Hö med högt fosforinnehåll

M

Masses54

Fick analysen på årets hö och det var ett rejält språng mellan kalcium och fosfor. Hur gör man för att få upp fosforn. Ska tillägga att det för övrigt var så bra värden att det blir nog enbart att utfodra med hö i vintern.
Vet att man te x. kan ge vetekli men finns det något annat tips?.

Har mineraler Krafft Miner vit där kalciumhalten är låg och fosforn högre för att jämna ut det så gott man kan, men det räcker inte....
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

:o Nu blev det fel i rubriken. Högt kalcium ska det vara....
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Man kan även fodra med lucern, miner vit är ett exempel och som du själv nämner, vetekli.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Man kan även fodra med lucern, miner vit är ett exempel och som du själv nämner, vetekli.

Lucern? Det innehåller ju massor med Ca och jämförelsevis mycket lite fosfor...

Annars som svar till TS, fosforbalans tillför ca 2,5 g fosfor per 10 gram.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Tack för era svar!
Jag hörde med Granngården om fosforbalans men de hade det inte. De trodde det inte fanns längre, men jag ska höra med en annan butik.
Måste vara det bästa eftersom det varken behövs tillsättas ca eller protein/energi.
Lucern ger jag inte då det är otroligt ca rikt. Svårt det där....
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Som flera sagt, fosforbalans finns fortfarande, och är det absolut billigaste och enklaste sättet att tillföra fosfor och bara fosfor (ja och salt då, men..)

Dock, enda nackdelen är att det är pulver så du behöver ngt att blanda det med.

Jag gör av med X hinkar fosforbalans/år jag, skulle inte klara mig utan det.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Det finns gott om komineraler med högt fosforinnehåll. Dessa går utmärkt att ge till hästar. Jag läste foderkursen på slu för några år sedan och där talade man om att ge mineraler efter behov och inte utiffrån vilket djurslag det står på säcken. Linfrökaka inehåller mycket fosfor.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Det man ska tänka på om man använder komineral t ex är att kolla hur mkt av de andra mineralerna det är, då behoven skiljer sig åt ganska mkt mellan djurslagen, och det kan vara stor skillnad vad gäller koppar, jod, zink osv. Att ha koll på det så man inte får obalans eller felaktigheter.

Dvs precis som föregående talare sa, strunta i vad det står på säcken och gå efter innehållsförteckningen och analysen. Men kolla HELA analysern och inte bara Ca och P.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Har samma problem, jag har just nu lusernbalar alltså ensilage med kanonvärde utom just kalcium/fosfor balansen. Vill inte ge en massa kraftfoder till hästar som inte gör något. Är då fosforbalans det bästa att ge? Behöver ju inte något av det andra.

Kommer senare i vinter/vår gå över till vanligt hösilage som koimmer att ha samma ts som lusernen. Både lusernen och dom andra balarna ligger på ca 75 i ts.

Eller spelar det ingen roll med kalcium/fosfor balansen eftersom de kommer att gå på lusern i max 1½ månad och sen ligger nivån precis som den ska.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Har samma problem, jag har just nu lusernbalar alltså ensilage med kanonvärde utom just kalcium/fosfor balansen. Vill inte ge en massa kraftfoder till hästar som inte gör något. Är då fosforbalans det bästa att ge? Behöver ju inte något av det andra.

Kommer senare i vinter/vår gå över till vanligt hösilage som koimmer att ha samma ts som lusernen. Både lusernen och dom andra balarna ligger på ca 75 i ts.

Eller spelar det ingen roll med kalcium/fosfor balansen eftersom de kommer att gå på lusern i max 1½ månad och sen ligger nivån precis som den ska.

Fyller du bara behovet av fosfor ska det inte vara någon fara med att ca/p-kvoten blir för hög, calciumöverskott från grovfoder anses inte vara skadligt.
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Fyller du bara behovet av fosfor ska det inte vara någon fara med att ca/p-kvoten blir för hög, calciumöverskott från grovfoder anses inte vara skadligt.

Nä hängde jag inte med :o

Enligt alla böcker så ska ett stort halvblod på ca 600 kg ha 17 g fosfor om dagen. Så om hon får i sig 17g så är det ok och då kvittar det om hon får i sig mer kalcium än kvoten?


Har räknat på det och hon får i sig ca 20g när man räknar på ts
 
Senast ändrad:
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Ca/p-kvoten kan ligga på 3 för en frisk häst sålänge behoven av ca och P är uppfyllda. Uppemot 5 om överskottet av ca kommer ifrån grovfodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Ca/p-kvoten kan ligga på 3 för en frisk häst sålänge behoven av ca och P är uppfyllda. Uppemot 5 om överskottet av ca kommer ifrån grovfodret.

Aha då behöver jag inte oroa mig utan bara vara glad över mina lusernbalar som har kanonvärde :D
 
Sv: Hö med högt fosforinnehåll

Japp;)

Ren lusern har ju en kvot på ca 4.6 (Kraffts, Dangroents), och det är helt ok utan att behöva sänka kvoten mha tillskott av fosfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 932
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Tja, som rubriken säger: finns det några liknande mineralblandningar hos andra tillverkare? Är ute efter något med så låg...
Svar
8
· Visningar
1 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp