Höftont och vikt.

_moa_

Trådstartare
Min blandras tik (labrador/hamilton stövare) har lite problem med sina höfter. Hon är 7½ år nu och hon är tyvärr överviktig och bör gå ner 4 kg. Förra vintern hade hon väldigt ont i sina höfter när man varit ute och gått. Vi vilade henne lite och tog kontakt med veterinär som konstanterade att det inte var någon förändring i höften utan att problemen borde gå bort helt om hon gick ner lite i vikt. Veterinären skrev ut rimadyl som hon fick under en period förra vintern och sen skulle vi ge henne det om vi märkte att hon började få ont i höfterna igen.

Under våren/sommaren och hösten försvann problemet nästan helt och jag tror hon endast fått rimadylen en eller två gånger under dom perioderna och det har varit gånger då hon hela dagar varit och lekt med andra hundar eller varit med när vi grejat med hagar.

Nu under vintern har problemet inte kommit tillbaka förrän idag. Igår var hon ute och lufsade omkring i snön och sedan grillade vi med vänner så hon blev nog lite nerkyld eftersom det blev mest stilla där. I morse när hon skulle in i bilen var hon stel och tvekade lite att hoppa in. Sedan skulle vi ut på promenad med några vänner, hästar och två hundar till. Självfallet blev det massor av lek och hundarna rusade omkring som galningar i skogen. Helt plötsligt ser jag hur Nelly faller ihop i skogen, men jag tänkte mest att hon snubblat eller något. Hon kommer tillbaka till mig och beter sig väldigt underligt. Hon lägger sig ner igen och blider på sidan. Hon flåsar och ser ut att ha väldigt ont, vägrar äta godisen hon skulle få för att hon kom (mycket ovanligt!!).

Jag kopplar henne och masserar höfterna lite på henne för det verkade som att smärtan kom där ifrån. Sen släppte det och hon ville springa vidare. Hon fick gå en stund i kopplet innan jag släppte henne igen och såg till så hon tog det lite lugnt. Men hon var pigg igen och sprang på.

Nu på kvällen var hon väldigt trött och har snarkat i soffan ett tag, sen när hon skulle resa sig hade hon rejält ont i höfterna. Gav henne rimadyl och hon la sig i soffan igen. Nu när vi skulle ut på kissrundan var hon väldigt stel men haltade inte så farligt.

Hur ska man göra åt problemet? Kan det hjälpa att ha täcke på henne så hon inte blir nerkyld? För höfterna har hon mest ont i under kalla vinterdagar.

Att hon ska ner i vikt förstår jag själv, men det är lättare sagt än gjort. Min mormor och morfar är hundvakt några dagar i veckan och där slinker nog det mesta i. Jag har i alla fall lyckats (efter MÅNGA om och men) få dom att sluta med gröten och morgon smörgåsen:crazy: Sen blir det ju självklart en del fika, mormor ska ju dela med Nelly hela tiden. Jag har tyvärr gett upp hoppet om att få dom och sluta, mina och mormors åsikter om hund skiljer sig en hel del. Visst kan jag också ge Nelly en skinkbit ibland, men inte varje gång och verkligen inte bullar. Brukar gå 5 kilometer om dagen med henne och ibland blir det mer, som på helger och sånt. Sen på vissa vardagar går mormor med henne och hon får leka med andra hundar och springa i skogen.

Hjälp men tips och idéer :) :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 066
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 112
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 737
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp