• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 690
D

diny

Är inte de fortfarande förbjudna i Sverige? Såg nämligen nu en svensk westernbutik som säljer flera varianter.

Sv: Hobbles

Men enl. djurskyddslagen får man väl inte binda hästen på det sättet?

"6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind."

Senast ändrad av en moderator:

Fy fan säger jag bara.. ser jag nån idiot använda sånna så blir jag vansinnig:mad:

Jag tror som du att det är förbjudet att binda ihop kroppsdelar på hästen för att begränsa dess rörelseförmåga. Tror jag läste det när jag läste om hagar eller ngt :crazy: Alltså att man INTE får binda ihop hästen. Man får inte heller he en "fotbojja" på hästen för att hindra den att röra sig.

Ser inte heller nödvändigheten med dom....:mad: Tycker vi kan binda ihop benen på ägaren istället:devil:

Det är kanske lika som med elhalsband till hundar som även säljs i sverige att man får ha och sälja grejorna men de får inte användas.

För ca 10-12 år sedan så läste jag något som inte bara gjorde mig förbannad. En välkänd svensk NHtränare (har bara sett några få kurser med honom i år) tog emot en välkänt problematiskt travsto. Vad idioten gjorde var att hobbla henne på stallbacken under en tävlingsdag. Stoet var stressad normalt och hon fick tydligen full panik och gick omkull gång på gång

Senast ändrad av en moderator:

Den tränare blev av med sin travlicens och tillträdelseförbud till travet (kommer inte ihåg om det var alla sveriges banor eller bara sundbyholm

Läste i en annan tråd på buke vad hobbles egentligen är till för - att kunna "binda" hästen där det inte finns någonting att binda i. Och att dessa av sina seriösa användare invänjs långsamt och försiktigt. Då låter det faktiskt inte så hemskt tycker jag...

Men det finns ju alltid puckon, och allt går att missbruka... Ibland vill man bara..:devil:

Jag vet faktiskt en som alltid hade på i trailern. Om de inte hade dom så gick den över bommen med alla bekymmer det drar till sig...
Där var det bara bra att använda den.

jag vet också folk som använder såna i lastbilden för att hästarna inte ska stå o skrapa, de blir lugna då typ..

Tja- jag vet inte vad jag ska tycka. klart att jag inte hade använt den i syftet att inredningen inte får bli smutsig men hellre det än en häst som ligger på rygg och blöder...
Fast det eg syftet är ju inte det i vilket fall.
Jag gillar hjälpmedel- till en viss gräns...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som sålt på eller besökt SSHL (Sveriges största hästloppis) och fått sålt mycket, dvs har det varit mycket folk? Funderar på... 2
Svar
21
· Visningar
1 159
Senast: Liten
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka