höanalys.....

A

alltidhvit

min ponny står i ett stall där de inte har analyserat höet. jag har frågat om de ska göra det men de säger att det är onödigt för de hämtar hö från flera olika ställen och att det skulle vara så krånligt. nu undrar jag om man kan räkna ut vad hö brukar innehålla i genomsnitt.
skriv inte att du kan analysera det ändå fast inte stallet gör det, men det kan jag ej för de köper hö flera gånger i månaden.
 
Du kan ju alltid gå efter värdena för "normalhö" som finns på www.freefarm.se eller i Christina Plancks bok.

Men jag tror inte du kan få hjälp här att räkna ut foderstat, för det blir alldeles för riskabelt, det blir lätt fel då.

mvh Jessica
 
jag vet att det kan bli fel. men jag vill försöka göra den bästa foerstaten till honom fast jag inte har analyserat hö..
 
Men det är ju just det som är problemet, man kan inte göra "den bästa" foderstaten utan analyserat hö. Utan analys kan du gissa hursomhelst och det kan bli fel ändå.

mvh Jessica
 
Nej. Som Jessica skriver så kan det bli väldigt fel då. Du kan ju ha ett hö med 8,5 mj och 60 smrp och du kan ha ett hö med 5 mj och 20 smrp. En väldig skillnad.
 
Har du en häst som inte är högpresterande eller dräktig eller unghäst tycker jag det funkar att räkna på normalvärde på hö. Självklart är det jätte bra att analysera höet och räkna ut en exakt foderstat men går det inte så räkna på normalvärdet.

Nu kommer jag kanske få alla duktiga foder mäniskor här på Buke emot mig, men jag har svårt att tänka mig att det är livsnödvändigt att veta exakta marginaler i fodret på en "hobbyhäst". En elitidrottsman är väldigt noga med maten för att han ska kunna prestera på topp hela tiden men jag tror inte att det är vanligt bland gemene man att räkna ut vad man stoppar i sig.
 
skriv inte att du kan analysera det ändå fast inte stallet gör det, men det kan jag ej för de köper hö flera gånger i månaden.

Flera gånger i månaden?? Byter de höparti flera ggr per månad?? :o
Själv skulle jag byta stall faktiskt - det är INTE bra för hästar med så många foderväxlingar - fångrisken ökar mm....
 
Det enda man kan räkna på om man inte har analys på höet är ts-halten.
Om det är så att stallet byter hö flera gånger i månaden kan du ju också räkna med stora förluster i form av försämrat näringsupptag p.g.a. rubbad tarmflora. Ett nytt grovfoder skall vänjas in successivt under minst två veckor, annars riskerar hästarna att få magproblem.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
645
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp