Hö funderingar

Svar nej. Jag uppskattar via volym ungefär hur mycket det räcker till. Tar in löshö.
 
Förr i tiden, när jag stod i stall som tog in hö så uppskattade de efter mängden balar. Balmaskinen gjorde balar på 11-15kg*, så de brukade överslagsräkna på 13 gånger antalet balar.

* förutom en gång, då den ballade ur och började göra 35kgs.....
 
Förr i tiden, när jag stod i stall som tog in hö så uppskattade de efter mängden balar. Balmaskinen gjorde balar på 11-15kg*, så de brukade överslagsräkna på 13 gånger antalet balar.

* förutom en gång, då den ballade ur och började göra 35kgs.....
Så gjorde vi också när jag var med och tog hö på Hedenhös tid. Det fanns ett räkneverk på pressen, så hade man ett hum om vad varje bal vägde och kollade till räknaren då och då så den inte ballade ur så hade man rätt bra koll. Finns ingen räknare hade jag nog även räknat hur många balar det är på ett lass ungefär och räknat antalet lass. Det är lite jobbigt att hålla antalet balar helt i huvudet när man samtidigt står och lastar eller kör traktorn. 😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: vinkelina
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp