höft röntgen

Rotterö

Trådstartare
Jag har hört så många som ej röntgar sia hundar när dom löper.
Skall röntga min nu . Men hon började löpa i dag
hur skall man göra , Hon skall ju även ha sin spruta vacsinering
 
Sv: höft röntgen

Jag röntgar helst mellan 2 löp, då bäckenet pga den hormonella omställningen kan bli lite "glappare".

Vet att det inte finns någon direkt vetenskaplig forskning (inte som jag hittat åt i alla fall) ang. detta, men de flesta rekommenderar att man inte röntgar mitt i löpet.

Vaccinationen kan man ge även om tiken löper.
 
Sv: höft röntgen

Har röntgat både under löp och innan och efter och fått fria höfter på alla hundar oavsett tidpunkt!

Även jag har hört "skrönan" (?) att det skall spela roll, men kan själv inte förstå HUR ledkulans läge i skålen skall förändras pga löp?

Så jag röntgar oftast när hunden är 366 dagar oavsett löp eller ej.

/Swat
 
Sv: höft röntgen

Många skrönor om när man ska röntga tikar och inte. Den enda jag tycker verkar vara vettig är att man inte ska röntga innan tiken har löpt för första gången och det är att för min del ter det sig naturligt att det sker förändringar i hundens kropp då men det är bara min teori baserad på allt man har hört.

Personligen är jag mer intresserad av att den som ska ta bilderna är riktigt duktig på att ta bilder på just höfter, lägger hunden rätt och inte slarvar. Det känns betydligt viktigare än löp mm.
 
Sv: höft röntgen

Bella löpte sitt 1a löp när hon röntgades. Samt fick även sin vaccinering i samband med det. Inga problem alls.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 409
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp