Höftledsröntgen

Sv: Höftledsröntgen

Nej, Triumph har exteriöravel. Även Izaro är (var?) en exteriörhund. Meriter inom bruks gör inte att hunden får brukslinjer.

Du kommer att märka skillnaden om du går in och tittar på de renodlade brukskennlarna, speciellt om du får tillfälle att jobba med en bruksavlad.
 
Sv: Höftledsröntgen

Finns det någon (*flört flört*) som skulle vilja skriva upp vilka uppfödare som räknas som bruksuppfödare. De större kennlarna eller andra intressanta kennlar. Det skulle vara roligt att veta lite sånt när man tittar stamtavlor av nyfikenhet. Sen kanske det finns kennlar i gränslandet? Som bruksmeriterar men avlar exteriört och sen kanske några stora och utmärkande exteriörkennlar som frekvent förekommer i stamtavlor.

Det går bra att PM:a mig också om man inte vill lägga ut sånt offentligt!!

NYFIKEN!

Min kompis har en schäfer från "Barva-någonting" tror jag. Vad är det?
 
Sv: Höftledsröntgen

nej, men uppenbarligen räcker inte det nuvarande sättet. enligt artikeln tas tre bilder med pennHIP-metoden, varav en är precis likadan som den vi har nu. den är det väl fritt fram att avläsa med dagens metoder, medan de två andra kan vara ett välbehövligt komplement.
 
Sv: Höftledsröntgen

Jahaja, man lär sig något nytt varje dag, och det är ju alltid trevligt.. :D

Finns det inga "rena" bruksuppfödare som går på utseende också?
Jag är inte speciellt förtjust i de gråa, svarta och "terv liknande" hundarna, utan vill ha en hund som ser ut som en "typisk" schäfer (svart med röda tecken). Det finns inte speciellt många vad jag har sett.. :confused:
 
Sv: Höftledsröntgen

Visst bryr sig även bruksuppfödarna om utseendet. Även de vill ha hundar som ser ut som en Schäfer. Däremot ser de inte riktigt likadana ut som exteriörschäfrar för det råder lite delade meningar om hur en schäfer ska se ut. Men visst finns det även bruksare som är svart med röda tecken. Alla är inte grå eller svart.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 525
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 221
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp