Hobbyverksamhet fråga!

Millicent

Trådstartare
Skulle någon kunna vara snäll och förklara följande exempelscenarion för mig :D

År 1:
Utgifter kring hobbyn (materialkostnad) = 3000 kr
Genererad inkomst från försäljning = 1000 kr

Vad gäller då? Räknas kostnader för eventuell egen hemsida eller t.ex etsy samt frakt in i utgifter eller är det bara materialkostnaden som får räknas in där?

Följt av år 2:
Utgifter = säg 3000 kr igen
Genererad inkomst = 5000 kr

Då har man ju ett överskott istället för underskott av materialkostnaden men hur gör man rent praktiskt? Drar man av 2000 kr från år 1 då?

Mvh
Dum i huvudet 🙈
 
Skulle någon kunna vara snäll och förklara följande exempelscenarion för mig :D

År 1:
Utgifter kring hobbyn (materialkostnad) = 3000 kr
Genererad inkomst från försäljning = 1000 kr

Vad gäller då? Räknas kostnader för eventuell egen hemsida eller t.ex etsy samt frakt in i utgifter eller är det bara materialkostnaden som får räknas in där?

Följt av år 2:
Utgifter = säg 3000 kr igen
Genererad inkomst = 5000 kr

Då har man ju ett överskott istället för underskott av materialkostnaden men hur gör man rent praktiskt? Drar man av 2000 kr från år 1 då?

Mvh
Dum i huvudet 🙈
Här står det om hobbyverksamhet, bland annat hur man gör vid underskott:
https://www.skatteverket.se/privat/...nomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en dröm om att bli konstnär men det är långt kvar till jag är där. I dagsläget målar jag och skulpterar men skulle vilja gå...
Svar
7
· Visningar
673
Senast: chandelier
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Jag står i valet och kvalet om jag ska fortsätta med csn-lån. Har pluggat 1 år och tagit både lån och bidrag. Men jag jobbar även extra...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Soapbubble
·
Ekonomi & Juridik Några av er är säkert väl insatta i juridiken kring hästföretag. Jag har börjat ha lektioner lite då och då för privatryttare, och jag...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp