Bukefalos 28 år!

Hobbyverksamhet eller firma?

ponilover

Trådstartare
Har kommit på en grym idé som jag skulle vilja pyssla lite med. Det är ett typ av hantverk där det mesta av pengarna skulle gå till en välgörenhet, pengarna skulle alltså skänkas till en organisation. Inte allt, men mycket.
Jag kommer då alltså själv tjäna ca 15 kr per såld grej, alltså ingenting att leva på. Är det då enklast att ha en hobbyverksamhet och deklarera på årsdeklarationen? Kan tänka mig att en firma kommer gå back om det är en massa avgifter och grejer?

Eller är det något annat förslag än just enskild firma som rekommenderas när det är till välgörenhet? Tacksam för svar :)
 
Sv: Hobbyverksamhet eller firma?

det som styr om det ska vara hobbyverksamhet eller gå som firma är företagets omsättning = de inkomster som företaget har (FÖRE avdrag för kostnader). Det ska också vara varaktigt och finnas ett vinstsyfte.
 
Sv: Hobbyverksamhet eller firma?

Ring till Skatteverket och fråga. De är väldigt hjälpsamma.
 
Sv: Hobbyverksamhet eller firma?

Det spelar ingen roll om pengarna går till välgörenhet. Det kommer ändock att räknas som intäckter till företaget o lön till dig. Och kommer således att beskattas på det viset (på lite olika sätt beroende av bolagsformen. Pengarna som betalas till välgörenhet anses alltså, skattemässigt, ha studsat i bolaget/på dig o sedan har du givit dem vidare.

Finns ett tydligt rättsfall om detta, som jag inte hinner leta upp nu.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 321
Senast: Habina
·
Äldre Casa Myrten är fullt av väskor och ändå känner jag att det är något som saknas. Jag reser ganska mycket och vanligen bara med...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Myrten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 537
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp