Hög hög sjukfrånvaro på ditt jobb?

Ja men som sagt. Vill ni gå och smitta ner alla era kollegor, så absolut. Gör det. Det bara åter igen visar på hur otroligt viktigt det är för mig som blir TVÄRSJUK av en förkylning att fråga på intervjuer hur de ser på sjuknärvaro. En chef som har samma attityd som er går tvärbort. Jag har liksom inte lust att vara sjukskriven mellan 15-25% av min arbetstid för att andra tycker att det är helt ok att gå till arbetet när de är sjuka.

Det vill jag inte men det finns idag inte möjlighet att sjukskriva sig pga. "Ev. smittförande" men utan nedsatt arbetsförmåga.

Det kommer alltid cirkulera virus i samhället. Virus sprids generellt mest innan man ens har symtom vilket är det luriga.

På mitt jobb kan jag jobba en hel dag och träffa kollegor mindre än en timme av den tiden. Har inga större problem att hålla mig flera meter från folk större delen av arbetsdagen. Ändå så sitter jag hellre på distans om det är möjligt om jag känner att jag kan ha fått något virus som mitt immunförsvar bearbetar.
 
Ja men som sagt. Vill ni gå och smitta ner alla era kollegor, så absolut. Gör det. Det bara åter igen visar på hur otroligt viktigt det är för mig som blir TVÄRSJUK av en förkylning att fråga på intervjuer hur de ser på sjuknärvaro. En chef som har samma attityd som er går tvärbort. Jag har liksom inte lust att vara sjukskriven mellan 15-25% av min arbetstid för att andra tycker att det är helt ok att gå till arbetet när de är sjuka.

Lycka till att hitta den ag som vill att folk stannar hemma vid minsta symptom på förkylning 😅
Tror faktiskt de flesta följer fhms rekommendationer.
 
Jag har migrän och epilepsi och massor med huvudvärksdagar, men tack vare anpassningar med två jobba hemma dagar per vecka samt botox var 12 vecka så har både huvudvärken och migränen minskat i styrka och antal. Jag är aldrig hemma för bara huvudvärk, men har korttidsfrånvaro över 6 dagar per år. Förra året var det högre, men det var ett jobbigt år. En kollega är antingen själv alltid sjuk minst en gång i veckan, eller så vabbar hon pga sjuka barn eller så går hon till jobbet sjuk. Två av de tillfällena smittade hon mig så förutom mina vanliga dagar hade jag två förkylningsperioder+ fler dagar för det blir tungt att släpa runt på bördan att alltid vara en färre på jobbet och göra fler personers jobb. Det sliter fysiskt såväl som psykiskt på mig, för att inte tala om hur man känner för kollegan till slut. Oerhört tröttsamt bara man hör talas om något sjukt från kollegan... "Har jag tid för att göra mitt i dag eller måste vi agera brandsläckare återigen??"

Utöver det är jag nog förkyld max en gång om året vanligtvis.

Men fy fan för folk som går förkylda till jobbet, man smittar ju för fan ner alla andra, det går ju som en löpeld genom oss! Först hon, sedan nästa kollega, som inte heller stannade hemma som hon skulle, sedan blev nästa sjuk....

Nu har jag möjlighet att jobba hemma men om jag inte hade det så finns inte en chans att jag skulle stanna hemma bara för att jag är förkyld. Det hade blivit ett mycket stort ekonomiskt bortfall för min del.

Jag vet inte heller varför det skulle vara så farligt eller hemskt att bli smittad med en vanlig förkylning?

Folk inom ditt yrke har ju också otroligt låga löner så jag har full förståelse för att dina kollegor jobbar ändå. Har man barn och är ensamstående så går man väl knappt runt även utan sjukdagar.
 
Lycka till att hitta den ag som vill att folk stannar hemma vid minsta symptom på förkylning 😅
Tror faktiskt de flesta följer fhms rekommendationer.
Det finns gott om AG som vill att man är hemma om man riskerar att smitta ner alla kollegor så att hela verksamheten stannar ner om man inte är hemma. Typ varenda en med lite långsiktigt tänkande faktiskt.
 
Det finns gott om AG som vill att man är hemma om man riskerar att smitta ner alla kollegor så att hela verksamheten stannar ner om man inte är hemma. Typ varenda en med lite långsiktigt tänkande faktiskt.
Men varför är det så farligt att bli lite förkyld? Oftast kan man ju jobba ändå. Det gäller både en själv och ev kollegor som man smittar.
 
Det finns gott om AG som vill att man är hemma om man riskerar att smitta ner alla kollegor så att hela verksamheten stannar ner om man inte är hemma. Typ varenda en med lite långsiktigt tänkande faktiskt.
Fast nu tar du ju i. Jag har aldrig någonsin hört talas om att ett företag fått stänga ned på grund av förkylningar. Eventuellt om det är ett enmansföretag, men då smittar man ju inte någon oavsett.
 
Hur jag gör? Jag blir sängliggande och tuppar av om jag står upp mer än en minut. Vill en arbetsgivare att jag ska ha förstadagsintyg så får de betala taxi och sedan får jag krypa försiktigt från taxin till där läkaren är så att blodtrycket orkar med. Förra gången jag behövde det så räckte det med att ringa ett samtal, undersökning var det inte tal om.


Det är skillnad på att springa förbi någon på Ica och att sitta på samma ställe som någon i 8 timmar. Det trodde jag var uppenbart?
Menar såklart när du är fullt arbetsför men kan vara smittbärare.
 
Nu har jag möjlighet att jobba hemma men om jag inte hade det så finns inte en chans att jag skulle stanna hemma bara för att jag är förkyld. Det hade blivit ett mycket stort ekonomiskt bortfall för min del.

Jag vet inte heller varför det skulle vara så farligt eller hemskt att bli smittad med en vanlig förkylning?

Folk inom ditt yrke har ju också otroligt låga löner så jag har full förståelse för att dina kollegor jobbar ändå. Har man barn och är ensamstående så går man väl knappt runt även utan sjukdagar.
Det som är en vanlig förkylning för dig är sängliggande minst 1,5 vecka för mig. Efter det är jag extra känslig för smitta eftersom slemhinnorna är extra sköra och immunförsvaret inte har hämtat sig än. Så om jag är på en arbetsplats där folk arbetar på plats när de är sjuka så är risken att jag får vara hemma 1,5 vecka varje månad.
Jag kan som sagt inte ens stå upp mer än en minut när jag är förkyld, för då tuppar jag av. Alla reagerar inte samma på smitta som du gör.
Menar såklart när du är fullt arbetsför men kan vara smittbärare.
Jobbar hemifrån om jag kan. Men oavsett så tar det mig bara timmar så är jag så dålig att jag inte kan ta mig hem själv så det problemet har inte jag.
Fast nu tar du ju i. Jag har aldrig någonsin hört talas om att ett företag fått stänga ned på grund av förkylningar. Eventuellt om det är ett enmansföretag, men då smittar man ju inte någon oavsett.
Ja lite tar jag i. Men att en person går till jobbet sjuk kan mycket väl innebära att flera stycken är sjuka och hemma veckan efter. Det är på sikt billigare att låta ursprungspersonen vara hemma med sjukpenning och inte smitta ner sina kollegor.
 
Det vill jag inte men det finns idag inte möjlighet att sjukskriva sig pga. "Ev. smittförande" men utan nedsatt arbetsförmåga.

Det kommer alltid cirkulera virus i samhället. Virus sprids generellt mest innan man ens har symtom vilket är det luriga.

På mitt jobb kan jag jobba en hel dag och träffa kollegor mindre än en timme av den tiden. Har inga större problem att hålla mig flera meter från folk större delen av arbetsdagen. Ändå så sitter jag hellre på distans om det är möjligt om jag känner att jag kan ha fått något virus som mitt immunförsvar bearbetar.
Ja jag tänkte att jobbade jag och kollegan ihop på måndagen och han vaknar krasslig på tisdagen så lär jag redan fått i mig hans basilusker, vi delar ju tangentbord och truckar så.
 
Ja lite tar jag i. Men att en person går till jobbet sjuk kan mycket väl innebära att flera stycken är sjuka och hemma veckan efter. Det är på sikt billigare att låta ursprungspersonen vara hemma med sjukpenning och inte smitta ner sina kollegor.
Mer troligt att de som eventuellt smittas antingen blir det från en annan källa och/eller också fortsätter gå till jobbet trots att de är lite småsnuviga. :)
 
Det finns gott om AG som vill att man är hemma om man riskerar att smitta ner alla kollegor så att hela verksamheten stannar ner om man inte är hemma. Typ varenda en med lite långsiktigt tänkande faktiskt.

Och jag har aldrig hört talas om någon förutom inom vården som vill att folk stannar hemma vid lätta förkylningssymptom.
Jag jobbar på ett väldigt stort företag, det rullar på för fullt trots att folk jobbar med lätta symptom helt enligt rekommendationerna.
För de flesta är förkylningar inget farligt och inget som stoppar hela livet.

Samt att du kan vara smittbärare utan att ha några symptom öht, se bara på covid.
 
Det som är en vanlig förkylning för dig är sängliggande minst 1,5 vecka för mig. Efter det är jag extra känslig för smitta eftersom slemhinnorna är extra sköra och immunförsvaret inte har hämtat sig än. Så om jag är på en arbetsplats där folk arbetar på plats när de är sjuka så är risken att jag får vara hemma 1,5 vecka varje månad.
Jag kan som sagt inte ens stå upp mer än en minut när jag är förkyld, för då tuppar jag av. Alla reagerar inte samma på smitta som du gör.

Jobbar hemifrån om jag kan. Men oavsett så tar det mig bara timmar så är jag så dålig att jag inte kan ta mig hem själv så det problemet har inte jag.

Ja lite tar jag i. Men att en person går till jobbet sjuk kan mycket väl innebära att flera stycken är sjuka och hemma veckan efter. Det är på sikt billigare att låta ursprungspersonen vara hemma med sjukpenningmittb
Mitt inlägg utgick från normalfallet, inte där en medarbetare tuppar av av ett förkylningsvirus.
 
Mer troligt att de som eventuellt smittas antingen blir det från en annan källa och/eller också fortsätter gå till jobbet trots att de är lite småsnuviga. :)
Varför skulle det vara mer troligt?
Känns som att risken är överhängande när man umgås med folk i 8-9 timmar. Man hinner ju få i sig betydligt fler viruspartiklar än om man springer förbi någon på Ica eller liknande.

Med småbarn kan jag köpa den teorin. Men annars? Vart annars träffar man så mycket folk? Och umgås med dem så länge? Eller är det jag som är eremit?

Mitt inlägg utgick från normalfallet, inte där en medarbetare tuppar av av ett förkylningsvirus.
Fast du frågade mig. Då får du svar av mig.
 
Och jag har aldrig hört talas om någon förutom inom vården som vill att folk stannar hemma vid lätta förkylningssymptom.
Jag jobbar på ett väldigt stort företag, det rullar på för fullt trots att folk jobbar med lätta symptom helt enligt rekommendationerna.
För de flesta är förkylningar inget farligt och inget som stoppar hela livet.

Samt att du kan vara smittbärare utan att ha några symptom öht, se bara på covid.
Samma när jag jobbade på Volvo. Inte var det massa borta för att folk jobbade med lättare förkylning.
 
Varför skulle det vara mer troligt?
Känns som att risken är överhängande när man umgås med folk i 8-9 timmar. Man hinner ju få i sig betydligt fler viruspartiklar än om man springer förbi någon på Ica eller liknande.

Med småbarn kan jag köpa den teorin. Men annars? Vart annars träffar man så mycket folk? Och umgås med dem så länge? Eller är det jag som är eremit?


Fast du frågade mig. Då får du svar av mig.
Jag tänkte just på barn, men inte bara småbarn. Familj och partner generellt är det väl mer troligt att folk smittas av - de delar hem och tar i saker, tar i varandra.
Jag tar inte i mina kollegor och står sällan såpass nära att vi andas på varandra. Sedan säger jag givetvis inte att man inte kan bli smittad av diverse på jobbet, jävlar i gatan när vi hade noroviruset till exempel! Fast där var det nog gästerna om var problemet, någon måste ju städa upp efter de symptomen och det var vi som fick den kängan. 😅
 
Nu har jag möjlighet att jobba hemma men om jag inte hade det så finns inte en chans att jag skulle stanna hemma bara för att jag är förkyld. Det hade blivit ett mycket stort ekonomiskt bortfall för min del.

Jag vet inte heller varför det skulle vara så farligt eller hemskt att bli smittad med en vanlig förkylning?

Folk inom ditt yrke har ju också otroligt låga löner så jag har full förståelse för att dina kollegor jobbar ändå. Har man barn och är ensamstående så går man väl knappt runt även utan sjukdagar.
Större anledning att inte gå sjuk till jobbet? Med feber, halsont, snuva osv? Så pass att Alvedon inte tar det? Att inte smitta ner kollegor som måste vara hemma? För om man själv inte går runt som ensamstående utan sjukdagar i mitt yrke så gör väl kollegan som är ensamstående redan med många sjukdagar det inte heller, eller? Då kanske man borde vara hemma när man är SJUK?

Jag pratar inte om lite snuva alltså. Jag pratar inte om att vara lite arbetsför medan man snorar lite. Jag pratar om sjuk.

Hur i all sin dar kan någon ens rättfärdiga att det är rätt att gå sjuk till jobbet?? Sjuk, inte lite snorig, utan SJUK.
 
Det som är en vanlig förkylning för dig är sängliggande minst 1,5 vecka för mig. Efter det är jag extra känslig för smitta eftersom slemhinnorna är extra sköra och immunförsvaret inte har hämtat sig än. Så om jag är på en arbetsplats där folk arbetar på plats när de är sjuka så är risken att jag får vara hemma 1,5 vecka varje månad.
Jag kan som sagt inte ens stå upp mer än en minut när jag är förkyld, för då tuppar jag av. Alla reagerar inte samma på smitta som du gör.

Jobbar hemifrån om jag kan. Men oavsett så tar det mig bara timmar så är jag så dålig att jag inte kan ta mig hem själv så det problemet har inte jag.

Ja lite tar jag i. Men att en person går till jobbet sjuk kan mycket väl innebära att flera stycken är sjuka och hemma veckan efter. Det är på sikt billigare att låta ursprungspersonen vara hemma med sjukpenning och inte smitta ner sina kollegor.
Även om det provas på vissa håll i liten skala så går det inte än att köra truck från annan plats än så någon lyx att jobba hemifrån har jag inte.
 
Större anledning att inte gå sjuk till jobbet? Med feber, halsont, snuva osv? Så pass att Alvedon inte tar det? Att inte smitta ner kollegor som måste vara hemma? För om man själv inte går runt som ensamstående utan sjukdagar i mitt yrke så gör väl kollegan som är ensamstående redan med många sjukdagar det inte heller, eller? Då kanske man borde vara hemma när man är SJUK?

Jag pratar inte om lite snuva alltså. Jag pratar inte om att vara lite arbetsför medan man snorar lite. Jag pratar om sjuk.

Hur i all sin dar kan någon ens rättfärdiga att det är rätt att gå sjuk till jobbet?? Sjuk, inte lite snorig, utan SJUK.
I inlägget jag svarade på skrev du om förkylning.
 
I inlägget jag svarade på skrev du om förkylning.
Nyhet för mig att det inte räknas som sjukdom. Speciellt när jag i flera inlägg skrivit precis vad jag menar.

Är ASTRÖTT på att förklara, det står i så pass många inlägg nu att jag känner mig som en papegoja. Läs innantill. Tycker du att det är ok att jobba medan du är förkyld/sjuk/kalla det vad du vill så står det dig helt fritt, det är ju lagligt. Man har rätt att ha olika åsikter.

Jag tänker inte svara på fler inlägg om detta, förstår inte varför det fortsätt angrips på mina inlägg, kan man inte förstå det jag redan skrivit lär man inte förstå om jag fortsätter förklara ändå.
 
Större anledning att inte gå sjuk till jobbet? Med feber, halsont, snuva osv? Så pass att Alvedon inte tar det? Att inte smitta ner kollegor som måste vara hemma? För om man själv inte går runt som ensamstående utan sjukdagar i mitt yrke så gör väl kollegan som är ensamstående redan med många sjukdagar det inte heller, eller? Då kanske man borde vara hemma när man är SJUK?

Jag pratar inte om lite snuva alltså. Jag pratar inte om att vara lite arbetsför medan man snorar lite. Jag pratar om sjuk.

Hur i all sin dar kan någon ens rättfärdiga att det är rätt att gå sjuk till jobbet?? Sjuk, inte lite snorig, utan SJUK

Fast det är det ju ingen som säger att de gör.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 796
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp