högdräktigt sto med fång!

arabia

Trådstartare
Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller.
igår ringde iaf kompisen o sa att en häst i stallet är väldigt stapplig o kan knappt gå, ägaren vet om detta men bryr sig inte alls om det, hade bara släppt ut hästen igår o åkt därifrån. Imorse skulle stallägaren ha utsläppet men ringde kompisen vid 9 tiden o sa att hon inte kunde ta sig dit för hon var sååååå sjuk. Kompisen har ingen bil o körkort så hon ringde mig o fråga om jag kunde köra ut henne så hästarna skulle få komma ut o framförallt få frukost. Då jag var i stallet själv så tog det mig en halvtimma att ta mig till kompisen o sen vidare till stallet där hon har sina hästar, så kl han ju bli rätt mkt innan de kom ut. Hur som helst så tänkte jag att jag tittar på hästen som stapplar o konstaterade ökad puls o hon kunde knappt röra sig. Bad kompisen ringa hästägaren o säga att hästen omedelbart måste ha veterinärvård, då jag misstänkte starkt att det var fång. Hästägaren gick med på att kompisen ringde veterinären, men kom inte själv ut till stallet. O visst var det fång, hästen fick smärtstillande o Finadyne utskrivet i 5 dagar. Boxvila i en vecka.

Nu undrar vi då lite hur detta påverkar fölet i magen, hon ska nog föla om en månad ca, inget vi vet exakt men gissningsvis.

Hur fodrar man ett högdräktigt sto med fång när hon inte ska ha kraftfoder?

Ni som haft dräktiga ston med fång, hur har prognosen sett ut?
 
Se till att ta bort allt foder med spannmål i. Ge grovfoder med lågt sockerinnehåll och komplettera med melassfri lusern vid behov.
Just nu är det ju viktigare att märren mår bra än att hon får sitt näringsbehov täckt till 100%...

Jag hade ett halvblodssto som fick fång i slutet av dräktigheten. Det är nästan 10 år sedan (och VAR tog den tiden vägen??) och hade jag vetat då det jag kan i dag så hade det förmodligen funkat bättre. Hon fick i alla fall smärtstillande hela typ sista månaden av dräktigheten och bara någon dag efter fölningen var symptomen som bortblåsta.
(jag hade kontinuerlig kontakt med veterinär och djursjukhus och var beredd att kejsarsnitta henne för att minska hennes lidande pga den extra tyngden, men de avrådde)
Avkomman verkar ha klarat sig utan men och märren blev frisk och ridbar. (fast sen fick jag ta bort henne pga nytt fånganfall ett par år senare - återigen, hade jag vetat det jag vet i dag så hade prognosen troligen varit annorlunda)
 
Mitt sto fick fång i Februari/Mars i år och var i princip aldrig besvärsfri fram till fölning (slutet av April). Det försvann rätt omgående efter att fölet var fött. Tyvärr fick hon ett återfall i slutet av Maj/Juni så vi inte trodde att hon ens skulle klara sig, men det klingade av otroligt fort. Efter det har hon varit helt besvärsfri och kunde t.o.m gå på bete från mitten av Juli och flera månader framåt.
Naturligtvis stod hon under veterinärvård hela tiden och hon fick Metacam nästan hela sista månaden. Däremot ingen boxvila. Veterinären sa att hon skulle få välja själv. Ville hon gå fick hon gärna gå ut i den mjuka hagen precis utanför stallet och vara tillsammans med sin vän och ville hon inte gå (hände ett par gånger) så fick hon stå inne. Hennes fång visade sig som hälta på ena frambenet. Ingen direkt svårighet att gå på det sätt som fånghästar normalt har. Inte heller att vända var särskilt svårt. Jag skulle vilja kalla just hennes fång atypisk. En veterinär missade fången helt och trodde att hennes besvär berodde på att hon var tung. Den andra såg direkt från sin bil vilken häst det handlade om. Allt kraftfoder togs bort under den här tiden vilket innebar att även mineralerna uteblev. Den här hästen är *extremt* kräsen och äter inget som inte smakar henne.
Fölet föddes frisk och kry och utan minsta problem. Fodervärden var mycket rädd att fölet skulle gå på kotorna eftersom stoet inte kunnat få kalk, men hon var rak och fin.
Stoet är helt frisk igen och har nu bytt stall och fått nytt hösilage. Inte heller några problem. Hon är t.o.m igångsatt försiktigt (på veterinärs inrådan) och är pigg, glad och utan symptom. Man kan inte tro att det är samma häst som tidigt i våras var så dålig. Men, och det här är ett stort men, vi alla tror att just det här stoet är *extremt* känslig. Minsta lilla sår och hon sväller upp som en ballong och får hon bara lite lite mugg så kan hon inte gå. Jag har aldrig varit med om en häst som är så superkänslig som henne.
Fölet mår helt kalas och man märker inte på henne att mamma mått dåligt. :)

Hoppas stoet i din väns stall kan få den hjälp hon behöver.
 
Mitt högdräktiga fångsto ligger begravd vid stallet där vi bodde då.

Skulle jag råka ut för det igen skulle jag avliva tidigare.
 
Det sorgliga i sammanhangt just nu är hästägaren inte bryr sig, hon har inte ens hämtat ut medicinen till hästen
 
Jag hoppas verkligen att ägaren är anmäld vid det här laget och att den stackars hästen har fått hjälp!
 
Jag får ont i hjärtat. :(

Det här MÅSTE du anmäla! Stäng av nummervisningen på mobilen om du vill vara anonym. Fång är så extremt smärtsamt och kan förvärras till den grad att hästen måste avlivas om hon inte omedelbart får boxvila och fångverkning. Och så är hon dräktig också, all den extra vikten på hovar som gör fruktansvärt ont.... :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 918
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 168
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 139
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp