Höftledsröntgen

F

Fnattisen

Man ska ju enligt vissa "normer" röntga en hund mellan 8 och 12 månader (vilket ju är alldels förståerligt), men jag, som vill ha en "frisk" hund och har hittat en jättefin blandrasvalp, undrar nu om det går att röntga tidigare?

Jag har hittat en superfin och otroligt vacker "liten" blandrasvalp med Rottis, Schäfer och en liten gnutta Collie, och skulle väldigt gärna köpa henne. :love: Kruxet är ju då att både Rottis och Schäfer ofta har dåliga höfter, och då jag vill ha en arbetande hund så vill jag såklart att hon ska ha bra höfter och därmed hålla för det jag kommer att "kräva" av henne vid mogen ålder.

Tror ni att man kan få ett hum om vad hon har/kommer att få för höft och armåbgsledsstatus redan nu, vid tre månaders ålder? Själv tvivlar jag på det, men det känns endå som att man kanske borde kunna se om hon har jättedåliga höfter eller om de är okej?
Vet många blandrashundar som redan som valpar svängt alldeles för mycket med höfterna och som, när de blivit äldre, också visat sig ha extremt dåliga höfter. (Alla har varit tredje generationens blandraser, om inte mer..) :cool:

Valpen ska vara veterinärbesiktigad, men då jag vet att man inte alltid kan lita på folk så jag vill göra en egen koll med min veterinär, för att se så att allt faktist stämmer. :angel:

För er som kanske undrar om jag vet vad jag ger mig in på med tanke på raserna, så kan jag säga att ja, det gör jag. Jag är bekant med alla tre raserna och har själv haft en inte så jätte lätthanterlig schäfer, och har många vänner/bekanta som kan hjälpa till om något skulle gå snett.

Tacksam för svar snarast, så hon inte blir såld! :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höftledsröntgen

Jag tror inte det är nån mening med att röntga en valp, men förhoppningsvis har ägarna till föräldradjuren röntgat sina hundar och då kan du få ett hum om saken genom deras resultat.
Jag vill inte fördöma, men jag misstänker iochförsig att föräldradjuren inte röntgats, eftersom man använt dem till en sådan blandning. Du har Rottweilerns och även Schäferns skärpa blandat med Colliens nerver och ängslan, och det bådar inte gott även om valpen säkert är ljuvlig. Att titta på valpar är farligt för man blir ofelbart Förälskad, oavsett vad som finns under den ljuvliga ytan.
Att känna till respektive ras är INTE detsamma som att ha en blandning av desamma, det är just kombinationerna av hundarnas mentala egenskaper som gör att det lätt blir så fel.
Lycka till ändå, vad du än bestämmer dig för! Men vill du ha en hund med förhoppningsvis bra höfter och armbågar, ska du köpa valp från en bra uppfödare med röntgade föräldradjur!
 
Senast ändrad:
Sv: Höftledsröntgen

Finns ingen anledning att röntga före 15-18 månaders ålder, när hunden blivit färdig i skelett, senor, ligament etc. Lägsta ålder för att det ska stambokföras är 12 månader. Röntgen innan dess läggs in som preliminärresultat och kan mycket väl förändras allt eftersom hunden växer, så varifrån du än hört att röntgen ska ske mellan 8 och 12 månaders ålder, så pratar h*n i nattmössan.

Att röntga en tre månaders hund ger ingenting.
 
Sv: Höftledsröntgen

Det sägs att PennHIP ska kunna utföras från 16 veckors ålder med bra resultat. Jag kan dock inte intyga det eftersom jag inte har studerat PennHIP noggrannt. PennHIP är inte erkänt av SKK som HD-röntgenmetod utan plåtarna skickas till någonstans i USA (om jag minns rätt) för avläsning.

En länk om PennHIP:
http://djurdoktorn.se/PennHipp_1580_961.php

"Vanlig" HD-röntgen skriver Gnist mycket bra om.
 
Sv: Höftledsröntgen

Jag har massvis med frågor på lager som jag kommer att ställa ägarna, om vi ens skickar iväg ett mejl till de, vilket jag inte tror vi kommer att göra. Bland annat om föräldrarna är röntgade, vilket jag är väldigt hård med då jag som sagt vill ha en arbetande brukshund som klarar av alla påfrestningar som det innebär. Men jag tror inte heller att någon av de är det, vilket ju är synd.

Det är ingen som har sagt att de "ska" röntgas vid 8 månaders ålder, men jag vet att det är många som gör det, och det var det första jag hittade då jag sökte lite på internet. Men jag vet att det görs mycket senare en så om det är en seriös ägare/uppfödare, och om det inte vore för just den här valpen hade jag aldrig ens tänkt tanken på att röntga tidigare en så. Men tack..!

Jag vet mycket väl att det inte är samma sak att ha tre olika rashundar och att ha en blandras. Det kan ju såklart bli rasernas alla dåliga egenskaper blandat i en hund, men det kan också bli alla bra, även om den chansen är betydligt mindre. Det jag ser framför mig är endå en hund som är lika utåtagerande som en Schäfer, och som är nervös/ängslig som en Collie, vilket inte låter som en speciellt trevlig hund..


Det kommer troligtvis inte bli någon blandrasvalp, vilket jag egentligen bestämt sedan långt innan, men ibland behöver man ett litet uppvaknande för att se att det kanske inte är en så bra idé endå, även om valpen är otroligt söt!
Håller mig nog till de rena schäfrarna även i fortsättningen.. Då vet man ju vad man får i fråga om temprament iallafall, även om alla är individer.. :)

Tack för svaren iallafall, och trevlig kväll/natt!
// Nathalie.
 
Sv: Höftledsröntgen

I de fall som man gör en preliminärröntgen handlar det ofta om att hunden har grava hd-fel och har visat detta genom att uppvisa smärtbeteenden.
 
Sv: Höftledsröntgen

De flesta tillväxtrubbningar kan ju ses efter sex månader, vissa redan vid tre. Så VISS information kan man ju få även av en tidig röntgen. Men min personliga åsikt är att det fortfarande finns alldeles för mycket man INTE kan se, för att jag skulle anse det vara någon större nytta att röntga vid 3 eller 6 månader.

Bättre är då att röntga FÖRÄLDRARNA. Fortfarande kan valpen ha både hd/ad och ocd även om föräldrarna är UA. Men är föräldrarna inte u.a. så ökar ju risken kraftigt för att valpen ska få problem. Dock, genom att bekosta föräldradjurens röntgen är du i princip uppe i, ihop med valppriset, en renrasig valp av valfri ras, där du kan välja en med suna, kontrollerade föräldrar vars kullsyskon och föräldrar är sunda och kontrollerade osv.
 
Sv: Höftledsröntgen

PennHIP är ett bra verktyg för detta, som går att få gjort i Sverige också numera :) Resultatet verkar vara relativt säkert, och jag tror absolut på den metoden. Mer än vår standard faktiskt, som bekämpningsprogram.

Men jag hade nog hellre valt en renrasig valp efter röntgade föräldrar/släktingar, för bättre odds i alla fall. Precis dom du själv verkar tycka egentligen.
 
Sv: Höftledsröntgen

det där verkar ju jättespännande! vad säger SKK om metoden? den gamla metoden är ju alldeles för mycket lotteri.
 
Sv: Höftledsröntgen

PennHip är inte godkänd av skk och stambokförs heller inte.
Vad jag vet är det i första hand ledens slapphet som graderas med PennHip dessutom.
 
Sv: Höftledsröntgen

det där läste jag mig till genom länken. men nog kan vi enas om att dagens system är rätt kasst (för att inte säga värdelöst?) och finns det en metod som ger ett säkrare resultat måste den metoden vara högintressant!
 
Sv: Höftledsröntgen

Visst; dagens system är inte felfritt, men hur kan en metod där endast ledens slapphet mäts anses vara bättre??
 
Sv: Höftledsröntgen

därför att resultatet är säkrare? vad man får för resultat idag är ju ett rent och skärt lotteri. det är inte alls så att en A-höft alltid är en A-höft. din hund kanske egentligen har en C-höft! eller tvärt om då. duvan tog ju fram en jätteintressant artikel som gör att i alla fall jag tycker att systemet är helt värdelöst. pennHIP verkar ju (utifrån den lilla korta informationen) ge ett mycket säkrare resultat.
 
Sv: Höftledsröntgen

Du har fått bra svar på dina frågor o troligen kommer du inte att köpa en blandras då du fått ett uppvaknande säger du. Ska väcka dej lite till om du fortfarande är lite sömnig.:D
Du vill ha en arbetande brukshund. Tänk på om du vill tävla så är du bojkottad inom brukset om du har en blandis. Nu har du nog vaknat helt.:o
Lycka till med letandet.
 
Sv: Höftledsröntgen

Jaa, jag tycker också du ska köpa dig en fin BruksSchäfer! :laugh:

Blandningar med de raser du pratar om, kan lätt ge en hund som reagerar på sin rädsla/ängslan/känslighet (Collien) med Rottweilerns skärpa och närhet till aggression ... och då kan det bli mycket otrevligt. Rottweilern i sig ska ha tillräckligt med självsäkerhet och pondus att den inte behöver plocka fram sitt stora allvar om det inte är absolut nödvändigt. Mister den detta, t.ex. genom att blandas med en Collie med en helt annan nervkonstitution ... ja, då kan den ideligen plocka fram sitt allvar för att den helt enkelt inte har psyke nog till något annat.
Med en fin BruksSchäfer har du världen framför dina fötter! Go for it! :banana:
 
Sv: Höftledsröntgen

Satsa på en renrasig brukshund med bra hd statistik i släkten, gå in på SKK avelsdata där ser man allt. Blandrasuppfödning är för mig med risk att få på nöten oseriöst. Handlar det bara om snabba pengar utan ansvar för vad det blir.
Varför släpper en del till sina rottishanar för en kull med en blandrastik. En bekant har en blandras där pappan är rottis med stamtavla och bakvagnen på hennes blandis ser inte rolig ut har troligtvis hd fel. Kan inte ta ut steget och rör sig stelt och har mycket dåliga vinklar bak och är fransysk. Detta var en "olycka" att dessa hundar parade sig enligt uppfödaren som var allt annat än seriös. Sålde valpar på bild via mail och telefon på blocket. Konstigt att dessa "sk olyckor" sker gång på gång med samma föräldrardjur.
Ingen av föräldrardjuren var röntgade och det verkar vara så ganska ofta i blandisuppfödningen. Så tror folk att blandisar är så mycket friskare än renrasiga hundar. Alla avelsdjur ska vara friska och sunda utan hd fel el dyl och hur vet man det om man i röntgar gäller såklart mest större hundar som har problem med det.
Som sagt alla valpar är ju så söta, men vad blir det senare är frågan !!!!!!!!!!!! Ska man tävla så är det en renrasig som gäller, lägga ned en massa jobb och det går jättebra och sedan inte få tävla. Tråkigt.
 
Sv: Höftledsröntgen

Du vill ha en arbetande brukshund. Tänk på om du vill tävla så är du bojkottad inom brukset om du har en blandis. Nu har du nog vaknat helt.:o
Lycka till med letandet.

Jodå, det är jag också medveten om, vilket också är en klar anledning till att det förmodligen inte kommer att bli en blandras till. Vi har redan två blandraser här hemma som man "inte kan göra något med" eftersom de inte har stammtavla, vilket ju faktist är jättetråkigt, sedan är de helt enkelt inte av rätt kaliber för att klara av det jag kräver av de. Fanny är väldigt feg och lättskrämd, samtidigt som hon är (lite) agressiv mot vissa hundar. Minnie är däremot totalt ointresserad av det jag vill göra och dessutom för liten (25 cm hög). Men underbara, det är de även om de saknar stamtavla..! :grin:

Schäfer har jag varit inne på länge (rättare sagt hela mitt liv) och är bekant med många som föder upp schäfrar eller som jobbar som väktare eller liknande, och som kan hjälpa mig att hitta en bra hund som passar för både utställning och bruksträning/tävling. Jag har redan en kennel som jag sedan länge velat köpa hund ifrån, nämnligen Triumphs :bow:, och efter att ha träffat Irene och hundarna/valparna många gånger genom åren så blir min längtan efter en Triumph hund bara större. :bump: Jag kan ju, för att få skryta lite, säga att jag lekt med Triumphs Izaro när han var valp! :angel:

Jag håller absolut med dig Kaiza, det är jätte tråkigt att man inte får tävla med sina blandrashundar, men jag ser det som ett litet försök att få folk att sluta göra dumma korsningar och tycker egentligen inte att det är så konstigt att man måste ha en rashund. Men sen finns det ju tävlingar som även blandraser får ställa upp i, även om de kanske inte "får" bli VM-medaljörer. :laugh:
 
Sv: Höftledsröntgen

Mitt tips är att kolla upp fler uppfödare innan du bestämmer dig. Triumph skulle jag räkna till exteriöruppfödarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Höftledsröntgen

Triumph föder väl iallafall upp Brukshundar? Jag har aldrig sett en Triumphhund som ser ut som en typisk utställningshund och då är jag som sagt bekant med Irene Nyman och har träffat många av hennes hundar.
Dessutom har de ju alltid sålt hundar till polisen/militären, men det kanske var när Bosse var med och bestämde?
Men jag är inte så jätte insatt i det där med bruks ennu, så jag ska inte säga något. Det är bara min uppfattning av det hela och den informationen Jag har fått.. :)

Självklart kommer jag att leta reda på flera kennlar, men Triumph föder upp den typen av hund jag vill ha och hitills har jag inte hittat någon annan som jag tycker passar. :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 512
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 220
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp