Höanalys - dåliga värden - hjälp...

athena

Trådstartare
Fick svar idag, 30 i smbrp och 7,8 MJ (per kg foder). Detta ska jag föda ett dräktigt sto + en blivande åring på :crazy:. Jag köper hö, så jag är ju inte tvungen, men det är så mkt annat som är bra med det så det känns svårt att välja bort det. Det är fantastiskt fint hygieniskt, tidigt skördat, knallgrönt, doftar underbart och både nära (4 km) och billigt (1 :- + moms).

Jag kan räkna foderstater och inser att det kommer att bli svårt. Men jag behöver lite tips, inspiration och respons av er som är duktigare på detta!
 
Ditt hö är nästan identiskt med mitt. 7,9 MJ och 31 SMRP. (3,1 Ca, 2 P och 0,9 Mg) Mitt är också jättefräscht och grönt, min hosthäst kan äta det torrt utan problem. (vattnar dock 3 kg av hennes 7 kg:s giva, 4 kg får hon torrt utomhus) Stallägarens sto är dräktigt, så får se hur hon kommer fodra sedan. Nu får hon lite soja iaf, och "rätt mkt" havre.

Om det är billigt (vad kostar det med moms?) så, visst köp det, det går ju att fixa. Och om din häst kan äta soja utan problem så är ju det en fördel för kostnaden. Även lucernhack kan du ju köpa in, det är inte speciellt dyrt.

Du skulle även kunna satsa på att köpa in ett "kanonhö" senare i år, fr.o.m. månad 8-9 i dräktigheten t.ex.. Och ge t.ex. 2 kg av det och x av det andra. Det gör mkt för foderstaten.

MVH Nina
 
Tjabba...
Jag fick hem idag luzerpellets
150 smrb
8,o MJ
kalcium 16,0
fosfor 2,5
du kan få köpa nån eller några säckar om du vill....
 
Det blir 1,25 med moms men jag får ju hämta det själv. Ca 3,0, P 1,2 och Mg 0,9.

Räknade foderstater hela kvällen igår (det är ju så kul när man vet vad man har, även om det är dåligt) och jag fick faktiskt ihop det hyfsat. Bebisen kommer att få äta MKT efter avvänjning men det känns ok iaf. Nu har ju inte hon testat soja så jag är inte 100 på att hon funkar på det.

Det jag räknade på inbegrep både soja och Breed, och jag tänkte just att Breeden kanske är bättre att byta mot lusern? Så ja martha, jag kan nog tänka mig ett par säckar! Det utökar ju grovfoderandelen, jag räknar inte med att hon äter mer än fem kilo hö i början.

Tänkte också som du Nina, att köpa en liten mängd "superhö" sen efter jul, det är ju då det blir lite kritiskt med en högdräktig märr.

Ska springa till krafft-sidan och kolla lite fler värden nu.

En sak till bara... Mineralerna kan jag skippa helt! Täcker gott och väl behoven med det jag ger. Däremot kommer jag för högt i Mg så Ca/Mg-kvoten blir inte riktigt bra. Och sen, perioden mellan digivning och dräktighetstillägg, kommer jag att få en för hög Ca/P på märren (runt 2 tror jag det blev). Kli, eller vad annars för att få upp fosforn? Jag kan ju inte smälla i henne flera kg spannmål bara för den sakens skull?
 
Fosforen kan du få upp med hjälp av Fosforbalans från Eclipse biofarmab.
 
Har ju sett ännu uslare värden, men det är ju svårt med unghäst o dräktigt sto. Jag tycker ett bra kompletteringsfoder är lucern hackad strå som ju är nästan som ett grovfoder. För att öka upp proteingivan ännu mer tycker jag Krafft Breed eller Krafft Protein är bra - det gillar hästarna!
 
Var inte ledsen för det går. Har ngt. sämre och det var klurigt tills jag hittade de rätta kraftfodren.

De fodersorter som går bra ihop med dessa värden är Hippo Lucern, HippoAlfa, Hippo Linfröcubes och Breed.

Inte alla på en gång utan en eller några av dessa.

MVH/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp