyggnaden så därför fungerar det:)

Och ska man vara ännu mer petig så gäller den regeln för utegående hästar, dvs hästar på lösdrift. Man har inte samma krav på hästar som stallas in, där är det tydligen ok att fodra på marken de mål som de äter ute.

Jag finner det märkligt iofs, eftersom hos oss får hästarna merparten av fodret ute och äter endast nattmålet inne i stallet.

När det är som värst brukar min häst få sitt hö inne, men lägg höet en bit bort i hagen där det inte är så lerigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
593
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka