Krafft miner vit - alternativ?

Ingela_S

Trådstartare
Tja, som rubriken säger: finns det några liknande mineralblandningar hos andra tillverkare? Är ute efter något med så låg kalcium/fosfor-kvot som möjligt, då pållen får en hel del lusern, som är kalciumrikt. Men hittar bara blandningar med en kvot på 5. Behöver andra mineraler också, så det räcker inte att bara köra med fosforbbalans. Och krafft miner vit verkar inte säljas häromkring... Hur gör andra som fodrar med lusern..?
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Ska genast kollas upp. Tack för tipsen! :bow:

*kl*
Fyll gärna på med fler tips, det är alltid bra att ha alternativ!
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Ska genast kollas upp. Tack för tipsen! :bow:

*kl*
Fyll gärna på med fler tips, det är alltid bra att ha alternativ!

Ett alternativ som jag brukar använda är Vitafor Power i kombination med mononatriumfosfat!
Vitafor Power har kvot 5 men innehåller inte så mycket makromineraler, men relativt mycket mikromineraler i förhållande till andra mineralblandningar!
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Jag har köpt Hippo Groow. Det innehåller också mer fosfor. (minns inte kvoten nu, men har haft den istället för Miner Vit)
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Tack för tipset, fast en kvot på 5 tycker jag är alldeles för högt när jag redan har massor med kalcium från grovfodret. Känns som att han kommer att få en massa i onödan då. :p


bigganl: Tack! Kollade upp Hippo Grow Mineral, det har en kvot på 2. Vilket verkar vara det bästa jag kan uppnå just nu. Och inte är det svårt att få tag på heller (till skillnad från de andra sorterna). :bow:
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Tack för tipset, fast en kvot på 5 tycker jag är alldeles för högt när jag redan har massor med kalcium från grovfodret. Känns som att han kommer att få en massa i onödan då. :p QUOTE]

Fast det kan vara intressant att räkna på ändå, eftersom Vitafor Power endast innehåller 7,5 gram kalk / 100 gr.
 
Sv: Krafft miner vit - alternativ?

Jag säger också vetekli. Jag har samma "problem" som ts och i år också ett grovfoder med ganska hög Ca/Pkvot, men balanserar upp det med vetekli.
(Ger lite Vitafor Solid också)

Utöver att lösa fosforproblemet har det också den fina fördelen att min häst älskar det, och därför för första gången någonsin slickar rent sin krubba varje dag, istället för att lämna en hinna av kladdig gröt i botten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 890
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 680
Senast: bizzy
·
M
Foder & Strö Fick analysen på årets hö och det var ett rejält språng mellan kalcium och fosfor. Hur gör man för att få upp fosforn. Ska tillägga att...
Svar
16
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp