alazzi

Trådstartare
har råkat ut för en elak katt och blivit biten rejält i ryggen.
Naturligtvis blev såret infekterat så vi fick åka in akut till en veterinär som fick ta hand om killen.
Nu går han på antibiotika och har tratt, stackarn...

Första dagarna gick det hyfsat att få i honom antibiotikan men nu är det ruskigt svårt, har ett rejält klösmärke i tummen. Mosar tabletten och geggar in den i smör som vi sedan försöker pressa in i katten.

Men han verkar pigg annars tack och lov.
 
Vilken tur att han blivit bättre... inte kul att få i dem medicin... Såg en skämtbroschyr en gång: rulle i hundens medicin i ett bacon... och för att få katterna fanns det sådär 10 olika metoder.Katter är ganska smarta.
Har du provat att mosa tabletten och blanda den med favoritmaten(mjukmat)och kleta det på frambenen?
Gör så på min ena katt när hon avmaskas. Då tvättar dem sig rena och får i sig medicinen.
 
det har jag inte provat eftersom han har tratt. Men det låter effektivt! Jag ska testa nästa gång det är dags. Får ta av tratten först :D
 
Har hört att det är dåliga slagskämpar
som blir bitna i ryggen, så du ska kanske
gå en självförsvarskurs med honom. :idea:
 
Hobbe är världens snällaste kille! Han går undan och försöker undvika bråk i det längsta!
 
Måste bara skryta lite!

Jag är faktiskt en fena på att peta i katter tabletter!

Jag tar dem i famnen, höger hand om framtassarna, baktassarna under armen, vänsterhanden om käkleden. Sen pluttar jag in tabletten (oftast delad, om det är en stor, typ Axilur) så långt bak i munnen det bara går, stänger igen munnen och klappar på halsen, tills katten sväljer och slickar sig om nosen. OK, det är ganska brutalt, men har man fått in snitsen går det fort, och de märker knappt vad som hänt, förrän de får en godis efteråt.

Min katt vet att hon får godis, så när jag släppt henne står hon kvar och väntar! Min förra kisse tyckte om tabletter av alla slag, eller så var han bara lättlurad (lite korkad helt enkelt) för jag tog bara tabletten , och lockade så han fick stå på bakbenen för att nå, så åt han den självmant, testa! Låtsas att det är en godis, vem vet han kanske är lika lättlurad som min Whisky var!

Lycka till
/WP (som mest håller till på senior)
 
Nisse har fått en kattkompis, en liten hona som heter Mesh (genom här på buke fick jag veta att hon behövde ett hem)
De har bott hos min kille på landet nu några veckor (jag lär ju ändå flytta dit så småningom), så igår fick de gå ut för första gången.
Det gick jättebra, de knallade ut och in och verkade trivas.
Sen gick Nisse iväg en stund, och när han ville in så kommer min killes hund och jagar iväg honom :mad:
Sen har jag inte sett honom, han har varit ute hela natten :cry:
Jag har varit ute flera ggr och ropat, men ingen Nisse.
Ska min killes hund hålla på och jaga katterna då får de fortsätta vara innekatter. Sånt här klarar jag inte av :(
 
såret läker jättefint tack och lov.
Hobbe kan gå utan tratten nu så det känns skönt. Lite lättare för honom.

Tipset med att kladda på frambenen fungerar bra!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt är sjuk. I går morse verkade han trött och ville inte äta, tempade och han hade 40 i feber. Akut iväg till veterinären där...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Centaur
·
Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 497
Senast: Jenka
·
Hundträning För att göra en lång historia kort. Vi har en 6-årig korthårig vorsteh som blev påkörd 2/6 och fick en ful fraktur i ena armbågen...
Svar
0
· Visningar
1 451
Senast: Vorsteh
·
M
Hästvård Fodrade som vanligt i morse och tänkte inte på att det var nåt speciellt...Sen vid utsläppsdags så låg min pålla ner, gulligt tänkte...
Svar
18
· Visningar
1 970
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp