Bukefalos 28 år!

Höga krukor - växter på balkongen

Elegant machinery

Trådstartare
Som ni kanske minns hade jag en tråd för ett tag sedan om hur man skulle inreda balkongen.

Nu har jag kommit en bit på väg och köpt nya utemöbler i teakfärgat trä (äpplarö från ikea). Dock är min balkong ganska lång så jag tänkte ha en del växter på kortsidorna. Har fattat tycke för höga krukor, ca 60 cm höga, men jag hittar inte sådana någonstans. har kollat ikea och plantagen. Vart kan det mer finnas?
3-1-1.jpg


Vilka blommor är lämpliga att planera nu? Vore väl bra om de kan klara en frostnatt eller två, man vet ju aldrig med vädret nu under våren.
 
Senast ändrad:
Sv: Höga krukor - växter på balkongen

Kolla t.ex. Coop vad-nu-deras-trädgårdsavdelning-heter och ICA Maxis dito. På båda ställena har jag sett stora krukor.
 
Sv: Höga krukor - växter på balkongen

Granngården och Coop har jag sett sånna på. Frost är tufft och i princip så är det penséer som gäller.

MEN - har du verkligen frost på balkongen? Det är inte säkert att markfrosten fryser dina blommor om de står längs en tidigare uppvärmd vägg. :idea: Det går också att täcka blommorna med tidningar de krisigaste nätterna.

Tänk på vattenbehov och semesterplaner när du väljer; är det gassig sol och dåligt med vatten så kommer det att ställa större krav. Taklökar är alltid fina :angel: ...
 
Sv: Höga krukor - växter på balkongen

Zeta trädgård brukar ha mycket krukor samt Ulriksdals slottsträdgård.

I såna krukor är det jättesnyggt med bollklippta barrväxter eller buxbom.

Förutom penséer kan du ha Bellis och Förgätmigej(tål frost bra) men de ser nog hemskt små och pluttiga ut i höga krukor?
 
Sv: Höga krukor - växter på balkongen

Tack alla! Ska ta en runda när jag får chansen att låna bil. Nu jäklar ska det planteras! :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp